"Rid med sätet!"

Totola

Trådstartare
Om ni får det kommandot/påståendet, hur tänker ni då?
Det verkar vara lite olika hur man ser på "rida med sätet"... Själv ser jag sätet mest som inramande och att man skjutsar på lite i sätet precis i en övergång/fattning eller sitter emot lite i avsaktningar, men framförallt inramningen (om hästen är lite ojämn) och att man försöker vara stabil för att "hålla kvar" hästen om den vinglar... Att man släpper upp hästens rygg om man vill ha mer framåt/nedåt och ännu mer om man vill ha samling...
Men sen har jag sett väldigt olika defenitioner av "rida med sätet", särskilt om man ger det som kommando till folk eller får det som kommando från instruktör :p

Hur definerar ni "rida med sätet"? Som att driva med sätet istället för skänklarna, ungefär som jag skrivit, eller kanske annorlunda?:idea:

Sv: "Rid med sätet!"

Inte driva. :crazy: Men det verkar vara vad dom flesta lägger i det, iaf om man säger det sådär.

För mig innebär det samla upp/släppa fram eller flytta vha sittbenen. Mina sidvärtsrörelser blev 10ggr bättre när jag slutade använda benen och enbart flyttade för vikten(sätet)

Hm.
Tror att jag tänker på att utgå alla hjälper från sätet. Höfternas (sittbenens) placering, balanspunkten i bäckenet (avlastning eller belastning) och takten i belastningen av sittbenen.

Sedan fortsätter det utåt i kroppen med överskänklarnas placering och tryck. Och bålens hållning och position. Och sist ut i "lemmarna" med hand o skänkelinverkan.

Att sätet kan aktivera och bromsa, rama in och visa vägen.
Men tänker att för att släppa upp ryggen lätta lite i sätet men vid ökad samling (bärighet, känsla av styrka och stabilitet genom ryggen)håller ryggen att sitta på och jag kan sitta ned tydligt i varje steg. Mer fokusera på att sitta jämt o mjukt med i varje steg rätt ned genom ryggraden ner i rumpan, inte avlasta med låren.

Tänker inte "drivning" genom att pusha på utan det är så mkt mer!

Men häst helt utan form o inramning har ju oftast inte så mkt rygg att inverka på genom sitsen. Så där brukar jag nog rida mer med hand/skänkelinverkan tills det finns något som möter upp under rumpan. Tex med handen uppnå ett tempo som hästen klarar att gå i med bibehållen ryggverksamhet. Svårt att bromsa alltför framåt häst med enbart sitsen ibland...:o
Steg ett höjning av ryggen, sedan sitsinverkan. Typ.. generellt med min nu iaf.
Känner att det vimsar tills sig nu... återkommer!:)

Ja alltså, när jag "kommenderat" detta till folk så har jag fått som resultat att folk åker fram och tillbaka med sätet för att pusha på framåt :crazy: eller när man säger "han lyssnar bra på sätet, använd det hellre än skänklarna" fast då är det ju mer upplagt för att bli fel om det är en person som brukar driva konstant :p jag tänker ju snarare att man sitter stilla med sätet och bara inverkar när man "behöver" t ex i fattningar, övergångar, vid avsaktning, vinglighet osv :p

Likaså fick jag själv kommenderat att min häst lyssnar bra för sätet, därför ska jag använda det... Vilket jag ju gör, men jag vill ju inte "låsa" hästen med sätet genom att trycka som sjutton i en avsaktning (vilket behövs just nu om man ENBART ska använda sätet) eller driva hästen "i form" som jag gissar var meningen :p fast där kan det vara jag som har misstolkat, med tanke på hur svårt det uppenbarligen är att veta vad folk menar :angel:

Vingligheten kommer sig mest av en instabil ryttare.

min stora var inte det minsta vinglig ens som 3 åring.
Däremot var det svårt att hålla sig på mitten på vägarna.

Tycker inte bara att det är sätet som inverkar, utan även hur mkt stadga man har i kroppen- utan att för den saken skull bli som en pinne.

Inget juckande för min del tack:bump::bump:

Senast ändrad:

Ingen tränare har sagt så till mig och skulle någon göra det någon gång skulle jag bli mkt fundersam...I varje fall om tränaren inte innan gått igenom hur jag tex ska få koll på vänster bogen med sitsen och sen säger använd sätet, då vet jag ju att det är v. bogen jag ska hålla koll på mha sätet.

För för mig så kan man göra så himla mkt med sätet. Som ngn skrev så utgår allt från sätet och fortplantar sig vidare ut i kroppen och till lemmarna. Så rid med sätet blir liksom för mig :confused: ska jag föröska sakta ner tempot, få koll på någon bog, flytta rumpa/framdel hit eller dit eller ska jag få upp hästen från bogarna?

Håller med om att det sitter mycket i ryttaren, därmed att man försöker bli ÄNNU mer stabil om man vet att hästen kan bli vinglig :p sen kan det säkert i många fall från början komma från vinglighet hos ryttaren, men hästar rids ju sällan av enbart en ryttare i sitt liv! ;)

Ingen tränare har sagt så till mig och skulle någon göra det någon gång skulle jag bli mkt fundersam...I varje fall om tränaren inte innan gått igenom hur jag tex ska få koll på vänster bogen med sitsen och sen säger använd sätet, då vet jag ju att det är v. bogen jag ska hålla koll på mha sätet.

Du skulle rida på som vanligt tills vidare instruktioner mao? :p

Jag tänkte det som en allmän instruktion - "den här hästen är lite ostadig, går bäst om man kan rida med sitsen" (då tänker jag att den går bättre ju stadigare säte ryttaren har och inte "vinglar med"), eller - "den kan vara lite svårsamlad, men går bättre om man rider med sitsen" (då tänker jag att ju mer fokus ryttaren kan lägga i sina hjälper, och kanske framförallt sitsen, och anpassa sitsen efter önskat resultat, desto bättre går den jämfört med om man bara "rider hästen fram till handen").

Lite förtydligande! :)

Jag vet inte riktigt, jag har faktiskt aldrig (vad jag minns) fått den uppmaningen när jag ridit för någon.
Det är så diffust att uppmana någon att "rida med sätet", jag brukar dela upp det mer efter vad jag vill uppnå och sönderdela i olika vikt- och spännings-signaler (grader!) som jag då gör med sätet för att få den effekt jag vill ha.

Jag vet inte om jag skulle gilla att en tränare, som förväntas kunna sina saker och vara pedagogisk, bad mig rida så utan vidare utveckling av vad hon/han menar. Just eftersom det är så tusans luddigt. :D Säg då hellre till mig t ex "tänk hörpassering med sätet/sitsen" när jag inte får med ytterbogen in på en liten volt. Eller något liknande, mer tydligt. Att "rida med sätet" kan ju innebära en jäkla massa saker, dessutom olika för olika personer. Jag kanske inte ens kan genomföra det tränaren anser vara att "rida med sätet", pga fysiska hinder.

Å andra sidan, om jag verkligen kände min häst, visste hur den fungerade i ridningen och ofta red för en och samma tränare och vi fått en god kommunikation så skulle jag nog förstå om han/hon uppmanade mig att rida med sätet. Eller i alla fall ta det som en påminnelse att göra något för att hindra att allt ramlade isär.

Blablabla.

Senast ändrad av en moderator:

Om vi vänder på det då: OM du skulle säga "rid med sitsen" eller "rid med sätet" i vilken situation skulle det kunna förekomma och vad skulle du då syfta på? Nu tänker jag som allmänna direktiv egentligen, men har du något specifikt så går det lika bra! ;)

Det har jag ju redan svarat på. :D Se rad 7 i mitt inlägg ovan. Det är ett utmärkt exempel enligt mina tankegångar kring att "rida med sätet".

Men över lag kan jag tänka mig att jag skulle kunna säga det om jag ville att någon skulle stabilisera upp sig genom sitsen, då egentligen hela kroppen, eller bli mer medveten om sin kropp/sitt säte (centrera/fokus). Men det är också ett stort "skulle kunna", tror aldrig jag använt mig av den termen när jag försökt hjälpa någon heller. :D

Det är väl det mest grundläggande jag kan komma på såhär före middagen med tom mage. :devil: Men det finns ju så mkt mer!

Ja, som sagt så finns det ju massor det kan betyda :p
Och sen kanske man inte alltid kan följa det för att det saknas grunder i sitsen...

Jag instruerade bl a medryttaren och en tjej som skulle provrida "rid med sitsen, för han behöver en stabil sits iom att han är vinglig" och båda gjorde nästan helt tvärtemot vad jag tänkt :crazy: vet inte om det berodde på ovana/missförstånd/inte tillräckligt stadig sits, men det blev massor med drivning framåt med sitsen istället. Framåt?! Varför skulle hästen som har lätt att bli framtung och vinglig behöva ÄNNU MER framåtdrivning liksom? :p framåt/uppåt när det behövs hade jag gått med på, men inte konstant hårt juckande framåt..
(det jag tänkte på egentligen var att ju mer man kommer ner i sätet och kan sitta i balans, desto bättre går hästen..)

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 543
Dressyr Jag har ridit i närmare 25 år och det är inte utan att jag skäms att jag just kommit på att jag helt missuppfattat detta med att rida...
2
Svar
33
· Visningar
6 923
Senast: mackan
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 796
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar