Rida efter skoning?

S

sabbet

Eftersom ägaren till min medryttarhäst (ehm, snarare fodervärdshäst) inte har brytt sig om att ringa hovslagaren så får väl jag göra det. Ena hans baksko glappar lite bak och när jag tog upp honom från hagen igår så hade han världens gräsknippe mellan skon och hoven?! Nu till saken, hur brukar ni göra när er häst har blivit skodd, låter ni hästen stå den dagen? eller rider ni efter någon timme? eller hur gör ni?

Den som har ansvaret för hästen ser till att den blir skodd, vare sig den är ägare eller ej... :)

För övrigt så är det väl bara att rida på som vanligt....de enda restriktionerna vi brukar få här i leriga skåneland är att inte direkt släppa ut dem i geggan.

Jag brukar inte rida den dagen hon blir skodd, om inte hovslagaren kommer vid sån tid att jag kan rida innan, förstås. Jag ger henne gärna en tid att gå in de nya fötterna på egen hand först.

Vet inte om det är nödvändigt, men jag skulle själv vilja känna in nya skor i min egen takt hur bekväma de än är från början.

/Hönsmamma? :cool:

Jag tror att det ligger mycket i vad "pinky" skriver. :bow:

Efter det att hovslagar´n gjort sitt har ju faktist hoven ändrat form och längd :)

Ge din häst chansen att få känna in sig innan du rider. Jag ger min vän en dag efter skoning. Dvs. om hovis kommer måndag kväll, rider jag på onsdag. :D

Jag rider direkt om det är riddag.. Hovis kommer alltid tidigt på morgonen. Rider efter att han skott och åker sen till jobbet. Har man en duktig hovslgare så skall det inte ha någon betydelse.

Vadå, riddag :confused:

Om min hovis kommer ut en dag spelar det ingen roll om jag planerat att rida. Jag kan inte bestämma vilken dag han kommer utan får ta det som det blir. :)

Jag tycker att man borde kunna vara så pass flexibel att man ger sin häst möjlighet att få "gå in sig" i sina nya fötter. Detta även om man har "riddag". ;)

Därimot kanske man kan rida innan hovis kommer, då behöver man ju inte känna att hästen "står" för länge. :angel:

Gör som Pinky väntar en dag eller två... Är helt säker på att det inte behövs egentligen men det har blivit en rutin som hästarna ju inte tar skada av även om det inte gör nån nytta heller!!

Brukar ta en lugn tur i skogen, mest skritt för att pållen ska hinna vänja sig.

Jag är medryttare på Jerry, ska egentligen rida 1-2 ggr i veckan. Men ägaren skiter fullständigt i hästen (rent ut sagt) och då tar ju jag såklart handom hästen, man är ju mänsklig...

En annan häst jag red, red jag bara någon timme efter att han hade skotts. Ägaren tyckte att det var helt ok.

Antar att det är olika från häst till häst. Som sagt, en häst jag red förut klarade av det bra, en annan var hur öm som helst och ville inte att man skulle hålla på med hovarna alls.

hehe, smart tänkt! kanske ska komma lite tidigare helt enkelt så att jag hinner rida innan ;) Det är ju såååå tråkigt för stackars hästen att stå där och vänta :D

Inte behöver väl hästen vila efter en skoning ?? Man bör ju sko med så jämna mellanrum att skilnanden är markant vad man behöver ta. Antar de flesta väntar på tok för läng då det verkligen syns att hästen behöver skos och då blir ju omställningen i vinkel osv bra mycket större än att ta oftare...så det ska inte spela nån roll att rida direkt efter en skoning/verkning. Regeln 8 veckor verkar oftast vara en oskriven lag för de flesta...varför helt enkelt inte gå efter sunda förnuftet och byta dojjor då skillnaden inte är så uppenbar ??

Tja om hästen inte ömmar eller visar andra tecken på att den har känningar efter skoningen BEHÖVER den väl inte vila egentligen... (vilar du när du klippt tånaglarna =))Och bästa sättet att få skorna att sätta sig torde ju vara att belasta dem vilket man ju gör när hästen rör sig! Sen är det ju olika från häst till häst, en del ömmar ju jättemycket.

Jag rider alltid efter skoning (eller innan, om hovslagaren kommer väldigt sent). Min hovslagare tycker det är helt OK och att man helst ska rida efter skoning.

När man rider efter skoning så "rider man in dom nya skorna".

Eftersom jag har det jobb jag har... och mycket annat som också tar tid så planeerar jag vilka dagar jag skall rida.
Om det råkar sammafalla med den dagen hovslagaren kommer så avstår jag inte ridningen. Att rida innan är kankse ingen idé..
Hovis börjar sin dag hos mig... alltid efter som vi nästan bor grannar. Det innebär att han står på min gårdsplan vid 07.00 rycket ....

Min hästar har aldrig visat någon ömhet efter skoning. Jag skor dessuom om ofta för att inte få långa fötter på dem. Det minskar även risken för tappsko..
Av den anledningen tar jag ingen hänsyn till om de är ny skodda eller inte.

Skulle hästen trots allt visa ömhet när jag rider så fortsätter jag naturligtvis inte ridturen....

våra travhästar brukar skos samma dag som tävling el dan före... om det inte är så att nån behöver extremt långa tår!

Jag tror det är BRA för hästen att röra på sig efter att den fått nya skor, så som de står med bakbenen måste vara skitjobbigt för en häst. Man vet ju själv hur länge man orkar stå i en ställning man inte är "van" vid och det blir de knappast mellan skoningarna. Speciellt om de har lite jobbigt med musklerna i rygg och rumpan.

Mina hästar är också travhästar och skos dagen innan tävling för det mesta, fast en av dem kom in med 3 skor från hagen en timme innan vi skulle åka en gång. Då blev det lite brådis. :angel:

/// ghost

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 655
Senast: super
·
Hästvård Hej! Min hästs ena baksko har blivit böjd så att ca en tredjedel av hoven inte längre har markkontakt. I övrigt sitter den ordentligt...
Svar
9
· Visningar
1 226
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 543
Senast: Freazer
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 890
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur