Sv: Rida häst i högre form
KL
Förtydligar att det inte ska bli på stället utan att det är för ryttaren att tänka så, lära ryttaren att hitta känslan av drivning utan man släpper iväg fram och hästen länger ut sig och springer ifrån skänkeln. Hur hög den blir beror ju på hur stark den är, orkar den knappt gå i form, ja då rider man den inte högre än att den precis går i form, går den redan msv b ja då siktar man på msv a, alltså bara 1 snäpp över, inte 8. och det ska bara vara ett par steg och det är ju såklart viktigt att pausa ofta och variera formen så att man hela tiden hittar avslappning och att hästen får stretcha ut (så att man inte rider den spänd) för mig är det underförstått med form och paus, men skriver det nu. Gör 3 fattningar och rid ökad skritt, beroende på hur det känns där och då kan man rida 1 eller 2 omgångar till, men det är bara om man känner att det blir bra av det, tror man att nästa omgång kommer inte bli lika bra för den är trött då gör man inte det. Så det är inte så att man ska rida supersamlat och bara tagga tagga tagga i 30 min, utan kanske 10 min sammanlagt. Övergångar som rids rätt ger styrka, fort, övergångar där man bara byter gångart (utan energi) ger inte mer än ren lydnadsträning (vilket ju behövs med jämna mellanrum också).
Kanske inte en bra övning för alla, men den kom på print iaf : P
remmis, jag läste TS mening "De kan jobba på jättebra i en lägre form med bra bakbensaktivitet osv." som att den bjuder rätt bra där och är ganska lösgjord, men du har givetvis helt rätt, framåtbjudning kommer med lösgjordhet!