Sv: Rida barbacka?
Det är INTE skadligt för hästen att ryttaren sitter barbacka - anser jag. Men, en dålig barbackasits är lika skadligt som en dålig sadel. Därför är det viktigt om man ska rida mkt barbacka att man jobbar med sin sits, funderar och forskar så att man kan tillämpa den sits som hästen mår bra av.
Jag anser att det är bra att variera sin sits. Och självklart anpassa den efter ridningen och hästen.
Jag jobbar fortfarande med att ha en bra sits rent allmänt i min ridning. En sits som jag kan inverka med samtidigt som den ska vara så avlastande och bra som möjligt för hästen. Utöver den sitsen hittade jag avlastningssitsen för inte alls länge sen och den är verkligen viktig för min häst.
Det jag måste tänka på mkt är att inte hamna i stolsits och att inte driva hästen för mycket och konstant med sitsen. Alltså att få en mer passiv sits.
Avlastningssitsen hittade jag genom en AR-tränare. I den sitsen vrider jag in låren mer än jag gör i normala fall och lättar därav en smula från hästens rygg vilket avlastar för honom medan jag tappar mycket av min inverkan. Om det beror på att jag ännu är så otroligt dålig på att hitta balansen i denna sits eller inte vet jag ju inte än dock. Men jag tillämpar den vid varje uppsuttet pass. Oftast under hela passet när jag tränar på banan. Det är tungt och svårt men väldigt bra för både häst och ryttare.
AR verkar vara väldigt måna om just djuren i sin ridning varpå jag vill rekomendera att rida för en sån barbacka. De har säkert en hel del tips och kunskap som kan vara bra för dig.
Tillägger att jag ridit endast barbacka (med ett fåtal gånger som undantag) i flera år på min häst. Han har aldrig mått bättre i ryggen med sadel. Vi brukar dock variera då min syster som rider några dgr i veckan ofta ridit med sadel.