rida barbacka.

U

Uddatyp

kan man få hästen musklad o fin även om man nästan bara rider barbacka?
eller är de lättare med sadel o få hästen musklad?

Sv: rida barbacka.

tänkte om dom kunde bli ömma i ryggen eller nåt om man rider för mycke barbacka?

ja, de går att få musklade. Bättre barbacka än med dålig sadel. Jag rider alltid barbacka, min häst är inte ryggöm. Har hört det kan va så men...

ja, man kan träna upp hästens muskler på andra sätt än ridning, dvs man rider barbacka när man rider, men tränar också från marken.. t.ex tömkörning..

Rider man alltför mycket barbacka kommer sitbenen att trycka för mycket på samma korta anläggningsyta på ryggmusklerna.. så det blir juh inte bättre muskler av barbackaridning än med sadel (dvs rätt sadel)..

kan man rida me nån padd eller nånting som jämnar ut trycket lite?

När jag rider barbacka använder jag alltid en ganska tjock western pad som jag spänner fast med en täckesgjord. Just för att skona hästens rygg. Funkar utmärkt.

jasså. har du fått hästen uppkollad av kiropraktor med laser under den tiden då eller? ofta ser man inte förändringar och spänningar i häsens rygg med blotta ögat.. en häst kan se 100% toppfräsch ut pch prestera perfekt men se ut som ett h-e inuti..

jämnar ut trycker gör den inte så värst mycket, bara litegrann.. men det är bättre än utan padd.. :)

Ja men tänk för att jag har det. Inte kiropraktor, men equiterapeut, om det duger...
Det är dessutom min hästmassör som rekomenderade just paden eftersom hon har en känslig rygg.

Senast ändrad:

De är alltid bäst att rida barbacka och oftast kan man rid aihop en häst bättre utan sadel då man kommer åt mycket bättre!

Och detdär med att man inte kan få upp ryggmusklerna för man rider barbacka var de dummaste jag hört!
Du sitter inte exakt still när du rider barbacka så tryckytan är olika dag till dag!
Du rider lätt som vanligt och då är de inge tryck alls på ryggen :smirk:

dom trodde att hästen hoppade bättre om man tryckte ner sittbenen i ryggen på hästen och drog utav bara h-e i tyglarna så hoppade hästen högre(man var juh tvungen att lyfta upp framdelen med bettet!), samt att man skulle hänga bakåt så mycket som möjliogt i upphoppet också..

dessutom var de tvugna att uppfinna foto/film för att inse att hästar svävar i traven(svävmomentet)..

så deras erfarenheter av barbackaridning skulle jag inte anse vara tillförlitliga..
(inlägget är inte riktat mot dig, men romarprylen var värt att svara på)

Jag har precis fått min häst genom gådd och han sa att det mest skonsamma för hästens rygg är att rida barbacka.
Så nu ska jag rida barbacka varannan gång. Fast detta är ju råden JAG fått för MIN häst så det kan säkert variera

ja jag tror med all säkerhet att det kan variera från häst till häst, från sadel till sadel och helt klart från ryttare till ryttare! men sadeln i sig utvecklades för att fördela trycket jämnare över hästens rygg.. och det är juh helt rätt fysiskt och teknologiskt sett..

Men det finns situationer där det kanske är bättre att rida barbacka, som i ditt fall då..

Man kanske kan använda en pad av den typen som finns under de bomfria sadlarna? De är ju gjorda för att fördela trycket ... spänn fast den med en täckesgjord så borde det bli bra, mjukt i rumpan också :p

Att rida med pad minskar möjligtvis vassheten i trycket från sittbenen men den fördelar inte trycket. Det kan bara en sadel med bom göra.

Att rida barbacka går aldeles utmärkt och jag håller inte med om att man sitter på samma plätt hela tiden. Det gör man däremot med sadel. En sadel hämmar även vilket inte en ryttare gör efter som att man är mjuk och därför formar sig efter hästen. Man sitter dessutom inte på samma ställe hela tiden - en ryttare är rörlig och pga mjukdelarna så följer man med och belastar på olika ställen i olika situationer.

Men en dålig barbacka sits är såklart obehaglig för hästen. Du ska sitta på dina muskler.

BeastieBabe skrev:
men sadeln i sig utvecklades för att fördela trycket jämnare över hästens rygg..

Jag ska inte påstå att jag är expert på sadelns historia, för det är jag verkligen inte, men uppfanns inte sadeln för ryttarens säkerhet/bekvämlighet (något att fästa stigbyglar i t.ex.)? Hade man verkligen sådant hästkunnande när sadeln uppfanns att motiveringen var för hästens skull? Det låter bara inte så jättetroligt i mina öron... :crazy: Men rätta mig gärna om jag har fel!
Maria.

Enligt mina erfarenheter är det mycket lättare att få hästens rygg musklad genom att skippa sadeln.
Rider du barbacka är du flexibel till skillnad mot en stum bom som inte rör sig i förhållande till hur hästen rör sig.

Red mina hästar barbacka under hela vintern och de fick kalasfina muskler utav detta!

Dessutom mycket lättare att jobba med hästen då man får en helt annan känsla än med sadel. Du känner ryggmusklerna på hästen i dina egna skinkor och kan "trycka" på bara litelitegrann precis just där det behövs.

Att det skulle bli punktbelastning av sittbenen på en liten yta tror jag inte ett dugg på. Man sitter väl inte bara med arslet heller?! Jag sitter i alla fall till stor del med benen också...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 122
Senast: tuaphua
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 407
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama