rida gammal häst?

L

lillatjejen

Jag tar hand om en New forest ponny han är 32 år och är hur fin som helst i kroppen, dock tappat muskler nu det senaste året. Han älskar när han och jag har ridit ett snällt dressyrpass. Han blir jätte mallig efteråt. Sen kan vi ta några fina promenader (jag går bevid) tillsammans men det är bara för att han ska får röra på sina gammla ben. Detta kan väl inte bli för mycket?

Sv: rida gammal häst?

Det beror väl på hur stor du är och så.
Jag skulle inte rida på hästen, eftersom att han är så gammal och har tappar muskler. Då är det bättre att gå promenader i skogen och kanske tömköra och longera i stället.

Lycka till med gammlingen! :laugh:

Fortsätt du med det du gör sålänge hästen mår bra och är nöjd och glad. Tänk bara på att kolla att han inte blir helt muskelfattig på ryggen, då får du nog skippa ridningen. Kolla också att sadeln passar om han ändrar sig i musklerna.

:laugh:Hejhejhej!

Det beror ju på hur mycket du väger :laugh:

Försök att se hur hästen tycker att det är när du rider honom/henne. Gör inte så hårda pass eller så.
Kram
Anna:banana:

Hejhej!
Jag har precis låteit min 36 åriga häst fått somna in.

Jag red henne mycket försiktigt tills hon var 34 år:)

Har du en frisk ponny som är pigg utan skador m.m ser jag det positivt för dem att röra sig. Men det finns ju gränser.
Men därimot är det helt okej att "luffa" i skogen!

Lycka till med ponnyn, hoppas h*n blir lika gammal som min älskade häst!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 717
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 248
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix