A

asmodeus

Vart köper jag det, vad kostar det, och den viktigaste frågan är : HUR får jag i min häst det? Oralsprutor går bort. Finns det något foder som fungerar bra ihop matt blanda ihop det med så att det inte blir alltför osmakligt?

Jag har också problemet med att han dricker för lite. Visst, det är mycket dagg i gräset på morgonen , men han är en stor häst som väger 600 kg och svettas konstanst ute på dagarna, trots att han är klippt. Han dricker ca 30 liter vatten per dag just nu och med mängden han svettas ut är det på tok för lite, men det går ju inte att tvinga honom att dricka. Ingen feber, skit i boxen på morgonen, men dåligt med ljud i magen när han kommer in vid 6 tiden.

Jag ska ringa veterinären imorgon och rådfråga om det kan vara någon form av kolik känningar , men han beter sig helt emot vad "en normal kolik häst gör" (Har haft allför många såna tråkiga upplevelser genom tiderna). Just nu försöker jag få i honom massor med vatten i betforen blandat med uppkokt linfrö också den med mkt vatten. Men min magkänsla säger mig att något inte står riktigt rätt till. Han har varit så här i tre dagar nu. Stressig, svettig, äter lite, dricker lite, men ser pigg ut och har mer "energi" än vad han haft på hela sommaren. Försöker han fly undan värk eller vad???. Matte är orolig och har rejäla huvudbryn. Skriver just nu mest för att lätta på mitt eget tryck. Herren är 21 år så man blir orolig för ingenting numera.

Sv: Ricinolja

Förstår inte varför du vill ge ricinolja? Inget jag någonsin rekomenderat till en häst.
30 liter plus vattnet i gräset blir ganska mycket vatten, hur mycket bete har han? Hur mycket brukar han dricka på vintern?
PL

Senast ändrad:

Ricinoljan var som en tanke att ha hemma eftersom magen är så oregelbunden. Har hört att det är många som ger sina hästar det mot koliksymptom.Jag har alltid använt linfrö, men jag tänkte att det där kanske var mer effektivt.?

Han dricker ungeför 40 l på vintern. De senaste dagarna knappt 20. Han står alldeles svettig ute fast han är nyklippt och han betar långtifrån hela tiden. Han är orolig och vallar omkring ponnyn runt runt. Igår hade de inte varit ner till grinden och druckit någonting från kl 7 till 6 på kvällen. Vi trodde första dagen att han fått syn på något och var rädd för något djur eller så, men det är bara ha som håller på. Inte ponnyn, hon bryr sig ingenting trots att han springer omkring.

Han hade inte rört sin kvällsmat förrän vid 23 snåret igår kväll (betforen och linfröet) men imorse var allt som vanligt igen. Inte svettig, hade druckit upp hela hinken, lämnat tre högar, bra magljud, ingen temp, och hade ätit upp hö samt kraftfoder. Jag väntar med att ringa veterinären. Hör jag av mig nu så tror de väl att jag är knäpp. Men jag har som en känsla att det är något som inte riktigt stämmer..

Jo jag såg att du frågade hur mkt bete han har. Han har ca 2 ha i en hage och tre i den andra som han delar med ett russ.

Kan han inte vara besvärad av värmen, knott eller mygg som gör att han vandrar sig svettig och inte har ro att äta?

Jo visst kan han det, men han borde ju lugna ner sig när han kommer in. Det har ju varit knott hela sommaren och han får gå in när han vill. Stallet är alltid stängt när de är ute så att det sa vara myggfritt där inne när de kommer in.

Jag kanske ska tillägga att igår när han kom in så for han omkring hysteriskt i boxen tills jag började massera mage och rygg på honom, då blev han stående som ett ljus. Vid det tillfället var magen helt tyst. Efter ett tag hade jag lyckats fått fram nåt knorr men det blev inga fisar, men han såg väldigt tacksam ut. Det är just buken som är mest svettig på honom och den är väldigt uppdregen. Jag känner också på honom att han har tappat vikt de här senaste dagarna.

Tänk på att bete innehåller ca 80% vatten dvs om en häst stoppar i sig 8 kg ts under dagen så blir det ca 30 l vatten.
Ricinolja mot kolik på häst har jag aldrig hört talas om, skulle vilja säga att det är stor risk att det förvärrar eftersom det har en kraftigt sammandragande effekt på tarmen.
PL

Hakar på med en fråga.
Vad är det då för olja som vet. brukar slanga förstoppade hästar med? Hade också för mig det var ricinolja.

Om du bortser från Ricinoljan som jag f.ö inte skulle ge honom från inrådan en veterinär. Låter några andra av hans besvär som något du tycker dig känna igen?

Inte direkt men jag tycker det låter mer psykiskt än fysisk. Har ngt förändrats i miljön? Hagsällskap tex`
En fysisk koll är på sin plats i vilket fall.
PL

Senast ändrad:

Hej allihopa. Ursäkta, jag tog faktiskt fel på oljenamnet. Det är säkert MYCKET möjligt att ricinolja är skadligt för tarmarna.
Hur som helst så ka jag kolla upp min häst på klinik så fort det bara går. Det är något som är fel. Frågan är bara vad.

asmodeus skrev:
Ricinoljan var som en tanke att ha hemma eftersom magen är så oregelbunden. Har hört att det är många som ger sina hästar det mot koliksymptom.Jag har alltid använt linfrö, men jag tänkte att det där kanske var mer effektivt.?

Han dricker ungeför 40 l på vintern. De senaste dagarna knappt 20. Han står alldeles svettig ute fast han är nyklippt och han betar långtifrån hela tiden. Han är orolig och vallar omkring ponnyn runt runt. Igår hade de inte varit ner till grinden och druckit någonting från kl 7 till 6 på kvällen. Vi trodde första dagen att han fått syn på något och var rädd för något djur eller så, men det är bara ha som håller på. Inte ponnyn, hon bryr sig ingenting trots att han springer omkring.

Han hade inte rört sin kvällsmat förrän vid 23 snåret igår kväll (betforen och linfröet) men imorse var allt som vanligt igen. Inte svettig, hade druckit upp hela hinken, lämnat tre högar, bra magljud, ingen temp, och hade ätit upp hö samt kraftfoder. Jag väntar med att ringa veterinären. Hör jag av mig nu så tror de väl att jag är knäpp. Men jag har som en känsla att det är något som inte riktigt stämmer..

Har du koll på tempen???

Hästen har varit tempad två ggr om dagen hela tiden, ja. Runt 37,4 helatiden.

Igår körde jag ner honom till Ultuna, där han blev kvar stående på dropp eftersom han var så uttorkad (som jag sa). De gjorde en rektoskopi igår när vi kom in, men veterinären kunde inte känna njurarna för att tarmen hade lagt sig "över", så de har "svultit" honom över natten och fortsätter undersöka honom idag.

Jag har ännu inte hört någonting. Jag är väldigt glad att jag åkte ner dit med honom trots allas "men är det så faligt då, det är ju långt det tjat". Hade jag väntat en dag till hade det kanske varit för sent. Jag vet att han får bästa möjliga vård där han är och att de kan hjälpa honom mer än vad jag kan just nu. Jag väntar på veterinärens samtal med vädligt mkt nerv..

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 656
Senast: Sirap
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 966
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Hejsan! Mitt 11-åriga fullblod har blivit ordinerad strikt boxvila nu i minst 6-8 veckor pga en spricka i benet efter att ha fått en...
2
Svar
21
· Visningar
4 194
Senast: Efwa
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 947
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama