Rhododendronstickling

Flixon

Trådstartare
Tänkte utnyttja den samlade kunskapen här på buke lite...
Vi har en härlig rhododendron på vår uteplats, men jag hade velat ha fler så de skapar en liten insynsskyddande häck. på inrådan av en kompis mamma tog jag en stickling, satte i vatten och lagom till att jag hade gett upp hoppet om den kom det ut små rötter! :bump:
men.. kan jag plantera den ute nu eller är det för kallt? bor i skåne, det är drygt 10 grader på dagarna nu och 4-5 på nätterna.. den kommer växa längs ett staket, hyfsat vindskyddat men inte så mycket sol heller.
har ingen aning om vad det är för slags rhododendron (jag är nöjd att jag ens upptäckte att det var en sån ;) )...
just nu har jag stoppat ner den i en kruka inne, är det kanske bättre att låta den stå inne och växa till sig över vintern? då får den dessutom lite mer sol på sig..

Sv: Rhododendronstickling

Var hos en farbror som hade hundratals rhodendendron - han var fanatiker. Visade sitt "BB" - varmbänkar där han planterade ut skotten efter att de kommit upp i smörpaket inomhus. 5-6 år gamla skott stod i varmbänken (dvs isolerad för att klara vintern i Skåne), de var bara ca 1 dm höga...så ha tålamod med din häck!!!

usch det lät alldeles för länge. :P den buske vi redan har växer som ogräs, flera dm/år! jag kanske kan hoppas på att han och jag har olika sorter? :cool:

Jag skulle vänta till våren. Jag vet inte exakt hur rhododendron funkar men risken är nog stor att ett så litet skott torkar ut under vintern om man planterar ut det nu. Ett annat sätt att föröka buskar är att göra avläggare, man böjer ner en ganska ung gren mot jorden så att ungefär mitten på grenen når marken och lägger en sten på så att den hålls mot jorden. Då kommer grenen att skjuta rötter där den kommer i kontakt med marken och man kan sen flytta denna nya planta.

usch det lät alldeles för länge. :P den buske vi redan har växer som ogräs, flera dm/år! jag kanske kan hoppas på att han och jag har olika sorter? :cool:

Han hade 100-tals olika sorter :) och han vårdade dem som bebisar. Du skulle hört hans tjut när jag höll på att kliva på en 20 cm hög planta:o
Minos idé om att gräva ner en gren låter vettig för jag tror inte heller att ett så litet skott klarar sig ute. Han hade dem i isolerade varmbänkar

Kan man göra det nu eller ska man vänta med det till i vår? Var tvungen att ta bort min ena rhododendron för den hade växt ihop med en hassel (tror jag det var) så nu har jag ett tomt hörn där. Den som står kvar är nog en azalea för övrigt.. :angel:

Han hade 100-tals olika sorter :) och han vårdade dem som bebisar. Du skulle hört hans tjut när jag höll på att kliva på en 20 cm hög planta:o

:rofl:

*kl*

mino - ska jag snitta i grenen som ska ner mot marken eller den ska bara tyngas och så sköter den resten själv?
då låter jag "den lille" stå kvar inne tills i vår då!

Nej inte snitta av den förrän den är mogen att flyttas och har egna rötter.

Man kan göra det nu och låta den få rötter till nästa sommar.

KL
Jag köpte en rhodde i somras, planterade den i ren torv och den dog rätt så fort. Var och pratade med affären, de trodde att det berodde på min tunga lerjord? Nåväl, jag fick en ny på garantin, har nu planterat den i torv blandat med lera och en säck rhododendronjord. Det borde väl funka? Har också planterat den i upphöjd bädd, med lite snygga stenar runt om. Min teori är att den första dog pga att det var REN torv och således för surt, vad tror ni? På etiketten står det att man ska plantera i 50% torv, så därav min teori.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·
Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·
Trädgård & Växter Jag har hittat ett par gamla utekrukor (ca 50 cm i diameter) som jag skulle vilja plantera något färgglatt, lättskött och hyfsat...
2
Svar
27
· Visningar
2 161
Senast: Sassy
·
Trädgård & Växter Vi har precis kommit fram till att hemliga frön ska vara tema för årets julklappar oss vuxna emellan. Alltså, var och en kommer att ge...
Svar
15
· Visningar
1 262
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka