Rida en galoppör

R

Raderad medlem 111022

Hej! Nu tänker jag starta en idiotisk tråd igen ;)
Har jobbat lite i ett galoppstall ett tag nu och har fått börja rida lite, om man nu knappast räkna trav runt en bana som ridning vill säga. Har inte ridit så mycket innan, visst, har ju galopperat och så men är knappast särskilt säker i sadeln om man säger så :)
Om jag får förtroende att rida mer kommer jag nog att få både balans och bli lite mer avslappnad men jag rider ju knappast fem turer varje dag så det hade varit roligt om någon van ryttare hade kunnat dela med sig av lite tips. Vet att det handlar om praktik men mycket handlar ju också om att kunna knepen ju.. vill gärna gå över till canter och utvecklas lite. Till exempel undrar jag (har inte varit med om det men det känns som en tänkbar situation) hur man helt enkelt får stopp på en häst som försöker att gå fortare än den får, pullar. Om man håller emot och kniper med benen så ger man ju hästen största möjliga stöd men om man bara lutar sig bakåt och spjärnar emot utan att korta tygeln borde ju också inte hjälpa mot en häst som verkligen vill öka tempot, kan tyckas. Och hur i hela världen håller man sig kvar på en häst som fjantar sig? Halsringen? Detta är nog saker jag kommer att lära mig om/när jag får rida hästar som kan få för sig sånt här men det är ändå skönt med tips, det finns säkert något som man kan lära sig i förväg och som kansom kan underlätta ridningen i framtiden. Tack människor :laugh:

Sv: Rida en galoppör

Ett tips som jag fick någon gång i tidernas begynnelse och som hjälpt mig massor av gånger är att tänka att mina fötter är blytunga. Då ramlar man inte av i första taget.

Andra tips är halvhalter, böj på armbågarna, ner med hälarna, håll händerna en handsbredd ovanför manken och håll inte i halsringen. Tänk långsamma tankar när hästarna pullar - det funkar.:angel:

Typiskt sånt tips som nog kan förebygga i alla fall något problem som kan uppstå i framtiden :laugh: Tackar! :idea: Är det när man kortar upp tyglarna som är en signal till hästen att ta stöd på bettet och öka farten eller räcker det bara med att man håller emot? För man måste ju alltid ha kontakt med munnen...

Det är så mycket man ska tänka på uppe i sadeln :) Själv tänker jag på att vara välbalanserad och inte studsa runt och att ha kvar händerna på framvalvet (?) på sadeln så att inte händerna åker med när jag travar.. plus att försöka hålla spåret :p Nu ska jag tänka på fossingarna med ;)

Jag tycker detta kan bli en ridtips för nybörjare-tråd faktiskt! Var är alla proffsen någonstans? (Inte för att du inte skulle vara proffs) :rofl:

Det är väldigt olika hur man rider, jag rider med ganska långa tyglar och kortar upp dem när hästarna ska jobba. Drar inte stumt i tyglarna utan håller bettet rörligt i munnen och gör halvhalter men det finns de som håller kortare fatt i hästarna.

Det är omöjligt att lära ut något över Internet - det bästa är att rida tillsammans med någon duktig ryttare som kan hjälpa dig under tiden du rider. Den största skillnaden mellan att rida galoppörer och ridhästar är nog att de flesta ridhästar rids in över lång tid och man befäster alla hjälper genom att upprepa och upprepa samma övningar.

Galoppörer rids inte för att bli behagliga att rida på samma sätt - kan de bara gå rakt fram på banan är vi ganska nöjda. Ridbarheten kommer i andra hand, att träna hästarna för att kunna springa fort är det primära. Att sedan många blir väldigt trevliga att rida är en annan femma.;)

lite onödigt kanske, men en rolig sak i allafall ;)

När jag är nervös (typ när hästen är på G att sticka/pulla) så brukar jag sjunga eller nynna på "Country roads" :D
Att sjunga/nynna på en lugn och bra låt funkar för mig att bli lugn och då blir ju även hästen det:idea: ibland..:angel::D

Jag brukar också sjunga, framförallt på stressiga, stissiga hästar. Min favorittrudelutt är Bamsesången:o

Det ska jag komma ihåg... om man är nervös ska man nynna på Bamsesången :banana: eller country roads

Tips nummer ett: Det är INTE, jag repeterar, INTE coolt att rida kortare än man klarar av!

(inte smart heller för den delen!)

.. men om man råkar sjunga fel och hästen drar iväg ändå då ?;)

Ska man skjuta fram fötterna och prata lugnande och liksom hålla emot då? Flytta tyngdpunkten bakåt? "Hålla in" hästen utan att korta tyglarna? :)

Man känner sig så maktlös :angel:

Och om hästen skulle skena eller några sådana dumheter ska man styra in den på en volt då (hålla in ena tygeln)..? Haha varför är man inte intresserad av att samla frimärken eller något annat stillsamt istället ... ?:)

Och om hästen bockar ska man väl luta sig lite bakåt och driva framåt.. hålla in ena tygeln ev. spö där också eller är jag helt ute och cyklar?

Ja vet XD
Mitt tips är att om hästen börjar skena ska du fokusera på den yttre tygeln och liksom böj in huvudet så han/hon tapar balansen och blir tvungen å sakta in. Det brukar oftast fungera för mig! :)
Oftast är det bättre att bara låta hästen bocka klart, iallafall när det gäller galopp hästar, eller det är iallafall säkrast. Du kan hålla imot lite, med ena tygeln, brukar funka :)
Däremot om du känner att ta till med spö så glömm inte att i sådana fall använda på bogen INTE på rumpan då de e en signal för galopphästar att börja springa.
Men jag vet att det finns mycke fler kloka bukare, som har längre erfarenhet och vet precis vad man ska göra i de situationer ;)
Hoppas verkligen att allt går bra å lycka till! ;)

HALVHALTER, HALVHALTER, HALVHALTER!!!

Och som toughcookie säger, rid inte kortare än vad du kan!

Satt och tänkte på dig när jag red i morse och väntar på att du ska få råden att hissa upp och hålla i halsringen snart,:cool:

Det kommer men om du vill rida länge så är det rida långt som gäller.

För övrigt finns det nog ingen i Sverige som har ridit så många mil på galoppbanor som jag har gjort...:angel:

För att hästarna har skenat 5 varv varje tur eller för att tant börjar bli gammal :devil:

:p

Nog för att tant är ålderstigen men skenat flera varv har jag faktiskt aldrig gjort. Bättre att släppa tyglarna en bit så stannar de snällt sedan :devil:

Som di säger på utrikiska: I can ride as fast as they can run....

Senast ändrad:

CaOs har så rätt. Inget kaller på hästars flyktinstinkt som att tjuvhålla dom. Har de redan pyst hejvilt, kan man rida framåt tills de är tilltalbara igen och sätta igång med halvhalterna.
... och när de små söta far upp och ner, åt sidan, i cirklar eller baklänges ridar man dom FRAMÅT.

Satt och tänkte på dig när jag red i morse och väntar på att du ska få råden att hissa upp och hålla i halsringen snart,:cool:
Jag rider våra travare och var inne på ett tag att ta även montelicens, men la ner det. (kanske tar upp det igen -vem vet)
Vad menas med att hissa upp och hålla i halsringen?
När känner man när man kan rida lite kortare? Jag rider inte alls kort, men är noga med att stå så länge jag kan, reglera fart via min sists och inte händerna. (otroligt hur snabbt de lyssnar på det)
Det där med att tänka att fötterna är blytunga ska jag ta med mig. Sitter du och tänker så hela tiden eller bara då en häst pullar?
gulan

Tack för alla tips! Kommer ta med mig det om jag får rida mer :)

Fortsätt skriv! :bump:

En annan viktig sak är att skilja på träningsridning och fortridning. Jag rider ganska mycket "vanlig" ridning när hästarna bara motioneras men när de ska gå fort rider jag i stort sett tvärtom.:angel: Kortar upp både byglar och tyglar.

De flesta hästar förstår skillnaden om inte annat känner dom att det är obekvämt att springa fort med någon som dunsar dem i ryggen.:devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 081
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 502
Senast: Anonymisten
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 178
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar