Rida en 5-åring?

JessieH

Trådstartare
Hej!
Ska kanske börja rida en 5-åring som är inriden, kallblod.
Men - har inte så stor erfarenhet av unghästar. Har ridit en 6-åring förut men inte så längre alls.
"Hur rider man?" Alltså, små hjälper, stora? Lösa/sträckta tyglar? Sitta ner i galopp eller stå? m.m?
Ska man lägga tanke på något extra viktigt?
Tacksam för all hjälp. Hur rider ni yngre hästar? :)
 
Var med när ägaren rider och ställ dina frågor där. Det är schysstare mot både hästen och dess ägare om ni gör på samma sätt, för att inte förvirra hästen.

Och om jag vore hästägare, som ska få skötare/medryttare/fodervärd skulle jag inte uppskatta om den eventuella ryttaren började med att fråga på ett forum som inte känner mig och min häst i stället för att fråga mig hur hästen ska ridas.

Om jag vore osäker på hur man rider en ny häst man inte känner, eller att man inte ridit unghäst, fullblod, eller vad det nu är för häst. Då skulle jag gärna vilja lära mig det av hästägaren som ser hur jag ser ut, har pratat med mig och vet vad jag kan och inte kan och kan hjälpa mig att finna knapparna på dennes häst eftersom det är hästägaren som känner sin häst och inte ett diskussionsforum, som inte känner mig, inte har sett mig rida, inte känner hästen och inte vet hur hästägaren ser ut och rider sin häst.

Missförstå mig inte. Men hela idén med att gå vidare från ridskola eller "whatever" för att utvecklas som ryttare och hästmänniska när man blir medryttare är att använda hästens ägare som bollplank och mentor och gärna då också be att få rida för tränare. Varför inte samma tränare som ägaren använder.

Med vänlig hälsning

IngelaH
 
Tack för din svar! :)
Självklart ska jag fråga ägaren hur hon rider hästen, kanske också be henne rida innan så jag kan se. Prio ett är ju att hästen och ägaren ska trivas med mig och min hantering/ridning, samt att jag ska trivas med ägaren och hästen. Annars blir det väldigt konstigt om jag ska sitta och rida på mitt sätt, fast hästen inte förstår ett dugg av vad jag håller på med.
Var bara nyfiken på hur "man gör" med yngre hästar, finns självklart många sätt att rida på. Men är intressant att se en överblick på hantering och ridning - även om alla hästar är olika som individer.
Var nog väldigt otydlig i min skrift, ber jag om ursäkt för. Sista frågan har inte direkt koppling till det överstående, my bad! :)
 
Tack för din svar! :)
Självklart ska jag fråga ägaren hur hon rider hästen, kanske också be henne rida innan så jag kan se. Prio ett är ju att hästen och ägaren ska trivas med mig och min hantering/ridning, samt att jag ska trivas med ägaren och hästen. Annars blir det väldigt konstigt om jag ska sitta och rida på mitt sätt, fast hästen inte förstår ett dugg av vad jag håller på med.
Var bara nyfiken på hur "man gör" med yngre hästar, finns självklart många sätt att rida på. Men är intressant att se en överblick på hantering och ridning - även om alla hästar är olika som individer.
Var nog väldigt otydlig i min skrift, ber jag om ursäkt för. Sista frågan har inte direkt koppling till det överstående, my bad! :)

Jag kan inte svara på hur "man gör", men jag kan ju svara lite löst på hur jag resonerar när jag sitter upp på en unghäst för första gången.
Det första jag gör är att sänka alla krav och förväntningar till 0, och utgå från att hästen inte är inriden. Jag gör allting som om det vore första gången för hästen, med skillnaden att när ett steg går bra så tar jag nästa direkt. Hade det faktiskt varit första gången så hade man ju stannat till och repeterat och kanske bara tagit ett par steg innan det räckt för den dagen.
Det andra jag gör är att lägga mina prestationskrav ett rejält snäpp under vad ägaren säger att hästen kan. Jag är ny som ryttare och gör inte samma som ägaren, och därför tycker jag att det är viktigt att hästen tycker det är enkelt att göra det jag ber om. Det räcker att behöva hantera en ny ryttare, ingen idé att lägga komplicerade övningar ovanpå.
Det tredje jag tänker på är att inte rida för länge. Att ha en ny ryttare som rider annorlunda än ägaren kan vara ansträngande för kroppen, och är definitivt ansträngande för huvudet. Ett halvt normalt pass räcker gott.
 
Jag började rida en 5åring för 1år sen (eller, 4.5)... Förutom att ägaren red med mig några gånger på sin andra häst så körde jag stilen hellre för försiktig/för lite än att jag drar på för mkt. Stöd i tyglarna, gå fram för hjälperna, noggrann... Det är inte jag som ska utbilda utan jag ska underhålla och motionera. Sen har jag fått rida med henne under en träning + rida träningar själv. Jag är mest rädd att rida för mycket eller för länge (på träningarna). Nu ett år senare så känner jag ju att hon har utvecklat honom enormt mkt i år = jag kan öka mina krav på honom också. + att vi stämmer av varje gång vad hon vill att jag ska göra... funkar kalas, vad jag vet är vi båda nöjda ;)
 
När min häst var fem, alltså förra året, red jag henne relativt normalt. Men då är det min egen häst, som jag ridit hela tiden sen hon var tre. Försökte hålla det till fem pass i veckan, men då var inte alla pass uppsuttna. Det var inte alla veckor det blev fem pass heller. Hon vilade utspritt under några veckor över sommaren (hästen funkar inte riktigt med längre, sammanhängande vila, så vi bröt upp det i perioder). Ungefär ett pass i veckan i paddock/ridhus, men det var mer för att vi inte har det hemma, så det blir ett jätteprojekt att ta sig dit. Jag hade ridit mer om vi hade haft det vid stallet.

En femåring som är normalt riden och normalt musklad tycker jag är okej att sitta ner på i både trav och galopp, korta stunder om den är ovan. Som tre- och fyraåring red jag lätt hela tiden i trav och stod upp i galoppen (som gammal hoppryttare har jag lätt för att lätta ur sadeln, och måste snarare jobba på att verkligen sitta på min röv och rida :p). Hästen är mycket, mycket sparsamt riden som treåring, men ganska "normalt" som fyraåring.

Men det är ju så klart jättesvårt att säga utan att ha sett hästen. Tidigare tips på att ha en bra dialog med ägaren, och även titta när hen rider är bra.
 
Generellt kan man säga att en nyinriden häst sitter man inte ner i traven på (mer än ett par steg i galoppfattningen) och man lättar lite i galoppen. Det gör man för att inte påfresta den omusklade ryggen så det gäller alltså omusklade hästar generellt innan de har fått "ridmuskler".

Stora hjälper ska man aldrig ge utan man ska alltid vara tydlig och ha små hjälper. På en nyinriden häst behöver man vara tydligare med vad man vill t ex ge ledande tygeltag men det innebär inte stora hjälper.

Det viktiga är att hästen behåller sin känslighet och framåtanda så sitt inte och tjuvhåll i munnen eller ge tvetydiga hjälper utan rena tydliga hjälper som ger hästen chansen att lyckas och att hen därmed tycker att det är roligt med ridning. Beröm i massor!

Korta pass, varierande pass och avsluta innan hästen blir trött. Gärna hoppa av i nedförsbackar (och se till att hästen inte ramlar iväg utan trampar under sig oavsett om du går bredvid eller sitter på) och även i uppförsbackar om de är tuffa på uteritter. Låt gärna hästen få skritta av utan ryttare.

I övrigt håller jag med @IngelaH
 
Jag grundred i stort sett helt själv in kompisens arabhingst för så där... *räknar på fingrarna* 28 år sedan... Och gjorde då som TinyWiny skrev under kompisens överinsyn med hjälp av tränare varannan vecka och i övrigt självständigt under kompisens översyn och stallkompisars sällskap vid uteritter.

Kompisen hade barn i magen, slutveckorna och när jag börjde trava hästen, så hade hon kläckt ur sig bebisen och sällskapade med honom i vagn.

När hästen var fullständigt igångsatt, kastrerats och haft ett par månaders tankevila, reds han igång igen och skickades sedan på tillridning hos utbildare och när vi fick hem honom var det som att sitta på enbart en sadel som var som en gummiboll. Det fanns inget framför sadeln och inget bakom och han var som en katapult och man fick många flygfärder. Så det krävdes väldigt små hjälper och mjuk ridning. Men det var en lärorik period i mitt hästliv.
 
5 åriga fjordingen här rider jag som vanligt, bortsett från att jag inte sitter ner, sällan galopperar mer än för att träna själva fattningen på uteritt.
Skrittar väldigt mycket mer och försöker undvika att tjata med hand och skänkel.
 
Jag tycker inte man kan ge ett generellt svar om hur "man" rider femåringar.
Det beror ju på hästen.
Hur utbildad den är.
Vissa femåringar tävlar LA dressyr, då är de ju som vilken häst som helst att rida.
Andra är enbart styrbara och "åkta på" i alla gångarter. Då får man utgå från den situationen.
@IngelaH har skrivit det bästa rådet: fråga ägaren om just den individen.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp