Rida häst i högre form

vadvetman

Trådstartare
Jag har jättesvårt att få upp hästarna i en lite högre form. De kan jobba på jättebra i en lägre form med bra bakbensaktivitet osv. Men jag vet inte hur jag ska tänka när jag vill få nacken lite högre, och samtidigt bibehålla energin. Har ni några tips?

Sv: Rida häst i högre form

Nacke påverkas enbart av bakbenen. När bakbenen bär och hästen är lösgjord genom ryggen så är nacken i position. Enkel mekanik.

Fast så enkelt är det ju inte heller, då vore livet betydligt enklare iaf för mig! haha

Har man en häst som inte är överamitiös utan hellre går i lägre form så måste man ju hjälpa den upp, tror att det ärligaste svaret men ack så komplicerat är...halvhalter! Sen är det nog omöjligt att beskriva i detalj hur man gör i text såhär, till TS alltså, du måste ta hjälp av din/en tränare.

Om du tappar energin när du vill ha upp den så har du nog den energin du tror... För om man kortar hästen och det känns som att luften går ur så hade man ju inte så mycket tryck från början (som man kanske trodde). Rid mycket mycket tempoväxlingar och övergångar och hitta 'dragläget'!

Gör övergångar där du tänker 'rakt och upp ner', ex. ska du upp till trav så tänker du PRE och piaff, massor med energi, tydlig takt, stampa, lyft rakt upp, höga knän, den får inte ta mark - rakt upp och ner! Samma till galopp fast utan piaffen : P Fatta galopp och var noga med att det verkligen blir stampig, tydlig galopp (inga halvmesyrer) tänk stridshingst framme i ledet, som bara väntar på att få sätta fart! Innan övergångarna är det ju även viktigt att du hittar en kort (energisk) skritt så att hästen inte blir överraskad, från lugn och ro till stridshingstgalopp? utan är med på noterna.

Detta är för att det är lätt att hitta gasen om man bara trycker på full fart, rida fort är inte svårt, men ska man vidare från detta gäller det att ha hittat dragläget, där du har full koll på spektrat mellan fort och långsamt sas och kan när som helst 'rida fort' om du vill (för att energin och dragläget är alltid där).

fast det du skriver innebär ju att på en häst som inte har styrkan så sätter du bara spänning i den och kommer låsa hela ryggen på den. Annars har du ju rätt i sak, men det är ju viktigt att ta med aspekten att hästen nog inte är van vid den höga formen och då drar jag slutsatsen att det saknas styrka, utifrån TS fråga hur man kommer dit.

TS: den högre formen är i högsta grad en styrkesak, du behöver som flera redan skrivit, energin bak, men den energin ska ju även funka i fråga om att hästen ska orka. Det bäst stärkande arbetet för att få den dit är som sagt mycket övergångar och att, om du har en häst som har styrkan, verkligen ser till att energin finns där och matar på. När du börjar höja formen så får du även vara väldigt noga med att variera formen - det är ju alltid viktigt, men det är ännu viktigare när du börjar ta upp hästen till det arbetet, dvs korta sekvenser där du höjer formen, för att sedan lägga ner den lite igen. Micro ridning :D

jag tycker inte att det är korrekt väg att gå, att rida på spänning på en häst som inte bjuder. och bjuda gör den inte för än den är lösgjord.

KL

Förtydligar att det inte ska bli på stället utan att det är för ryttaren att tänka så, lära ryttaren att hitta känslan av drivning utan man släpper iväg fram och hästen länger ut sig och springer ifrån skänkeln. Hur hög den blir beror ju på hur stark den är, orkar den knappt gå i form, ja då rider man den inte högre än att den precis går i form, går den redan msv b ja då siktar man på msv a, alltså bara 1 snäpp över, inte 8. och det ska bara vara ett par steg och det är ju såklart viktigt att pausa ofta och variera formen så att man hela tiden hittar avslappning och att hästen får stretcha ut (så att man inte rider den spänd) för mig är det underförstått med form och paus, men skriver det nu. Gör 3 fattningar och rid ökad skritt, beroende på hur det känns där och då kan man rida 1 eller 2 omgångar till, men det är bara om man känner att det blir bra av det, tror man att nästa omgång kommer inte bli lika bra för den är trött då gör man inte det. Så det är inte så att man ska rida supersamlat och bara tagga tagga tagga i 30 min, utan kanske 10 min sammanlagt. Övergångar som rids rätt ger styrka, fort, övergångar där man bara byter gångart (utan energi) ger inte mer än ren lydnadsträning (vilket ju behövs med jämna mellanrum också).

Kanske inte en bra övning för alla, men den kom på print iaf : P

remmis, jag läste TS mening "De kan jobba på jättebra i en lägre form med bra bakbensaktivitet osv." som att den bjuder rätt bra där och är ganska lösgjord, men du har givetvis helt rätt, framåtbjudning kommer med lösgjordhet!

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag bor i Hälsingland, här är just nu ca -10 grader men att det kryper ner mot eller över -20 är inte ovanligt den här tiden. Jag vet...
2
Svar
24
· Visningar
933
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 780
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
985
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka