Rida bettlöst

G

Gauti

Har problem med min häst angående bett osv som jag har skrivit om här innan.
Han lägger över tungan över bettet & kör man med tungfelsbett biter han fast i det.
Har fått många förslag om att rida med bettlösa alternativ & nu undrar jag om någon här har bra erfarenhet av detta och kan rekomendera något bra alternativ?
Har aldrig ridit med bettlöst någon gång. Hur brukar hästarna reagera på detta? Hur fungerar detta?
Vore bra med bra tips och råd angående detta, kanske har ni även någon bild på när ni rider på detta viset?

Sv: Rida bettlöst

Jag har haft problem med att min häst biter på bettet när jag har tredelat, så veterinären rekommenderade ett ponnyhackamore. Jag provade först från marken för jag var väldigt tveksam till att hon skulle lyssna på mig utan nåt i munnen. Men det gjorde hon faktiskt! Mycket lättare att göra halt och hon lyssnade bra. Inte så konstigt då det är ett ganska skarpt bettlöst alternativ. När man tar i tyglarna blir det ju tryck på nosryggen, under hakan och mot nacken. Man kan antingen ha en kedja under hakan eller en läderrem som är mildare.
Nackdelarna som jag upplevde då var att det var lite svårare att svänga (det kom vi förbi genom att hon lärde sig lyssna mer på vikthjälper), sen var det svårare att samla henne och hon blev lite mer framtung. Efter ca ett halvår provade jag med lite olika bett igen; tredelat, mjukt gummibett och rakt. Till slut kom vi på att hon funkade jättebra på rakt bett. Har för mig nån har sagt att de inte kan bita sig fast i det - har du provat?
När jag provar hackamore nu efter att ha ridit på vanligt bett ett bra tag, så går hon emot en hel del, mycket mer än innan, men jag tror det har att göra med vilka bett jag ridit med innan.
Jag har köpt ett sidepull också och det funkar rätt ok, hon går dock emot mer på det också.
Jag tror det har varit rätt bra för oss att ha hackamore en tid - nu kan jag faktiskt till och med hoppa upp och rida henne i grimma, för hon har lärt sig det där med tryck över nosryggen osv.
Sedan finns det ju ridkapsoner och ridgrimma och speciella bettlösa träns, men de har jag ingen erfarenhet av.
Men som sagt, om du inte provat rakt bett, så kanske det kan vara värt att göra det. Första gångerna jag provade gick hon emot för mycket, men när jag provade igen några månader senare gick hon jättebra på det!
Hoppas det hjälpte dig lite :) !

Tack för svar!
Har inte provat rakt bett än, men veterinären har rekomenderat mig att göra det för det är snällare emot hästens tänder osv.
Ska köpa ett sådant och testa & bara hoppas att han inte kommer att lägga över tungan över det :devil:
Har svårt att samla min häst då han är rätt så stor & har lång rygg, kanske blir det då svårare att samla med bettlöst alternativ, vill ju inte ha han mer framtung heller.
Så svårt detta med bett, speciellt när dom lägger över tungan hela tiden. Men ska absolut prova ett rakt bett.

Vår hästtandläkare är på väg till oss nu och Sprettur har tydligt något i munnen för han käftar fruktansvärt nu. Men jag har satt på honom ett hackamore nu och det funkar jättebra!

Vår hästtandläkare är på väg till oss nu och Sprettur har tydligt något i munnen för han käftar fruktansvärt nu. Men jag har satt på honom ett hackamore nu och det funkar jättebra!

Finns det olika storlekar på hackamore? Måste nog ta och prova ett sånt :)

knapplån

Vet någon vilka bettlösa alternativ som är godkända på tävling?

ja de vet jag åxå. men jag vill inte gärna rida med hakamore. ibland får man ta tag ordentligt i min häst för att han ska lyssna och då känns det grymt med hävstångseffekt...

Använder också hackamore ibland på min häst. Tycker det är ett suveränt bett att byta med ibland. Väl värt att prova. Visst är det skarpt men i regel behöver man inte använda det särskilt hårt och om man måste ta tag i hästen ordentligt någon gång så fattar de flesta väldigt snabbt vad man menar. Sen ställer det ju naturligtvis högre krav på känslighet hos ryttaren men ärligt talat vet jag inte om det är så mycket mer inhumant att ta tag ordentligt med ett hackamore som att ta tag ordentligt i munnen. Så länge man inte gör häftiga ryck eller hänger tungt länge eller något annant man inte ska göra hur som helst.

Är hästen skänkel- ovh viktkänslig ska det inte behöva bli problem med framtunghet och svängar och sånt heller. (bärigheten sitter ju inte i bettet) ;) Däremot skulle jag inte använda bara hackamoren för all framtid, men som korrektionsbett och omväxling är det utmärkt.

Senast ändrad av en moderator:

En häst i stallet har samma problem. De red med hackamore förut och det fungerade väldigt bra i början. Sen kom hästen på att han kunde böja in hela halsen och då tappar ryttaren all kontakt... sista gången de provade hackamore så flög de runt i vild galopp flera varv på ovalbanan innan ryttaren fick stop på honom.
Nu rider de med ett annat bett som vi bara har sett på www.agerstaridshop.nu, Astund korrektionsbett sweet iron, finns under tungfrihetsbett.
http://www.agerstaridshop.nu/product_info.php?cPath=32_51&products_id=214 (Jag rider också med detta bett)

Vet om andra där det fungerar jättebra, men vill ändå nämna ovanstående eftersom det för vissa hästar och ryttare inte är någon vidare bra lösning.

Jag använder ett bitlessbridle sen flera år tillbaka. Han är mycket känslig för hjälperna, är inte framtung och inte svår att samla. Han rusar inte heller utan är lydig för förhållningarna.
Jag tävlar inte så jag vet inte om det är godkänt, men det räcker för att rida dressyr uti skogen med.

Använder också hackamore ibland på min häst. Tycker det är ett suveränt bett att byta med ibland. Väl värt att prova. Visst är det skarpt men i regel behöver man inte använda det särskilt hårt och om man måste ta tag i hästen ordentligt någon gång så fattar de flesta väldigt snabbt vad man menar. Sen ställer det ju naturligtvis högre krav på känslighet hos ryttaren men ärligt talat vet jag inte om det är så mycket mer inhumant att ta tag ordentligt med ett hackamore som att ta tag ordentligt i munnen. Så länge man inte gör häftiga ryck eller hänger tungt länge eller något annant man inte ska göra hur som helst.

Är hästen skänkel- ovh viktkänslig ska det inte behöva bli problem med framtunghet och svängar och sånt heller. (bärigheten sitter ju inte i bettet) ;) Däremot skulle jag inte använda bara hackamoren för all framtid, men som korrektionsbett och omväxling är det utmärkt.

Det är ju värt att prova i alla fall :D
Aldrig ridit med det, men får vara väldigt mjuk i handen då. Finns det olika storlekar osv? Vet ingenting om hackamore, bara sett lite bilder på internet... Ingen som har bild på när dom rider med hackamore?:confused:

En häst i stallet har samma problem. De red med hackamore förut och det fungerade väldigt bra i början. Sen kom hästen på att han kunde böja in hela halsen och då tappar ryttaren all kontakt... sista gången de provade hackamore så flög de runt i vild galopp flera varv på ovalbanan innan ryttaren fick stop på honom.
Nu rider de med ett annat bett som vi bara har sett på www.agerstaridshop.nu, Astund korrektionsbett sweet iron, finns under tungfrihetsbett.
http://www.agerstaridshop.nu/product_info.php?cPath=32_51&products_id=214 (Jag rider också med detta bett)

Vet om andra där det fungerar jättebra, men vill ändå nämna ovanstående eftersom det för vissa hästar och ryttare inte är någon vidare bra lösning.

Hur funkar detta bett som du rekomenderade? Var och tittade på sidan, men eftersom min häst lägget tungan över bettet så kanske det inte fungerar? Vad är detta bett till för? Aldrig sett ett sådant förut, men finns ju MASSOR av bett :rofl:

men min häst är inte känslig för vikthjälper och skänklar. frammåt sitter allt. men sidförande går inge vidare. Jag har väl inte varit direkt noga med att lära han det heller. men jag ska börja rida för en dressyrtränare nu så då blir de andra bullar=)

Man har ju så bra ursäkter hela tiden=) Han e ju bara 5 år. jag vill inte stressa med inlärningen=) hehe

Jag använder ett bitlessbridle sen flera år tillbaka. Han är mycket känslig för hjälperna, är inte framtung och inte svår att samla. Han rusar inte heller utan är lydig för förhållningarna.
Jag tävlar inte så jag vet inte om det är godkänt, men det räcker för att rida dressyr uti skogen med.

Okej, inte hört talas om detta. Hur fungerar det? :smirk:

Hur funkar detta bett som du rekomenderade? Var och tittade på sidan, men eftersom min häst lägget tungan över bettet så kanske det inte fungerar? Vad är detta bett till för? Aldrig sett ett sådant förut, men finns ju MASSOR av bett :rofl:

Det är bett som ger större utrymme för tungen. Om orsaken till att hästen lägger tungan över bettet är att den inte tycker sig få plats med tungan under bettet eller tycker att bettet trycker mot tungan, så fungerar detta bettet bra. Det är 2 delat och jag upplever inte att det är "skarpare" än ett "vanligt" bett. Det var förra ägaren till min häst som lyckades hitta detta och min häst verkar trivas med det. Likaså den andra hästen i stallet som numera rids med detta bett.

Det är bett som ger större utrymme för tungen. Om orsaken till att hästen lägger tungan över bettet är att den inte tycker sig få plats med tungan under bettet eller tycker att bettet trycker mot tungan, så fungerar detta bettet bra. Det är 2 delat och jag upplever inte att det är "skarpare" än ett "vanligt" bett. Det var förra ägaren till min häst som lyckades hitta detta och min häst verkar trivas med det. Likaså den andra hästen i stallet som numera rids med detta bett.

Det låter ju bra! Just ett bett jag har, 3-delat med d-ringar lägger han över tungan på en gång över. medans äppelbettet som jag rider på även det 3-delat lägger han sällan över tungan på. antar han inte trivs med det förstnämda då. man får prova sig fram :p

Min foderhäst lägger tungan över bettet så hon har haft hackamore nu de senaste åren och hon går jätte bra på det, hon går mkt bättre än på sånt speciellt bett, i alla fall i tölten!:)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 196
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 492
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar