rida eller inte rida?

C

cerrox

vad tycker ni? det är så att jag har en konstig känsla i magen som säger att det ÄR något fel med min hästs ena ben. han har vart svullen/gallig lite till & från i vänster bak has & kota. även haft problem med höger galopp, vart spänd & haft låsningar i ryggslut & låren/skinkorna mm. men detta har lostnat bra med massage behandlingar. hästen är inte halt eller visa tecken på smärta eller liknande. men som sagt min magkänsla säger att det är något & jag måste kolla upp det. så om ca en vecka ska vi in till klinik för att kolla upp om det är något & vad isåfall. så man får svart på vitt. men jag vet inte om jag borde rida under tiden. vad tycker ni? han är väldigt pigg & känns fräsch i ridningen. men vill gärna höra vad ni tycker. :bow:

Sv: rida eller inte rida?

lita på din magkänsla.

skritta hästen kanske - dvs om du vill att "det" om det är ngt, ska finnas kvar till klinik besöket... är ju alltid en avvägnings fråga..... men jag skulle själv ångra mig om det skulle visa sig att jag ignorerat magkänslan, hade bokat tid på klinik, och red på, och sen visar det sig att jag förvärrat saken 100 falt pga det....

Lita på känslan!
Men om hästen är ohalt så kan du säkert skritta den lite, typ 15-20 min bara så att den får komma ut och känna att den jobbat. Mest för det psykiska alltså.

Sen är skritt på bra underlag bra för dom flesta skador, där hästen inte är väldigt halt, pga det främjer cirkulationen och därmed läkningen.

Jag hade nog skrittat ut hästen och haft den lindad med stallbandage över natten.

Lita på magkänslan, ta det lugnt ett tag, massage o liniment + stallbandage och ett besök hos doktorn om det inte blir bättre!

lita på din magkänsla.
det är något inom mej som säger att jag bör göra det.

skritta hästen kanske - dvs om du vill att "det" om det är ngt, ska finnas kvar till klinik besöket... är ju alltid en avvägnings fråga..... men jag skulle själv ångra mig om det skulle visa sig att jag ignorerat magkänslan, hade bokat tid på klinik, och red på, och sen visar det sig att jag förvärrat saken 100 falt pga det....
det är precis så jag tänker att det kanske förvärras av ridningen, men samtidigt så vill man ju hålla igång honom ändå tills klinikbesöket som är nästa onsdag den 22, det är redan bokat. men skritta lite lugnt ska jag nog göra & låta honom gå i hagen som vanligt. för som sagt så har han ju inte ont iallafall, inte så att det märks, är ju inte halt. veterinären här tycker att jag ska rida på som vanligt så länge han inte visar tecken på smärta. men vi kommer att ta det väldigt lugnt.

Lita på känslan!
Men om hästen är ohalt så kan du säkert skritta den lite, typ 15-20 min bara så att den får komma ut och känna att den jobbat. Mest för det psykiska alltså.

Sen är skritt på bra underlag bra för dom flesta skador, där hästen inte är väldigt halt, pga det främjer cirkulationen och därmed läkningen.
japp så blir det, lite skritt i väntan på klinikbesöket. jag kan ju även gå lite med honom också, behöver ju inte nödvändigtvis rida kanske. för jag måste lita på känslan & kolla upp om det är nått.

Jag hade nog skrittat ut hästen och haft den lindad med stallbandage över natten.
har faktiskt inte haft honom lindad. men det kanske man skulle ha? funderade innan på att ha bot paddarna på under natten!?

Lita på magkänslan, ta det lugnt ett tag, massage o liniment + stallbandage och ett besök hos doktorn om det inte blir bättre!
ska göra det. lita på magkänslan & ta det lugnt. besök på kliniken är redan inbokat till den 22:e mars, nästa onsdag. han får massor av massage & jag smörjer med linement. funderar även på stallbandage.

Ja BoT låter bra. :)
Bra att du lyssnar på din häst och inte bara kör på så länge det går... :bow:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar