Rida bettlöst

Sv: Rida bettlöst

Min foderhäst lägger tungan över bettet så hon har haft hackamore nu de senaste åren och hon går jätte bra på det, hon går mkt bättre än på sånt speciellt bett, i alla fall i tölten!:)

Är ju så jobbigt när dom lägger över tungan :devil: Tror jag ska ta och prova ett sånt hackamore faktiskt :)

Hackamoret finns i olika modeller (såklart, allt är en djungel :angel: ). Det jag använder på min häst är ett mekaniskt, det är brett och vaderat över nosen och har kort skänkel. Alltså inte den skarpaste varianten. Det är ställbart för att passa olika huvudstorlekar. Var så länge sedan jag skaffade det så jag kommer inte ihåg vad det är för storlek men rimligtvis ponny alternativt cob. Finns här att titta på: http://www.hastbiten.se/shop/webshop.asp (gå in på shopen/häst/bett/specialbett/Hackamore. (Finns 2 andra också utan bild)

(Sen finns det ju omekaniska hackamore, bosaler och så som man har inom westernridningen men det har jag aldrig testat på islänning.)

Precis som någon skrev så kan en del hästar komma på hur de ska komma undan, knäppa av nacken, köra upp näsan osv. Men som sagt, för mig har det funkat super under kortare korrektionsperioder. Hade en islänning en gång för länge sedan som älskade det och i princip alltid hade det, men hon var ett särfall.

Lycka till hur som helst med vad du än väljer att testa! :)

Senast ändrad av en moderator:

Har problem med min häst angående bett osv som jag har skrivit om här innan.
Han lägger över tungan över bettet & kör man med tungfelsbett biter han fast i det.
Har fått många förslag om att rida med bettlösa alternativ & nu undrar jag om någon här har bra erfarenhet av detta och kan rekomendera något bra alternativ?
Har aldrig ridit med bettlöst någon gång. Hur brukar hästarna reagera på detta? Hur fungerar detta?
Vore bra med bra tips och råd angående detta, kanske har ni även någon bild på när ni rider på detta viset?

När min ena isis förut hade blivit sparkad av en broddad häst i munnen, red jag på ett bettlöst som ger tryck över nacke och på hästens sidor. Det fungerade ganska bra, men jag rekommenderar det inte på hästar som är lite slöa eftersom när man ska samla dem och då tar i tyglarna har ju det ett förhållande effekt och då tappar (iaf min isis) allt tänk framåt.

Förklara gärna mer! Det låter ju som en enkel ide att variera med.

eh, det är inget att förklara :o Man sätter tyglarna gärna såna med karbinhakar i ringarna på nosgrimman (en välpassande remontmodell som går under bettet) och sen rider man BARA med det. Om man vill kan man ju ha sidostyckena med bettet på också ifall man vill ha möjlighet att byta under ridturen men ska munnen vila helt kan man bara ta på nosgrimman med tyglar.

Mina som extraknäck på tur är vana att få tyglarna omkopplade från bettet till nosgrimman när det är riskt för SIS :angel:

Hackamoret finns i olika modeller (såklart, allt är en djungel :angel: ). Det jag använder på min häst är ett mekaniskt, det är brett och vaderat över nosen och har kort skänkel. Alltså inte den skarpaste varianten. Det är ställbart för att passa olika huvudstorlekar. Var så länge sedan jag skaffade det så jag kommer inte ihåg vad det är för storlek men rimligtvis ponny alternativt cob. Finns här att titta på: http://www.hastbiten.se/shop/webshop.asp (gå in på shopen/häst/bett/specialbett/Hackamore. (Finns 2 andra också utan bild)

(Sen finns det ju omekaniska hackamore, bosaler och så som man har inom westernridningen men det har jag aldrig testat på islänning.)

Precis som någon skrev så kan en del hästar komma på hur de ska komma undan, knäppa av nacken, köra upp näsan osv. Men som sagt, för mig har det funkat super under kortare korrektionsperioder. Hade en islänning en gång för länge sedan som älskade det och i princip alltid hade det, men hon var ett särfall.

Lycka till hur som helst med vad du än väljer att testa! :)

Okej tack för svar =) Så svårt ju med alla olika varianter det finns osv :) och man köper ju inte direkt alla och provar, för rik är jag ju inte :devil: men ska se ifall man kan fråga på affären så kan dom nog rekomendera det rätta för min pålle.

Han lär ju dock komma på hur man kommer undan detta bettet också, han är superbra på sånt... Alla bett jag haft har han gjort nåt otyg med hehe :)

....så här:

vidaraskurskog.jpg

Det är ett belysande exempel på verkligheten faktiskt. Han har 7,8 i lynne - för att han viftade med svansen när ryttaren drog i stången. Domarna visste förstås inte att han hade knytnävsstora sårhålor bak i munnen :cry:

Jag litar aldrig på siffrorna utan vill bilda mig en egen uppfattning. Domarna bedömer ju bara det de SER på några minuter på ridprovet. För mig som avlare är bra lynne en "problemfrihet" i både vardag och press. Det är svårt att bedöma om man inte känner hästen.

Vi hade bättre bedömningar förut i Sverige när vi hade ridande domare.

Fast dom ridande domarna insåg väl att det är med livet som insatts man provrider vissa hästar. Eller varför slutade man med det? :smirk:

Det är ju också många faktorer som spelar in vad gäller lynnet. Man kan ju ha laggt ner oerhört många timmar på träning och uppfostran, vilket ger en fin visning men en medelryttare skulle aldrig klara av detta. Sen finns det dom som bara är snälla, vänliga och enkla att hantera från början som alla klarar av. Genom att bara titta på siffrorna är det svårt att veta vilken av varianterna som passar in på hingsten man är intresserad av. Proffsträning går ju tyvärr inte i arv :smirk:

Okej tack för svar =) Så svårt ju med alla olika varianter det finns osv :) och man köper ju inte direkt alla och provar, för rik är jag ju inte :devil: men ska se ifall man kan fråga på affären så kan dom nog rekomendera det rätta för min pålle.

Han lär ju dock komma på hur man kommer undan detta bettet också, han är superbra på sånt... Alla bett jag haft har han gjort nåt otyg med hehe :)

Var så lite så :D Jäpp, fråga i affären och känn på olika varianter, det allra bästa är såklart om man kan låna av någon och testa. För det blir satans dyrt i längden att köpa och komma fram till att det inte funkade så bra som man hoppades.

*haha* jao, visst är det märkligt hur duktiga de är på att klura ut enklaste vägen. :devil:

Jag lånade en kapson (ridkapson) av en kompis, för att prova på min häst, då hon inte tog förhållningarna och därmed kunde jag inte ge någon eftergift.
Hästen var precis som förbytt och hon fungerade jättebra på det. :banana: Tyvärr så hittade jag den billigaste kapsonen för 850:- , och då var det på rea. Så hoppade över det då hästen var till salu.
Hästen är nu såld, men annars hade jag tänkt använda mig av remontnosgrimma och tyglar fästa i den. Bättre alternativ tror jag knappt finns, billigt och bra! ;)

här finns en lite billigare hackamore som Stina_K rekomenderade:
http://www.borjes-tingsryd.se

tryck på hästaffären (en bild något längre ner på förstasidan) sen på western/träns och tillbehör

Senast ändrad:

Min kompis testade en gång det där med nosgrimma å tyglar, det slutade med en bruten arm;)

Var så lite så :D Jäpp, fråga i affären och känn på olika varianter, det allra bästa är såklart om man kan låna av någon och testa. För det blir satans dyrt i längden att köpa och komma fram till att det inte funkade så bra som man hoppades.

*haha* jao, visst är det märkligt hur duktiga de är på att klura ut enklaste vägen. :devil:

Ska göra de =) har tyvärr ingen att låna av :( det som är så synd.

Duktiga är dom... iaf när det gäller att hitta på hyss & sattyg hehe. Han lyckas alltid på nåt sätt, dom är verkligem smarta dom små krabaterna :)

nej men det är sånt man får vara beredd på när man hanterar hästar, en annan bekant bröt handen istället när hon gjorde en liknande sak fast red med grimma å tyglar(på min häst kan tilläggas):angel:

Om man inte har kontroll på sin häst på annat sätt än med ett skarpt betsel, då tycker jag att det är farligt rent allmänt.

Det är knappast det bettlösa alternativets fel att folk inte har lydiga hästar.

De allra flesta hästar jag stött på har fungerat precis lika bra kontrollmässigt med eller utan bett. Bettet kan ge en annan precision i hjälperna och är därför "standard" men om man inte har KONTROLL över sin häst utan bettet så har min enligt min uppfattning ett ledarskapsproblem och inte ett bettproblem.

Om man inte har kontroll på sin häst på annat sätt än med ett skarpt betsel, då tycker jag att det är farligt rent allmänt.

Det är knappast det bettlösa alternativets fel att folk inte har lydiga hästar.

De allra flesta hästar jag stött på har fungerat precis lika bra kontrollmässigt med eller utan bett. Bettet kan ge en annan precision i hjälperna och är därför "standard" men om man inte har KONTROLL över sin häst utan bettet så har min enligt min uppfattning ett ledarskapsproblem och inte ett bettproblem.

Bra skriver! :idea: Kan verkligen hålla med om det du skriver här!!

Min kompis testade en gång det där med nosgrimma å tyglar, det slutade med en bruten arm
Jag säger som Silverkedjan, det där beror nog inte på det bettlösa... Jag rider också med remontgrimma, på ett energiskt halvblod. Det fungerar mkt bra, jag har det både till dressyr, hoppträning och i skogen. Ramla av kan man göra med vilket bett/bettlöst som helst ;)

nosgrimma.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 196
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 492
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar