Rida dräktigt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare knyttet
  • Startdatum Startdatum
K

knyttet

Utan att det egentligen var meningen så har jag nu ett dräktigt sto hemma (ska föla i juli). :p
Jag köpte henne som promenadpålle åt sambon, så han skrittmotionerar henne bara. Min fundering är nu kring detta med sadel på dräktiga ston -hur har ni gjort som ridit era dräktiga ston långt fram i dräktigheten? Stoet verkar inte särskilt glad åt att få sadelgjorden spänd, men eftersom jag inte vet hur hon varit innan hon blev dräktig så kan jag ju inte säga om det beror på "magen" eller bara på vanlig "märrighet". Jag tycker att det borde vara bra för henne att komma ut och skrittas så länge som möjligt, men sambon kan inte rida barbacka än...så vi behöver sadeln. Kan man rida med sadel hela dräktigheten eller blir det obehagligt för stoet?
Hjälp en fölnovis... ;)

Mitt sto ska ha i maj, om 2 månader och jag rider fortfarande. :)
Mest med sadel, men då med min bomfria som anpassar sig efter hästens mag strl. ;) Dom med bom jag har tycker jag inte passar nu då hon är såpass rund. Men det blir endel barbacka turer osså.
Vi skrittar i princip bara, vill hon trava lite får hon göra det. Plannerar att rida henne så länge hon själv vill. Hon är en häst som gillar att aktiveras, så ännu har jag inte sett några protester, mer än att hon inte orkar som vanligt då. :)

Det låter ju bra! :)

Jag har också köpt en bomlös sadel, visserligen till min andra häst, men den kan jag ju använda till det dräktiga stoet när hon blir alltför rund!
Jag är mest orolig för att sadelgjorden klämmer på en dräktig mage så att stoet tycker att det är obehagligt....

Tycker inte det borde vara några problem med sadelgjorden, fölet ligger ju betydligt längre bak och dom är ju inte så rund just där sadelgjorden spänns.
du kan inte höra dig för hur hon var att spänna sadelgjorden innan?

Mitt sto har 1 månad kvar och hon tar gärna en tur i skogen då och då...
Hon har sin vanliga sadel, 2 hål lösare sadeljord än vanligt och hon är JÄTTE tjock med all mage ligger bakom sadlen och så länge hon vill så ska vi. :bump:

Liknande trådar

Avel Jag har funderat lite kring regeln i TR att dräktiga ston inte får tävla från månad fem och framåt. Är det någon som har någon idé kring...
Svar
10
· Visningar
1 469
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag har ett sto på hela 7 år! Hon väntar nu sitt första föl, bf: Maj 2021. Men nu har hon blivit farlig!! Och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 945
Senast: Nota
·
Avel Vad har man för åsikter om det i Sverige? Vet att travsporten precis som FEI förbjuder tävling efter 120 dagars dräktighet vilket för...
2
Svar
21
· Visningar
2 943
Senast: sorbifolia
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 644
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka