Rida 2:åringen??

tinafinis

Trådstartare
När tycker ni att man kan börja sitta upp lite smått på tvååringen?
Är det någon här som gör det, kanske inte redan nu med årets tvååringar?

Hur dant rider ni dom i så fall?

Min gamla häst reds som tvååring och förstördes. Det var visserligen galoppträning i sand för hennes del och det var det som tog knäcken på henne.
Det är ju inte tanken med min tvååring i så fall.

Nä, jag sitter o funderar på hur jag ska lägga upp livet med mina hästar. Där jag kanske ska ha dom finns inga optimala körvägar så det är därför jag funderar...

Dela med er av era tankar o åsikter om ni har lust!

// tina

Sv: Rida 2:åringen??

Blir den 2 år till våren?

Tycker det är väldigt tidigt att rida in. Skulle vänta tills hästen var 2,5 år och då börja sitta in/skritta lite och sen efter vila när den blir 3 börja lite mer.

Travare har ju även lite "svårare" för ridningen så just därför skulle jag ta det lugnare. Sen har ju inte jag hållt på så mkt med travare direkt men det låter inte bra att rida in dem så tidigt med tanke på att fullbloden rids in ungefär då(lite tidigare). Och de rids ju inte på det sättet och är ju mer "skapta" (avlade) för ridning.

Eller det kanske är vanligt att även rida travarna så tidigt?

Senast ändrad:

Jag tycker inte att du ens ska tänka på att rida in förrän hästen blivit 3 år.
Min uppfattning är att hästar inte tål att ridas förrän dess(om inte senare med en del), då deras skelett är alldeles för ofärdigvuxet i den åldern.
Betänk att hästar oftast växer tills dem är 7 år! Och du vill väl ha en häst som håller?
Så jag hade istället påbörjat förberedande markarbete istället.

Lycka till! :)

Tidigaste uppsittningen jag jag gjort på tvååring är slutet på oktober. Och då var det hänga över sadeln.
Låt hästen växa till sig först.

Tycker det är på tok för tidigt att ens börja sitta på hästen än. Efter sommaren när hästen är 2.5 kan man börja sitta på dom och ta mkt korta turer. Men då har ju hästen en hel del muskler och kondis av att den är körd nästan ett år och bör då klara att bära upp en ryttare bättre. Tror inte det är bra att belasta rygg och ben med en ryttare för tidigt på en växande unghäst.

Jag håller med övriga, jag brukar faktiskt rida in travarna på sommar/höst som treåringar eller vänta lite till om jag inte tycker att de bär bra direkt.

Läs blondin-ridningen, de pojkarna är båda 4 år i dagarna. Tror att Vias också är född i april.

Min treåring tänker jag börja med efter sommaren och då är hon rätt välväxt även om hon inte är färdig än.

Har ridit in EN tvååring i oktober och det blev skit. Han var helgalen att få i vagn, därav red jag in honom mn kommer aldrig att göra så mer.

Jag tackar för era åsikter. Då behöver jag nog inte ens fundera över att sitta upp på ett bra tag.
Hade ju som planer att börja rida henne tidgast nov/dec i år, men nu när de blitt som de blitt så tänkte jag att det kanske går tidigare.
Lia bra o vänta.
Håll tummarna för mig att ja hittar nån stans att köra henne :-)

Finns det inga grusvägar eller liknande? Så du iallafall kan köra långsamt om det nu skulle vara hårt.

Lycka till:)!

Nja, det är ju det att det inte finns så många vägar just där de går att ta sig fram med vagn.
Jag får helt enkelt köra på samma väg. Får bli så ett tag till jag hittar ett bättre ställe.

Jag väntar också till sommar/höst då de är tre år. Känns bäst och säkrast. Jag red in min gamla när hon var två och det gick bra men o andra sidan var jag bara 8 år o vägde som en mygga :)

vi red in våra tvååringar på sommaren och dom har inte tagit någon som helst skada, det ska även då sägas att dom rids inte regelbundet men ändå ganska ofta. nu är dom ju tre och dom mår hur bra som helst och tyckte det var en skön omväxling från att gå i vagn :)

Jag red in min tre ars valack i mitten av januari. Han ar dock en grov och "vuxen" hast aven om han fortfarande vaxer. Tex rontagdes han med helt slutna knan i oktober som aring.
Jag rider enbart i skritt och relativt oppen form ca 2-3 dgr / vecka. Han gar for ovrigt i traning och ligger just nu runt 2.35 (mile tider).

Nja, det är ju det att det inte finns så många vägar just där de går att ta sig fram med vagn.
Jag får helt enkelt köra på samma väg. Får bli så ett tag till jag hittar ett bättre ställe.

Jag tror du tycker det är enformigare än hästen... De brukar ju helst vilja ta samma sväng varje dag om de får välja. Mina räknar ta mig sjutton varven/antal rakor när jag kör jobb. :p

Jag tror du tycker det är enformigare än hästen... De brukar ju helst vilja ta samma sväng varje dag om de får välja. Mina räknar ta mig sjutton varven/antal rakor när jag kör jobb. :p

Hehe, ja hästar sägs ju vara vanedjur så det är nog inte så konstigt. :p

Mina brukar alltid vilja gå in på lummiga skogsstigar, de viker gärna av som att de frågar "snälla mamma kaaan vi inte knata där idag?". Och nog märker man att de tycker det är liiiite roligare när man går någon väg man inte "brukar" gå. Även om de säkerligen inte tar skada av att gå samma sväng varje dag. :)

TS: Att rida in en tvååring anser iaf jag vara alldeles för tidigt. Man "ska" ju heller inte englit rek. rida in en häst innan den är tre år. Att man "rider in" (eller ja - rider PÅ) galoppörer när de är två år är hemskt.
Nej, som folk redan sagt , hästarna växer och man ska vara varsam med muskler och leder under denna tid. Ryggen är känsligare än man tror på yngre individer. Särskilt många verkar inte heller bry sig i hur/vad för sadel man ska ha utan slänger på "det som finns", vilket också är oerhört farligt.

Lycka till när det väl är dags! Börja tömköra den och förbereda den för ridningen på så sätt! Det kan du ju göra redan nu om du tycker dina träningsmöjligheter är begränsade.

Senast ändrad:

min nykommling reds in vid 13 månaders ålder... hel i ben men inte i huvet....
inget att rekomendera.

Det stämmer inte på mina, får de bestämma går vi dit vi aldrig gått tidigare, i många fall där ingen alls gått tidigare faktiskt :crazy:

Red in Humlan hösten som 2-åring efter hon slagit mig ur vagnen, red henne i skritt o barbacka.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
791
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte mått så bra på sistone, hälsan verkar vara nere i någon svacka. Jag är trött, yr och har haft koncentrationssvårigheter i...
Svar
0
· Visningar
405
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka