Rida endast 2 gånger i veckan.. fundering

P

plymen

Om det är möjligt att rida hästen endast två gånger i veckan, hur hårt tycker ni man kan rida då?

Är det bara skritt och lite trav som gäller? Eller kan man också galoppera? Rida dressyr?

Vad tycker ni?

Sv: Rida endast 2 gånger i veckan.. fundering

jag skulle nog inte mer än skritta om hästen bara rörde på sej dom dagarna.

Så länge hästen står ute större delen av dygnet och är frisk så behöver du nog inte vara alltför orolig. Jag och min häst är ute väldigt ojämnt, i regel 2- 4 dagar i veckan och vi travar och galopperar.

Sen får man ju anpassa sig efter hästen. Man gör ju inte mer än hästen mår bra av och klarar av.

Då tycker jag nog att det är bättre att tömköra hästen lite lätt om man bara ska röra på den två gånger i veckan.

Jag red en häst två dagar i veckan förut (medryttare, ägaren var oftast inte ut med hästen), men då bara i skritt antingen uppsuttet eller vid hand med lite klättring och så. Vi travade bara lite försiktigt några gånger eftersom han hade så dåligt med kondition och muskler. Den hästen blev grymt pigg av att vara ute så lite, men det är nog väldigt individuellt.

Edit: Vi red alltså ut, inte i paddock :)

Jag håller med om att du ska anpassa dig efter hästen..brukar bli bäst så! ;) kör så mycket hästen verkligen orkar med så är det nog ingen fara ;)

Kolla hur hästen mår, men nog tycker jag att man kan både trava och galoppera fast det blir bara 2 ggr i veckan!?

man kan lätt rida lite lösgörande i skritt, trav, galopp om hästen går i stor hage och rör på sej på dagarna.

däremot kan man ju inte styrketräna direkt kanske..men att rida "normalt" ute i alla gångarter och rida lättare lösgörande och sånt kan man ju göra.

Tack alla för svaren!!

Saken är den att hästen kanske(troligtvis) lider av head shaking syndrome och jag funderar över framtiden..

Många HS hästar kan ridas sommartid sent på kvällen alt tidigt på morgonen och om min är likadan så vill jag gärna hålla igång honom så gott det går. Tyvärr orkar man ju inte vara uppe halva natten fler än ett par gånger i veckan då man ska orka jobba också.

Om det fungerar så blir det nog ett par promenader där emellan lite tidigare på kvällen och annars går han i stor beteshage dygnet runt. Kanske blir tvungen att ha honom inne dagtid pga sjukdomen, men det får tiden avvisa.

Tar gärna emot flera svar och tankar kring detta!!:laugh:

det beror helt på vad hästen gör de andra dagarna i veckan. Om den tränas vid hand, longeras, tömkörs, körs eller bara går i hagen. Låta en häst arbeta endast två ggr i veckan låter inte som ett bra upplägg. Men gör den annat de andra dagarna är det ok tycker jag.

Jag tror du kan rida ganska normala pass, så länge hästen är ute om dagarna o rör sig. Tänk på oss människor, det är ju vanligt att man har ex friskis o svettis pass ett par gånger i veckan men inte mer.

Ok, man kanske inte ska jämföra hästar med människor i alla situationer, men just träning och bygga upp muskler tror jag inte skillnaden är jättestor. Det var mina åsikter :)

för 2 dagars ridning/vecka är det endast lätt arbete som gäller.

slitaget blir annars stort på leder och muskler som inte arbetas tillräckligt frekvent för att uppnå styrka och resistens till arbete. ta det lugnt.

Ok, man kanske inte ska jämföra hästar med människor i alla situationer, men just träning och bygga upp muskler tror jag inte skillnaden är jättestor. Det var mina åsikter :)

det är rätt stor skillnad eftersom vi pratar om ett djur som inte är konstruerat att bära ngt på ryggen, och sen ombedes göra det mkt oregelbundet. då blir slitaget stort.

Det här tycker jag är en intressant tråd, just för att jag tror att det är väldigt vanligt att hästar bara går på helgerna.
Med tanke på dagens samhälle där hästägare arbetar, har familj och många har småbarn som inte kan lämnas när som helst etc.
Jag både känner och hör många runt omkring mig som faktiskt inte rider sina hästar mer, o i många fall ännu mer sällan, men när de väl rider så är det 2,5 timmes tur i skog o mark med långa galopper för att hästen tycker det är så skönt;(.
Själv är jag väldigt skeptisk, visst om hästen har varit vältränad så funkar det säkert under en period, men inte i ett halvår efteråt, eller flera år...
Men, det är också en känslig fråga, de flesta tar väldigt illa upp när jag påpekar det, och de flesta väljer att tro att hästar är så stora o starka...
Men att de inte är gjorda för att bära runt på oss utan måste musklas till det vill de inte höra.
Sedan kan ju dåligt samvete vara en del av problemet.:crazy:

Går hästen ute mycket, i stor och bra hage, så visst kan du trava och galoppera. Men kanske inte rida i "värsta" dressyrformen, precis.. :p
Själv är jag lite skeptisk till att låta hästen stå fler än 3 dagar i veckan (regelbundet. om det sker i undantagsfall, pga t.ex. extremt dåligt väder nån vecka, är det ju en annan femma även om det inte är riktigt bra..). Men känner ett par stycken som pga jobbet inte kan vara ute vid stallet före halv sju på kvällen, och på vintern går det knappt att rida ute hos oss då (bäckmörkt + snorhalt på vintern) (snart kommer dock ridbana, dåå jäklar :angel:). Plus att de har familjer o.s.v.. Men då jobbas inte hästarna i ett hårt dressyrpass när de rids. Båda pållarna har rätt bra muskler..
Lyssna på hästen, hur den mår och vad den orkar.

Jo, jag tänker nog lite på samma sätt. Hade velat att han går minst 4 dagar i veckan, men det kan hända att det inte är möjligt på sommarhalvåret så man får se.

Flocken han går i rör på sig rätt så mycket och han är ute minst 12h per dygn så han står ju inte helt stilla..

Om man har möjlighet att skritta/promenera med honom två dagar i veckan och rida "ordentligt" två dagar i veckan så då kan man alltså trava och galoppera lite utan att man sliter sönder hästen?

Det hänger ju mkt ihop med hur hästen bär sig också, det finns ju stora tunga halvblod som går sönder bara av att springa i hagen;(
Det bästa om man har dåligt med tid är väl om man åtminstone kan rida några dagar i veckan (utöver helgen) på äng, vändplan, volt, i form (räcker i skritt) och kanske inte mer än 20-30 minuter, då får ju leder och muskler gymnastik och hästen kommer må bättre.

Man behöver ju alltid lägga flera timmar på ridning för att dte ska vara kvalitet.
De dagar jag har ont om tid och det inte ska vara en ledig dag kör jag antingen löshoppning i lina, longering/tömkörning eller rider en barbacka sväng. Inget tar lång tid att förbereda, är dte inte varmt så att hästen ska duschas efteråt kan man ta det dirket från hagen.

Min går också ut mkt, lösdrift, så visst byggs han naturligt, men det är ju inga "rid" muskler som byggs tyvärr...

Jo, problemet är ju inte att jag inte har tid utan att det är mycket möjligt att hästen inte kan motioneras alls dagtid under sommarhalvåret och jag har inte orken att rida nattetid och jobba dagtid tyvärr..

Allting är ju bara funderingar ennu, men efter att ha suttit och läst ca 30h om HS så är det antagligen så det kommer att se ut, i bästa fall..

mina hästar rids inte alls offta på sommaren. dom går i stora kuperade hagar och tappar ej kondis och muskler så jag rider ordentligt dom dagarn jag rider (ca 2 ggr/vecka). visst jag skulle ju inte tänka tanken på att träna hårdare hoppning eller liknande om jag ej ridit mer. men 1-2 timmar i skogen är inga som hällst problem för mina. (då är det blandad träning med mkt skritt.

mina hästar rids inte alls offta på sommaren. dom går i stora kuperade hagar och tappar ej kondis och muskler så jag rider ordentligt dom dagarn jag rider (ca 2 ggr/vecka). visst jag skulle ju inte tänka tanken på att träna hårdare hoppning eller liknande om jag ej ridit mer. men 1-2 timmar i skogen är inga som hällst problem för mina. (då är det blandad träning med mkt skritt.

det är inte muskler eller kondition utan belastning som leder och ligament behöver anpassa sig till i första hand. när den belastningen blir ojämn, blir det skarpare slitage på dessa. det är snarare det som är haken. det är inget du "känner" på hästen huruvida den orkar eller inte, utan det är slitage som pågår inne i kroppen över tid. Påpekar bara detta för att man ska vara medveten om skillnaden.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 434
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama