Rida fram? Rida lätt?

A

armando

Måste man rida lätt när man värmer upp? Är det viktigt för hästens rygg?

-jag tänkte bojkotta min sadel för ett tag, men då kan jag ju inte rida lätt.

(Om tråden ligger fel så får moderatorn gärna flytta den :bow: )
 
Sv: Rida fram? Rida lätt?

Om du rider barbacka behöver du inte rida lätt. Annars är det mycket bra benträning att rida lätt mha knäslutet!

Tänk på att inte rida bara barbacka om hästen inte är van, h*n kan få ont i ryggen eftersom din rumpa har mindre anläggningsyta än sadeln och därmed fördelar trycket sämre.
 
Sv: Rida fram? Rida lätt?

Det är till stor fördel om du rider lätt under uppvärmningen så att hästens rygg slipper belastas för mycket innan den blivit varm i kroppen.

Lika viktigt är det sedan under hela ritten. Kan man inte sitta ner ordentligt och sitter och studsar mot hästens rygg, så gör man bättre för hästen om man rider lätt hela tiden.
 
Sv: Rida fram? Rida lätt?

ja, det var det jag syftade på. Att hästens rygg ska vara jobba relativt fritt när den ännu inte är helt varm i kroppen.

Ang. det andra om att bara rida lätt, så måste man ju någon gång lära sig att sitta ner, i synnerhet om man vill tävla dressyr..

Tack för svaren ändå! :D
 
Sv: Rida fram? Rida lätt?

ja, det var det jag syftade på. Att hästens rygg ska vara jobba relativt fritt när den ännu inte är helt varm i kroppen.

Ang. det andra om att bara rida lätt, så måste man ju någon gång lära sig att sitta ner, i synnerhet om man vill tävla dressyr..

Tack för svaren ändå! :D

Ja, det klart att man måste lära sig. En del envisas ändå dock med att sitta och skumpa mot hästens rygg, när de trots allt ridit i sådär .."hundra år".. :crazy:
 
Sv: Rida fram? Rida lätt?

jag tycker att du ska försöka att rida lät åtminstonde en stund så hästen får värma upp sig utan att någon sitter hela tiden på...

Sen så kan du ju alltid longera hästen i början och låta den jogga fram själv... sen så kan du sitta upp när du tycker att han har joggat klart... Bara ett tips som jag kan ibland göra om jag rider barbacka
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp