Rida hästen efter hovslagning?

Sv: Rida hästen efter hovslagning?

jag brukar låta min 7åring stå samma dag som hovslagaren varit ute. skoningen är ju trots allt en påfrestning för hoven, om än kanske inte alltid så stor.
dock rider jag ibland INNAN skoningen, men kanske inte så hårt..:angel:

Min hovis säger att jag kan rida men inte hoppa förrns dan efter. Varför vet jag igentligen inte men jag antar att det är nåt med senor eller ledband eller nåt och det lixom är för att hoven ändrar ställning lite efter verkningen.

Nån hovis här innen som vet vad man bör göra kanske?

jag är inte hovslagare men kanske kan svara ändå :angel:

när man skor blir det en viss spänning i hoven precis efteråt, på vissa blir det mycket på andra märks det knappt. det är väldigt individuellt..

Jag rider nästan alltid direkt efter, eftersom jag åker med min donna till hovslagaren och han har väldigt fina ridmarker där. Samt att det oftast är ett gäng i stallet som ändå ska ut, så då hänger jag på. Hittills har jag bara uppmärksammat positiva förändringar i hästen, eftersom hon brukar bli lite öm i slutet av en skoningsperiod och därför mår mycket bättre precis när hovis har gjort sitt jobb.

Jag tycker att du borde vara sjysst och låta han vila. Du vet ju heller inte ifall han börjar ömma eller liknande..
Ta inte illa upp, men då lyssnar jag hellre på hovslagarn i sig som vet hur hovarna fungerar.. Jag känner ju om han börjar "ömma" eller liknande.

(KL) Eftersom jag har en bra hovslagare och en häst som inte är överkänslig, så rider jag efter skoning utan problem.

Har man däremot en häst med problemhovar kanske det kan vara bra att vänta, men i övrigt tycker jag att man kan rida som vanligt.

Mm, exakt. Sen äre ju bra om man lyssnar på hovslagaren som ser hur hästens hovar mår.

*KL*

Rider utan problem samma dag. Även direkt efter om det skulle falla sig så.
Min häst såklart uppenbarligen inte känslig. Känner ju alltid efter om det är något som inte känns som vanligt. Men han har aldrig brytt sig, inte min förra häst heller.

Bägge har/hade problemfria hovar och jag har en utomordentligt bra hovis.

Okej. Mm, jag gillar min hovslagare också. Hon har skott hästar i säkert över 30år nu och vet definitivt om det är något problem med att rida direkt efteråt.

jag brukar rida direkt efter, fast om det är så kan man ju bara skritta första dagen ^^

kl

jag brukar rida efter skoning. min häst är inte speciellt känslig.

Stallkompisens hovslagare brukar alltid be stallkompisen att rida sin gamling strax innan hovslagaren kommer, så att hästen är uppmjukad i lederna och "orkar" stå med "fossingarna i vädret" en stund. Det funkar jättebra. Deras hovslagare kommer alltid på förmiddagen och sen går hästarna i hagen över dagen och nästa dag är det inga problem, bara att rida som vanligt.

Jag brukar inte heller vara rädd för att rida samma dag, varken före eller efter. En korrekt utbildad hovvårdare eller hovslagare ska inte ge hästen "ömma fötter". Då är det något som är väldigt fel och då skulle jag byta hovvårdare/hovslagare pronto.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Roxy
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 426
Senast: Cs218
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar