Rida barbacka?

T

Talwandie

Jag har en häst som växt ur sadeln, kan man rida barbacka hela tiden?Tänkt på att köpa "barbacka sits" som är en gjord som man spänner fast stigbyglar i.
Sliter man onödigt på hästens rygg genom barbacka?
Finns det någon annan lösning utan att behöva köpa en sadel? :bump:

//Carro ^^,

Sv: Rida barbacka?

Det beror nog lite på vad det är för häst och ridning. Skrittar du bara ut nån gång i veckan funkar det väl.
Det blir ju egentligen tyngre för hästen med en sadel, men samtidigt fördelas trycket mycket bättre över en större yta. Rider du barbacka blir det bara tryck på ett litet ställe.

Jag skulle rekommendera dig att köpa sadel, så har du nåt att variera dig med. Vill du rida barbacka bara för att du inte har råd att skaffa en ny sadel? Det finns faktiskt billiga sadlar. Du får en helt okej sadel för en tusenlapp - det är det värt.

Som svarat tidigare.. det är bättre fördelat med sadel, men sen red jag alltid mitt varmblodssto barbacka. hon gick bättre utan sadel och jag satt mkt bättre. det blev mer harmoniskt mellan oss. men sen reda jag inte henne hårt. lite lätt träning ipå ridbanan var tredje dag eller nått..
Så jag rekomendera också dig att köpa en sadel, men tycker inte att det borde vara någon större fara om du bara ska rida lite lättare. :)

Jag red min förra häst barbacka i sju år, till en början för att det kändes omöjligt att hitta en sadel som låg bra och sedan för att jag trivdes med det. Vi gjorde allt barbacka. Vi tävlade inte under de åren men jag tränade även dressyr barbacka. Hon fick inte ont någonstans. En av mina vänner har ridit sin häst barbacka de senaste åtta åren och inte heller han har fått ont.

Förresten.. Det svåraste var att "lära sig" att rida med sadel igen. Det kändes som att sitta ovanför hästen och stigbyglarna var bara i vägen:).

Ska du köpa en barbacka gjord så får du tänka på att inte sätta nån tyngd i stigbyglarna och att även gjorden kan klämma på hästen.
Du bör inte heller köpa en billig 1000kr sadel från tex b*rjes. Det är bara skräp som förstör hästen.
Bättre begagnad eller bomlös kanske kan vara ett alternativ.

Gjord med stigbyglar är vidrigt!!!! Trycket på hästens rygg blir katastrof och det enda du kan ha srigbyglarna till är att öka risken att datsna om du åker av eftersom du inte får ta stöd i dem, inte sitta upp i dem, inte rida lätt eller något sådant...

En voltigegjord att hålla dig i eller en sadel om du inte vill rida barbacka. Finns annars barbackapaddar t ex horsedream och liknande som används UTAN stigbyglar. Finns en lång tråd på utrustning om du söker på barbackapad.

Du bör inte heller köpa en billig 1000kr sadel från tex b*rjes. Det är bara skräp som förstör hästen.

Det tycker inte jag! Jag använder en sadel från b*rjes och den funkar utmärkt. Det är väl annourlunda för olika hästar antagligen. Men det är verkligen inte skräp som förstör hästen!

Råder delade meningar om den saken. Vissa anser att de duger andra tycker det är skit. Knölig stoppning, snedsydda, fel på bommen m.m. så det är bara att använda sökfunktionen så hittar du mer info om sadlarna.

TS:
Bomlöst är ett bra alternativ ifall hästen är svår att hitta sadel till. Det är viktigt att utrustningen passar och vill du ha en bomsadel kan du alltid anlita en sadelutprovare.

Jag red barbacka i 2år på min unghäst. Gick hur bra som helst och hon var fint musklad hela tiden. Det blir ju så ibrist på sadlar, dålig ekonomi och en unghäst som rids in. Men hon verkar inte ha tagit någon skada

Jag har en häst som växt ur sadeln, kan man rida barbacka hela tiden?Tänkt på att köpa "barbacka sits" som är en gjord som man spänner fast stigbyglar i.
^^,

jag tror att en longeringgjort är likadan, ser så ut iaf.

De första som red hade ju ingen sadel, så jag tror att det är jätte bra för häst och människa.

Härligt!

Känner igen mej! Jag hatar stigbyglar o kan fortfarande inte efter tre år med dem! Tar automatiskt spjärn i dem när jag ska sitta ner i traven, så allt blir fel. Så i trav nedsittning, då sparkar jag av mej dem, det är totalt omöjligt för mej att lära om!

jaG har en såndär "barnbackasits" från hööks´

jag måste bra säga att den är OTROLIGT obekväm att rida i jag har använt min 3 gånger på 1 år 1/3 ggr har jag ridigt med den ett helt pass (ute i skogen) 1 gång red jag kanske 10 meter sen red jag hem och tog av den för den var så obekväm och sista gången jag red med den så red jag en bit sen blev jag så J*vla f*rbannad på den (den var så obekväm att rida i)så jag hoppade av och tog av den och slängde den i diket så fick vi åka och hämta den sen..

Det finns barbackagjord med både fästen för stigläder och handtag som en voltigegjord. En väninna har en sådan och ÄLSKAR den! Hon rider knappt aldrig med något annat. Men hon sa att det krävdes en invänjningsperiod, för den glider lite innan man har fått kläm på det.

Jag rider helst barbacka, har alltid gillat det och mitt arabsto trivs alldeles ypperligt med det. Hon avskyr alla typer av sadlar, accepterar det när hon måste men spänner sig och går inte alls bra. Sen är det som om hon drar en suck av lättnad när sadeleländet åker av och jag hoppar upp barbacka.... sänker huvudet, arbetar under sej och slappnar av.....

Men jag vet att det är så olika, det finns de som aldrig vill rida barbacka, och ska man hoppa eller rida lite tuffare i terrängen måste man klart ha sadel. Så gör det som känns bra! (Men köp ingen billig sadel, utan satsa då på en begagnad kvalitetssadel som inte är så dyr. Själv har jag en luftstoppad gammal Levasadel som är helt underbar och som jag köpte för 2000....)

Cornelia

jag rider jämt barbacka pga

*min sadel är antik
*jag orkar aldrig sadla
*det är mycket mysigare att rida barbacka
*bra sätt att träna balansen

Gjord med stigbyglar är vidrigt!!!! Trycket på hästens rygg blir katastrof och det enda du kan ha srigbyglarna till är att öka risken att datsna om du åker av eftersom du inte får ta stöd i dem, inte sitta upp i dem, inte rida lätt eller något sådant...

En voltigegjord att hålla dig i eller en sadel om du inte vill rida barbacka. Finns annars barbackapaddar t ex horsedream och liknande som används UTAN stigbyglar. Finns en lång tråd på utrustning om du söker på barbackapad.
nu överdimensionerar du detta tycker jag..

man kan sitta upp med en ridgjord, man kan rida lätt, stå i fältsits och hoppa.. MEN man bör inte använda den mer än 2 månader..
var en på buke som hade en kompis som hade haft ridgjord och hennes häst hade avtryck i muskulaturen.. men varför då? JO för att hon använt den i TRE ÅR och red alltid lätt i traven, galopperade knappt heller för hästen var för slö eller nåt.. dessutom hade hästen tappat muskulaturen under betesperioden och "byggts upp" med ridning med ridgjord..

men med en musklad häst och vettig användning, dvs att man tömkör och rider helt barbacka om vartannat samt ser till att köpa en sadel som passar eller en bomlös för längre bruk det så funderar en ridgjord ypperligt fram tills dess..
man måste se till att köpa rätta storlek på ridgjorden (finns ponny och full har jag sett) så att bossorna hamnar på rätt plats på var sida om tornutskotten.. och att ha en tjockare pad eller filt under gör det bara bättre..

det man ska passa sig för är dessa "barbackapaddar med stigbyglar" som inte har några bossor utan stigläderremman ligger rakt emot tornutskotten, dessa borde brännas på bål..

Det är INTE skadligt för hästen att ryttaren sitter barbacka - anser jag. Men, en dålig barbackasits är lika skadligt som en dålig sadel. Därför är det viktigt om man ska rida mkt barbacka att man jobbar med sin sits, funderar och forskar så att man kan tillämpa den sits som hästen mår bra av.

Jag anser att det är bra att variera sin sits. Och självklart anpassa den efter ridningen och hästen.

Jag jobbar fortfarande med att ha en bra sits rent allmänt i min ridning. En sits som jag kan inverka med samtidigt som den ska vara så avlastande och bra som möjligt för hästen. Utöver den sitsen hittade jag avlastningssitsen för inte alls länge sen och den är verkligen viktig för min häst.

Det jag måste tänka på mkt är att inte hamna i stolsits och att inte driva hästen för mycket och konstant med sitsen. Alltså att få en mer passiv sits.
Avlastningssitsen hittade jag genom en AR-tränare. I den sitsen vrider jag in låren mer än jag gör i normala fall och lättar därav en smula från hästens rygg vilket avlastar för honom medan jag tappar mycket av min inverkan. Om det beror på att jag ännu är så otroligt dålig på att hitta balansen i denna sits eller inte vet jag ju inte än dock. Men jag tillämpar den vid varje uppsuttet pass. Oftast under hela passet när jag tränar på banan. Det är tungt och svårt men väldigt bra för både häst och ryttare.

AR verkar vara väldigt måna om just djuren i sin ridning varpå jag vill rekomendera att rida för en sån barbacka. De har säkert en hel del tips och kunskap som kan vara bra för dig. :)

Tillägger att jag ridit endast barbacka (med ett fåtal gånger som undantag) i flera år på min häst. Han har aldrig mått bättre i ryggen med sadel. Vi brukar dock variera då min syster som rider några dgr i veckan ofta ridit med sadel.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: WildHorse
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
899
Senast: Buck
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar