rida Akademisk ridkonst på islandshäst?

proxyma

Trådstartare
Tänkte höra med er som rider AR på islandshäst för och nackdelar? jag kollar runt på olika hästraser som kan tänka sig passa mig i framtiden. Det är något med islandshästen som tilltalar mig men jag vill ju ägna mig åt AR. vet att alla raser passar till denna typ av ridning men jag skulle gärna vilja komma lite högre upp i utbildningtrappan i framtiden. då är frågan om isisen är hästen för mig? samtidigt vill jag ha en bra familjehäst som inte är alldeles för stor men ändå måste den va lite viktbärande. tycker att islandshästar utstrålar något och har ett eget driv och hållning som jag gillar. Tölten har jag inget emot och kan gärna ägna mig åt en del men jag är rädd för att traven inte ska hålla? va för typ av isis ska man välja om man vill ha en bra trav? mvh jenny

Leta efter en häst med väl separerade gångarter. :) De flesta hästar idag skulle jag säga har god trav. Vill du veta vad du får så välj en redan inriden häst där du själv kan se kvalitén i gångarterna.

Tänkte höra med er som rider AR på islandshäst för och nackdelar? jag kollar runt på olika hästraser som kan tänka sig passa mig i framtiden. Det är något med islandshästen som tilltalar mig men jag vill ju ägna mig åt AR. vet att alla raser passar till denna typ av ridning men jag skulle gärna vilja komma lite högre upp i utbildningtrappan i framtiden. då är frågan om isisen är hästen för mig? samtidigt vill jag ha en bra familjehäst som inte är alldeles för stor men ändå måste den va lite viktbärande. tycker att islandshästar utstrålar något och har ett eget driv och hållning som jag gillar. Tölten har jag inget emot och kan gärna ägna mig åt en del men jag är rädd för att traven inte ska hålla? va för typ av isis ska man välja om man vill ha en bra trav? mvh jenny

Jag vet endast en häst som kommit relativt högt, och det tog mycket tid och träning. Den hästen är numera inte på samma nivå som tidigare.

Det kan vara svårt att få en islänning till de högre klasserna inom AR, självklart går det men långt ifrån alla fungerar för ändamålet. Så det gäller att du verkligen träffar på rätt häst, och då menar jag en häst som naturligt bär sig samtidigt som den klarar av att hålla rätt på gångarterna. Finns inte detta från början kommer du att få ägna en lång tid att träna in det här.

Kanske kan du hitta och få glädje av en islandshäst som har väldigt svårt för tölt?Då kanske den inte tar till tölten när det blir för svårt med skolor och samling?

Jag vet iaf två ryttare i min geografiska närhet som tränar AR med islandshäst. Den ena har blogg, pm'a så kan du få adressen.

Nästan vilken ras som helst fungerar med rätt individ skulle jag tro, men det är knappast att göra det lätt för sig att välja en islandshäst. Som någon nämnde, tror jag, så är det inte travkvalitén som är boven då det gäller trav (men man måste välja en häst med bra trav givetvis) utan att många hästar tar till tölten när man ställer krav i trav.

Islandshäst hade inte varit mitt förstahandsval för AR men vill man så går det, men kanske inte till toppen.

Det är möjligt, men nivån sänktes avsevärt efter det att hästen blev såld.
Det är väl inte så konstigt?
Tycker det är så med alla "elit"hästar oavsett vad man har dom till. Även tävlingshästarna sänker ju sin nivå med en mindre utbildad ny ryttare.

Det är väl inte så konstigt?
Tycker det är så med alla "elit"hästar oavsett vad man har dom till. Även tävlingshästarna sänker ju sin nivå med en mindre utbildad ny ryttare.

Ja här måste jag hålla med, är de kristal ni menar? den bruna islandhästen som är vad jag vet än idag den enda som klarat ridprovet i AK med Godkänt resultat ?!
Jag tränar lite med min, och jag tror man får leta efter islandhästar med god seperation på sina gångarter och en ägare som har ägnat mkt td till dessyrarbete för vanliga dressyrtränare.
Tror 4 gångare alt 5 gångare som aldrig tränat sin pass är bästa materialet=)

Gärna att man köper en unghäst lagom att rida in så kan man forma sin häst efter så som man själv vill ha=)

Så gjorde jag för jag tyckte inte jag fann de jag sökte,

Här piaffar vi.. jag besparar er min hämska sits tack vare att jag när kortet togs tappade balansen helt.:o:D

Nu har jag inte tränat på denna nivå på snart 1 år då jag kört in henne och lagt all fokus på de ist.
Men ska börja ta upp dressyren igen här nu i höst.

Målet är att kunna utföra alla rörelser utan träns.. men vägen dit är inte spikrak.. de sa gudarna veta!!! hahaha
Jorunnochjagipiaff_zpsa9f3c1d8.jpg

Jag tränar lite med min, och jag tror man får leta efter islandhästar med god seperation på sina gångarter och en ägare som har ägnat mkt td till dessyrarbete för vanliga dressyrtränare.
Väl separerade gångarter är ett plus, absolut.
Men skulle knappast säga att man ska leta efter en häst vars ägare prompt ska ha ridit för dressyrtränare!
Det har jag då aldrig gjort men min häst är betydligt mer "separerad" än många vars ägare gör det.
Det gäller att hitta en VÄLRIDEN och VÄLUTBILDAD häst.
Vem man sen tränat den för är skitsamma"!

Jag har tränat lite AR med mina, från marken mest, tycker det fungerar bra. Islänningarna är ju ofta väldigt arbetspositiva och vill göra rätt, det tycker jag gör det relativt lätt att lära dem det mesta.

För att komma långt inom AR krävs det tålamod oavsett ras, det tar år att komma upp i nivå.

Jag hade nog valt en fyrgångare med stark trav, tror inte det behöver bli jobbigt med blandade gångarter. Sedan hade jag valt en rätt grön häst, det är oändligt mycket jobbigare att lära om än att lära in.

Väl separerade gångarter är ett plus, absolut.
Men skulle knappast säga att man ska leta efter en häst vars ägare prompt ska ha ridit för dressyrtränare!
Det har jag då aldrig gjort men min häst är betydligt mer "separerad" än många vars ägare gör det.
Det gäller att hitta en VÄLRIDEN och VÄLUTBILDAD häst.
Vem man sen tränat den för är skitsamma"!

Ja alla har ju inte samma åsikter om saker och ting och de är ju fullt lagligt..
Här delar vi inte samma åsikter fullt ut bara delar lite=)

Ja alla har ju inte samma åsikter om saker och ting och de är ju fullt lagligt..
Här delar vi inte samma åsikter fullt ut bara delar lite=)
Åsikter är en sak men man bör även kunna motivera dem för att de ska betraktas som annat än stolliga idéer. Hur motiverar du att man ska ha ridit för en dressyrtränare. På vilker sätt är en häst man tränat för en dressyrtränare bättre än en man tränat för en islandshäst tränare om hästarna är på exakt samma nivå?

Och hur ställer du dig till tränare som är både utbildade islandhästtränare och dressyr tränare? Är de okej?

Min egen förra var ju förvisso korsning och jag rider inte AR även om jag rider inspirerat av det och mina tränare har avlagt riddarprov och tagit ett par ringar inom AR. Jag har ridit samma ridstil på en del rena islänningar.

Jag vet ju att Bent förr iaf sagt att vissa hästar har galopphandikapp. Och han har då ansett att många Islandshästar hör dit ihop med vb-travare.
Jag är benägen att hålla med på sätt och vis. Min förra hade en bedrövlig galopp. Han hade ingen galopp öht då jag började utbilda honom.
Däremot tror jag att om jag fått honom nu hade jag ju kunnat hjälpa honom desto mer och ev fått till bättre kvalitet i galoppen än då jag fick honom som betydligt yngre och okunnigare. När jag började kunna nog var han nära 30 år och inget man ville laborera för mycket med längre.
Han lärde sig dock iaf piaff och galoppiruetter.

Det jag upplevde svårast var inte att få renhet i gångarterna i basic nivå. Det var att få full rundhet och bärighet.
Han var ju absolut bättre i form och genomsläpplighet än de flesta ekipage. Men det var så in i helsikes mycket svårare att få till på honom än på andra raser som är lite rörliga och känsliga(typ pre, arab etc). Det där sista lilla klicket var fruktansvärt svårt(som krävs i piaff tex eller riktigt samlad galopp a la piruett tex).
Det tror jag de flesta ekipage oavsett gren aldrig riktigt når iaf. Så det är ett ickeproblem för de flesta.
Men vill man satsa på att nå långt inom sånt så kan man göra det betydligt lättare för sig.
Men då är frågan vad man tycker är "nå långt"?
För vissa är det att rida skolor, för andra är det riddarnivå och för ytterligare någon är det stormästarnivå(eller vad fasen de kallar de nu för tiden..).

Riddarnivå kan man absolut ta sig till på Islandshäst. Men ja - det är svårare än på en häst avlad för just den typen av ridning.
Jag tror galoppen ofta är det som blir svårt för dem.
Att de tar till tölten eller grisepass etc går att lära dem av med om man har ett system att inaktivera underhalsen och runda dem utan spänning i den.
Men ja - det kräver nogrannare jobb i det än med raser med 3 väldigt taktsatta gångarter medfött.

Jag tror man med fördel kan kolla på de som är störst inom sin gren och fundera kring varför de valt den hästsort de har valt.

Vill man ha Islandshäst för att man vill ha det - kör!
Men vill man köpa häst som ska vara lite mindre, robust etc men ha hyfsat lätt för AR kan man nog också kika på tex ponnyraser a la Welsh cob, haflinger(finns ju lite olika) etc.

• Gilla
Reactions: Boj
Åsikter är en sak men man bör även kunna motivera dem för att de ska betraktas som annat än stolliga idéer. Hur motiverar du att man ska ha ridit för en dressyrtränare. På vilker sätt är en häst man tränat för en dressyrtränare bättre än en man tränat för en islandshäst tränare om hästarna är på exakt samma nivå?

Och hur ställer du dig till tränare som är både utbildade islandhästtränare och dressyr tränare? Är de okej?

En tränare får vara utbildad i hur många olika grenar den vill.,inge som helst fel i de anser i alla fall jag.:)
För rider jag som dresyrryttare kommer tränaren ju bara hjälpa mig med den grenen med vad målena är där i denna gren för tävling och form och så vidare.

Om jag dagen efter tränar med min islandshäst för samma tränare är de nya mål och ny tävlingsregler som gäller att uppnå.
Ett helt annat sätt att rida.
Det är väl super om en tränare är utbildad inom hopp. dressyr isis... då har man en tränare till allt och slipper ha olika=)
Nu är de ytterst få som är det utan oftast är man inriktad på en gren.

Det är lika med western och klassisk dressyr, även om man rider dressyr påen westernhäst är form, mål och såvidare velt olika. Skulle jag komma in och rida i westernform p åen MSV klass i dressyr så skulle jag komma sist. Och tvärtom om jag kom och red msv form eller vad nu man ska kalla de innepå en westerntävling.
Man har helt olika syn på hur en bra sund form skall vara.

Ingen av ridstilarna är bättre än den andra men de är bara 2 olika typer av sätt man kan rida sin häst på.
Och det är mer en smaksak vad som gör att vi väljer den gren vi väljer=)

Just i dressyren finns det rätt många olika stilar man kan välja mellan,, islandshästridning, akademiskt, western samt den klassiska dressyren samt dressyr inom körningen
Bara välja och vraka vad man gillar:)
det är de som gör att just jag i alla fall älskar dressyren,, dressyr kan innefatta så otroligt mkt och olika:love:

För att vi just de tycker olika så behöver jag inte sitta här och lägga ner tid på att förklara nått för dig.. som du ändå inte håller med och idiotförklarar.
Då kan jag lägga den tiden till typ gosa med hunden eller äta godis=)

Betydligt mer givande för min del.

Tycker folk olika måste man ibland bara lägga ner och inse.. ja vi tycker olika och vi stannar DÄR och inleder ingen framtida pajkastning!!

Det är den förklaringen du får leva med att få.

För att vi just de tycker olika så behöver jag inte sitta här och lägga ner tid på att förklara nått för dig.. som du ändå inte håller med och idiotförklarar.
Då kan jag lägga den tiden till typ gosa med hunden eller äta godis=)

Betydligt mer givande för min del.

Tycker folk olika måste man ibland bara lägga ner och inse.. ja vi tycker olika och vi stannar DÄR och inleder ingen framtida pajkastning!!

Det är den förklaringen du får leva med att få.

Vill du inte förklara varför tränarens utbildning är så avgörande och inte hur väl hästen är utbildad så är det helt upp till dig. Din trovärdighet bedöms givetvis efter detta. Det får du leva med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 728
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 331
Senast: Boj
·
Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger...
2
Svar
23
· Visningar
4 271
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar