RHC 2010 Utvärdering!

Sv: RHC 2010 Utvärdering!

KL
Jag såg att dom vattnade korna ganska ofta. Det är nog inte så lätt att få fram skugga där tyvärr. Men men, blir det hällregn är det väl alltid någon som vill ha regnskydd till dom.

Såvitt jag vet finns en bestämmelse angående boskap på tävling, att de ska ges skydd mot sol och regn, vilket dock av någon outgrundlig anledning inte följs alltför ofta.....
Så himla svårt borde det inte vara att ordna ett skydd åt korna, eller varför inte hålla dem uppe i skogen????

Håller med, det kan inte heller vara så svårt att sätta högre stolp på fållan och fixa dit en press så de får skugga. Med lite fantasi och empati för djuren kan man fixa det mesta, men det verkar som att folk tycker "det är ju bara kor" var finns känslan för djuren, djur som faktiskt får utstå en hel del mer än ryttare och publik.

Jag kommer maila mina åsikter till team Rhc och föreslår att fler gör detsamma så det blir lite ändring och naturligtvis kommer jag även framföra det jag anser är bra också

Tycker som flera att "vild till mild" inte va nån höjdare.Har vart på andra som visar NH o väldigt intresserad av d så ja blev lite besviken...Även att d borde finnas vatten o fylla på sina vattenflaskor med aom många skrev.Kan tilläggas att ja inte hörde ett skit på fredag kväll på dom sista klasserna va speakern sa pga musiken i tältet som spelade,liten miss,men dom var väl försenade med klasserna så d va la därför... .Annars va ja jättenöjd detta året med ,bra väder o stämningen på topp.
Synd bara att mjukglassen tog slut ,.hade sett fram imot en churros me mjukglass:D

Jag åkte hem tidigare än planerat (pallade inte med värmen) och missade det. Vad gjorde dem o på vilket vis var det kasst?

Förutom att jag tyckte att det var allmänt innehållslöst och gammal skåpmat så föll ju hela konceptet på att den "vilda" räddningshästen (som hade "räddats" SAMMA dag(!) och aldrig blivit hanterad av snubben innan de gick in på banan(!)) var allt annat än vild, var välgroomad och i snyggt skick, nyryckt man o.s.v. Han slängde mest runt med långpisken och gjorde hästen allmänt förrvirrad, men väluppfostrad som den var stod den mest lugnt och tittade och väntade på tydliga signaler om vad den förväntades göra...

Jag är alltifrån en expert och har inte varit på många NH-clinics och liknande, men jag hade förväntat mig något helt annat... Gav absolut ingenting annat än lite irritation, och det var det lite överallt runtomkring där vi satt... Ingen höjdare publikmässigt sett...

Samtidigt är det kanske litet orättvist att grotta ner sig mer i just den programpunkten eftersom resten av kvällsshowen var rätt bra - i synnerhet biten med gymkhanaryttarna, tyckte iaf jag. :)

Samtidigt är det kanske litet orättvist att grotta ner sig mer i just den programpunkten eftersom resten av kvällsshowen var rätt bra - i synnerhet biten med gymkhanaryttarna, tyckte iaf jag. :)

Håller med. Tror han är en mkt passionerad och Duktig Horseman, Hemma på gården som sagt.

Gymkhanaryttarna var superhäftigt Shit vilken fart!!

Och Zorro Såklart ...Inget märkvärdigt men varför smälter man så haha :love:

Mannen som genomförde "från vild till mild" var också på American Days i Malmö i helgen.
Jag har samma åsikt som er, han pratade länge och gjorde inte mycket med hästen. Dessutom var ljudkvaliten dålig samt att jag har svårt att förstå någon som pratar dansk/skånska, norrlänning som jag är....

MMBetsybabe

Dessutom var ljudkvaliten dålig
Ja de många ljudbortfallen gjorde det inte lättare att ta till sig hans eventuella budskap, men det var ju i rättvisans namn inte hans fel utan berodde snarare på arrangörens (ljudentreprenörens?) handhavande av de trådlösa mikrofonsystemen.

Vi tyckte han lät som en tysk som bor i Skåne, kan det stämma?:)

Han är dansk :D
jag såg det inte, men jag känner till honom. Mycket mycket duktig, men jag kan tänka mig att det inte riktigt är showmaterial.

Men hörni, inte föll väl hela helgen på det? :D

Håller med en föregående talare om att det var synd att mjukglassmaskinen inte alltid ville vara med, churrosen är ju det bästa mellanmålet på hela HC!

Bra idé att ha ett litet inträde! En symbolisk summa liksom. Fast det är väl risk att man skrämmer bort många också i och för sig.. Man kanske kunde ha en slags frivillig entréavgift?

Fast det är väl risk att man skrämmer bort många också i och för sig.. Man kanske kunde ha en slags frivillig entréavgift?
Jag tror inte så mycket på frivilligvarianten, bland annat för att det gör det svårt att använda den intäkten i budgeten. En entréavgift på en hundring per vuxen för hela helgen i samband med att man får sitt armband tror jag inte skulle skrämma bort fler än en handfull av de 4000 som fick armband i år. Jämfört med hur mycket pengar de flesta lägger på att transportera sig, bo, äta, dricka och handla på HC under RHC är en hundring marginella eller helt försumbara pengar tror jag.

Jag tror inte så mycket på frivilligvarianten, bland annat för att det gör det svårt att använda den intäkten i budgeten. En entréavgift på en hundring per vuxen för hela helgen i samband med att man får sitt armband tror jag inte skulle skrämma bort fler än en handfull av de 4000 som fick armband i år. Jämfört med hur mycket pengar de flesta lägger på att transportera sig, bo, äta, dricka och handla på HC under RHC är en hundring marginella eller helt försumbara pengar tror jag.

Håller med du!

Ja, det är klart. Jag tänker ju mest på oss infödingar som kommit in gratis på HC i alla år. Många bekantingar till mig hade inte gått in om det kostat..

En hundring i sammanhanget är en droppe i havet, för oss som reser genom halva landet för att komma dit! ;) Närmare en månadslön gick för mig under de 5 dagar vi var där! Jag fick också intrycket av att det var färre försäljare i år än året innan (som någon skrev tidigare). Saknade häst transport "visningen" bla. (Det var dock inget hinder för att finna saker att göra av med slantar på) ;)

Instämmer med att ha vattenkranar tillgängligt (vet dock inte om det är tänkt att vattnet ska finansiera bortfallet av entré avgifterna? Frågade nämligen om ett glas vatten på sidan om vinet till maten, inne på HC och fick betala för det!) :o

Vilken kväll höll tävlingen på till kl.02.30??? Vi var där varenda dag/kväll, måste ha missat nått?!?! :S Däremot tycker jag att kvälls showen på lördagen var lite "fattig" och slutade fööör tidigt! Vi var dessutom flera som hade sett framemot bridleless cutting (el. vad programpunkten hette som tydligen utgick från showen... synd!) Det blev liksom... jaha??? Var det slut nu??? :/

Annars mycket trevliga tävlingar och en kanonhelg som är väl värd ett besök!!! Dessutom tycker jag att själva charmen och den härliga gemytliga stämningen hänger på att det är mindre rutinerade ekipage som deltar blandat med klasser där de startande är proffs!

Så jag är emot någon sorts "för kvalifisering" vill man inte se de mindre rutinerade så kan man ju skippa torsdagen och fredagen, då programmet innehöll massor med just KVAL!!! ;) Lördagen och Söndagens program är ju mer uppbyggt på finaler! Men jag tycker som sagt det är roligt att se både och! Och vill också tillägga att min pojkvän inte är någon ryttare eller jätterutinerad i hästsammanhang och han ser då i alla fall klar skillnad på duktiga ekipage... och de som är mindre rutinerade! Tom. så han kunde sitta och gissa score i reiningen efter några ekipage startat och fick inte fel med mer än högst 1 poäng en enda gång! (Hehe... riktigt stolt över den proffsiga "läktardomaren") ;)

Eftersom jag inte heller är så superinsatt i ko-grenarna, så vore en "klass"-förklaring i programhäftet önskvärt!

Ni från RHC som kanske råkar läsa detta!!! Tack för en superhäftig tävlingshelg i underbar miljö och väder!!! Ni har då inspirerat mig att prova på kossor, så imorgon rider jag kosse-träning för första gången. Kanske någongång kan få vara med innanför staketet? :)

HC blir det ialf. ytterligare en gång i år... och med häst!!! 7-8 aug. WA-riksfinal, kanske ses då?!

Hahaha, vi måste ha ätit på samma ställe inne på HC. Frågade omdet gick att få vitlöksbröd eller något annat att tugga på innan vi fick maten, och fick till svar att då fick vi faktikt gå till pizzerian:rofl:

Det var team-sorting kvalet som höll på långt inpå natten.

Jag tycker också att det är förhållandevis billig entré till tävlingarna, men samtidigt är ju risken att publiksiffran minskar, och det är ju publiken som bidrar till stämningen och gör halva tävlingen. Tror att de tar igen det på allt vatten de säljer;)

Ses i augusti då:idea:

Bara för att kolla att jag är med.
Det är alltså en separat tävlingsarenaentre vi pratar om?

Jag är lite delad.. Visst vore det bra om de fick in en slant att bekosta hela kalaset med, men samtidigt drar det en hel del folk som egentligen inte är speciellt häst/westernintresserat. Det är rätt många i trakten som fått upp ögonen för tävlingen och åker dit, just för att det är gratis att gå in. Då kan man lika gärna titta liksom, när det ändå är så nära.

Jag hade nog inte haft något emot att betala lite grann. Mitt sällskap däremot hade protesterat. Visserligen köpte han en hatt för 600 kr, utan att blinka, men speciellt intresserad var han inte.

Äsch, hursomhaver! Jag ser fram emot nästa år! Om gudarna ler mot oss kanske jag rent av ska vara med. Kanske. Om jag vågar, haha!

TOALETT vid framridningen!!!!!!!!
Med tanke på hur många liter vatten man drog i sig som ryttare gade det varit kanon med en två toaletter BARA för ryttare ;) vid framridningen.
Skydda ungdjuren...alltså korna. Kanske med presening el liknande runt " hagarna" på panellerna. Dom va inte bra i värmen ( vilket e förståligt men dom blev totalt av trubbade av alla " snälla" människor som står o glor o ger dom gräs dagarna i ända genom staketet. LÅT DOM VA!!!!!!!

Annars en som vanligt trevlig tävling o som vanligt tungt o djupt underlag. Vi ser inte denna tvl som en fjäder i hatten utan ett utmärkt tillfälle att visa upp vår hingst, tränings hästar, sälja föl mm då man har en enorm PR möjlighet för avel, träning mm.

Hårt drivna kalvar?! Finns många kassa ryttare men innan tvl börjat gick veterinären Göran igenom med alla kosse ryttare hur förutssättningarna såg ut o bad oss alla att släppa korna i tid då dessa saknade respekt för både hästar o staket!!!! O jag tyckte faktiskt att majoriteten av ryttarna i cutting, herdwork o cowhorsen skötte sig kanon!!! Även domaren har i efterhand berömt alla oss kosseryttare för vår proffisionela inställning till korna, veterinären, funktionärer o han själv med tanke på omständigheterna med djurskydd, valår o värme.
Till och med våra amerikanska vänner var införstådda med vad kosse ridning i sverige innebär med ko licenser mm o gjorde så gott dom kunde med att följa våra regler o lagar trotts att det var annorlunda mot hur dom utövar samma sport " over there".

Visst vore det bra om de fick in en slant att bekosta hela kalaset med, men samtidigt drar det en hel del folk som egentligen inte är speciellt häst/westernintresserat. Det är rätt många i trakten som fått upp ögonen för tävlingen och åker dit, just för att det är gratis att gå in. Då kan man lika gärna titta liksom, när det ändå är så nära.
Strängt taget är kalaset väl redan "betalat" och har en (såvitt vi kan gissa) hyfsat fungerande budget, mitt förslag vara bara en möjlighet att på ett enkelt och förhoppningsvis okontroversiellt sätt skapa en extraintäkt.
När du säger att det är många från trakten som egentligen inte är häst/westernintresserade men åker för att det är gratis, förstår jag inte riktigt. De gratisentréer jag syftar på är de som gäller för WRAS-medlemmar och RHC-(stöd)medlemmar, och dessa är väl förhoppningsvis så intresserade att det är just för tävlingarna man kommer? Eller finns det någon annan form av gratisentré för lokalbefolkning?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka