RHC 2010 Utvärdering!

Lucky rider

Trådstartare
Årets tävling på Chappen är avklarad och det kanske är dax att summera intrycken. Vad var bra, vad var mindre bra eller kanske till och med dåligt. Tankar och ideer om vad som kan tänkas på till nästa år?

Jag antar att jag som TS får väl börja...

Bäst: Vädret, stämningen samt alla duktiga ryttare som ger inspiration att rida/träna än mer målmedvetet.

Sämst: Clownerna!! Om tävlingen vill ha en högre status och anseende och som av många ses som en tillställning där män och kvinnor leker pang-pang så kanske man skulle börja med att ta bort dessa clowner.

Dessa figurer som i tid och otid envisas med att rusa in på tävlingsbanan tillför inte mycket (om ens något). De var så sura att till och med Bert Karlsson hade tryckt på den röda knappen med sådan kraft och frenesi att knappen hade mosats.

Hur många samlade skratt drog de ner från publiken under dessa dagar? Det bör väl kunna räknas på ena handens tumme skulle jag tro.

Inför nästa år: Inga clowner och bygga läktare vid den delen där det står "risk för ras" på. Alternativt ta en grävare och justera överhänget en smula så det finns fler sittplatser för publiken.

Sedan så skulle jag gärna se till att man kan gå lite runt i tävlingscampen. Alltid kul att spana på fina hästar och inte minst snygga lastbilar/transporter. Jag vet att det som tävlande inte uppskattas att ha "hela världen" inne på campen och att detta kanske stör hästar och ryttaren, men att få komma in en liten bit på lite lagom avstånd hade varit trevligt.

Sv: RHC 2010 Utvärdering!

Jag börjar med att kverulera:
Vädret var väl i hetaste laget och jag tycker att det borde finnas mer möjligheter för publiken att kunna fylla på sina flaskor, att behöva betala 20 spänn för 5 dl vatten tycker jag är skandal.

Hundar på läktaren borde förbjudas. Varför? Jo för hundägare är tydligen totalt empati befriade och tar ingen som helst hänsyn till att deras hundar inte bör sitta i gassande sol :mad:

Jag skulle vilja se mer skydd för boskapen dels skugga, dels någon form utav bättre skydd i grindarna/staketen, tycker det är hemskt när de drivs för hårt in i stängslet utav ryttare. Nu pratar jag om kortsidan där de släpps in och naturligtvis söker sitt skydd för att komma undan

Till sist: som vanligt anser jag det dras alldeles för mycket i dessa stångbett men det tror jag säkert andra också tycker så jag är nog inte ensam om min åsikt, synd bara att folk inte lyssnar och försöker bättra sig eller att det anses som hård ridning i domarnas ögon och ger rejält med poängavdrag :mad: :cry:

Positivt var som vanligt alla goa människor, funktionärer och stämningen :love:

Nästa år ska jag tävla Jack så då blir det från andra sidan man får uppleva chappen och det ser jag fram emot

Årets tävling på Chappen är avklarad och det kanske är dax att summera intrycken. Vad var bra, vad var mindre bra eller kanske till och med dåligt. Tankar och ideer om vad som kan tänkas på till nästa år?

Jag antar att jag som TS får väl börja...

Bäst: Vädret, stämningen samt alla duktiga ryttare som ger inspiration att rida/träna än mer målmedvetet.

Sämst: Clownerna!! Om tävlingen vill ha en högre status och anseende och som av många ses som en tillställning där män och kvinnor leker pang-pang så kanske man skulle börja med att ta bort dessa clowner.

Dessa figurer som i tid och otid envisas med att rusa in på tävlingsbanan tillför inte mycket (om ens något). De var så sura att till och med Bert Karlsson hade tryckt på den röda knappen med sådan kraft och frenesi att knappen hade mosats.

Hur många samlade skratt drog de ner från publiken under dessa dagar? Det bör väl kunna räknas på ena handens tumme skulle jag tro.

Inför nästa år: Inga clowner och bygga läktare vid den delen där det står "risk för ras" på. Alternativt ta en grävare och justera överhänget en smula så det finns fler sittplatser för publiken.

Sedan så skulle jag gärna se till att man kan gå lite runt i tävlingscampen. Alltid kul att spana på fina hästar och inte minst snygga lastbilar/transporter. Jag vet att det som tävlande inte uppskattas att ha "hela världen" inne på campen och att detta kanske stör hästar och ryttaren, men att få komma in en liten bit på lite lagom avstånd hade varit trevligt.

Tycker tävlingen i år va bra. Önskar med att dom tog fram mera vattenkranar.
Att clownerna inte var så roliga stör mig inte. Jag är ju vuxen och roas mera av tävlingen än av pausunderhållningen.
Vill du se fina hästar så tycker jag du ska kolla på banan. Vill du se fina transporter tycker jag du ska åka till en butik som säljer sådanna. Hur tror du det skulle fungera med massa folk inne på ryttarcampen? :confused:

Sittplatser tycker jag det finns gott om om man bara andvänder fantasin. :laugh:

Jag tycker de måste ändras ang klasser . De kan inte vara så att en klass ska börja halv 12 på natten och vara färdig 2.30.
Borde sluta kl 23 senast.
Jag blir förbannad av sånt de är oproffisonellt.

Jag tycker de måste ändras ang klasser . De kan inte vara så att en klass ska börja halv 12 på natten och vara färdig 2.30.
Borde sluta kl 23 senast.
Jag blir förbannad av sånt de är oproffisonellt.

Håller med dig i detta.

Eftersom RHC är så populär, varför inte ha kval? :idea: De vill ju höja nivån på tävlandet, men ändå ser man ekipage i framförallt Barrel Race och Pole Bending som inte ens får till en riktig galopp... Så jag tycker; fram för kval för att få högre nivå och färre starter = kortare dagar!

Jag var bara inne en dag, och inte så länge som jag önskat men jag fixade inte värmen. Om de kunde ordna lite svalare väder vore det bra :angel:

I stort håller jag med dig. Vatten var besvärligt att få tag i, hundägare var aningens korkade i vissa fall och det var för många elaka händer.
Jag måste erkänna att jag tycker att vissa ekipage var rent ut sagt asdåliga :o
Jag kom för att se kvalitetswesternridning, men det var inte många ekipage som imponerade..

Men stämningen god som alltid!
Var det färre utställare i år eller var det jag som missade någon? Jag klarar som sagt inte av värme så jag kan mycket väl ha virrat bort mig någonstans :p

Eftersom RHC är så populär, varför inte ha kval? :idea: De vill ju höja nivån på tävlandet, men ändå ser man ekipage i framförallt Barrel Race och Pole Bending som inte ens får till en riktig galopp... Så jag tycker; fram för kval för att få högre nivå och färre starter = kortare dagar!
RHC har väll alldrig legat på listan att vara en tävlingplatts för kvalitest ryttare ..mest flams lek rytteri paltts är RHC känt för ,, rid på dagen , sup på natten mentalitet - rid bakfull dagen därpå :grin:
men ok kul har dem :angel:

*kl* Ger tävlingen något positivt tillbaka till westernsverige, eller blir bilden snedvriden av vad western är? Blir bilden ännu mer präglad av att det hela handlar om "wilda western"? Jag menar sett från en novice människas ögon.... Ni som redan vet vad western innebär kan ju särskilja på ett annat sätt, och vet ju vad som är bra eller dåligt ridet etc...

Bäst: Go stämning, gott väder och all inspiration man fick - ville direkt hem och träna på allt möjligt:D

Sämre:
*Man fick gå bort till campingen för att fylla på vattenflaskorna (om det fanns på tävlingsplatsen missade jag?)
*Inga hålltider, svårt att planera dagen om man ville se vissa klasser... Se bara på team sorting-kvalet:crazy:
*Håller med om att någon form av kval skulle höja statusen på tävlingarna... Men frågan är ju om tävlingarna är till för eliten eller för alla? Jag skulle iallafall vilja se högre kvalitet, lite mycket ryck och slit i stångbetten som någon redan påpekat...
*Och var det bara jag som tyckte att "från vild till mild" var ett riktigt uselt inslag i kvällsshowen? Pinsamt...

Bättre till nästa år:
*Förklaring över alla grenar och klasser i programmet! Är många åskådare på plats som inte har en susning om vad klasserna går ut på, och jag som inte rider boskapsgrenar har inte full koll och kan förklara allt...

Ang. clownerna så förstår jag inte problemet. Bra mycket roligare att se på än någon som sladdar banan för sjuttielfte gången...

*Och var det bara jag som tyckte att "från vild till mild" var ett riktigt uselt inslag i kvällsshowen? Pinsamt...

Jag åkte hem tidigare än planerat (pallade inte med värmen) och missade det. Vad gjorde dem o på vilket vis var det kasst?

Jag som är helt novis på westen var där lörd-sön och jag saknade verkligen information om vad grenarna gick ut på.
Nu fanns det ju väldigt mycket trevligt folk att fråga som gärna förklarade :bow: Det blir väldigt mycket roligare att titta på när man vet lite vad det går ut på!

Hålltider skulle ju vara bra att ha...

Vattenkranar saknade jag oxå men vilket grymt jobb dom gjorde med städning av både tävlingsplats och toaletter!!

Vad gäller kvaliteten på ritterna kan ju jag som "dressyrmänniska" inte uttala mig om ;)

Överlag tyckte jag att det var ett roligt evenemang att besöka och jag kommer nog åka igen nästa år. Får läsa på lite innan bara så jag kan hänga med lite mer :)

Var med som funktionär (fanryttare) och känner mig nöjd med helgen, även om vi funktionärer skulle behöva en semester efter chappen för att återhämta oss från tidiga morgonar till sena tävlingskvällar.

Jag är helt övertygad om att styrelsen för Team RHC skulle uppskatta oerhört om den kritiken som framförs här kom dem till kännedom. Hur ska man kunna förbättra om informationen bara sprids på ett forum?

När det gäller ryttarnas prestation så finns det rötägg på alla tävlingar och jag vet att tävlingsledaren fick vara på några mer kända ryttare för deras hårda ryckiga händer på framridningen. Sedan tycker ju inte jag heller om att se stackars hästar gapa som galningar för att komma undan hårda händer.... och kanske bett som inte passar i just den hästmunnen.

Tur att smaken är som baken för jag tyckte clownerna var lite roliga...

Var där fredag-söndag. Håller med att det borde finnas hålltider för de olika klasserna, missade tyvärr polebending finalen pga detta. Information om vad de olika klasserna innebär är också önskvärt blir liksom roligare att titta om man vet vad det går ut på. Jag som är allergisk mot hundar håller med att på läktaren borde de förbjudas. Kanske sälja paraplyer till besökarna för skydd mot solen, en storsäljare säkerligen.
Hade mycket trevliga dagar och kommer definetivt tillbaks nästa år.:bump:

Var där med pojkvännen fredagen o lördag morgon. Det var första gången jag var till en westerntävling med kor, och 3:e gången pojkvännen såg en westerntävling överhuvudtaget.

Saker som kan förbättras till nästa år;
Där var ett par av klasserna där reglerna förklarades (team penning och team sorting?), men hade varit ännu bättre om reglerna för de andra klasserna också förklarades, tex poängsättning i heardwork och trail. Kanske kunde klasserna va beskrivna i pogrammet?

Första tävlingen pojkvännen såg var EM i reining. Han har nu det som referens, och har blivit ganska bra på att skilja på bra o dålig ridning, så jag tycker inte det gör något att där är lite bredd. (Men om man rycker och sliter i ett stångbett så är hästen och/eller ryttaren inte klara till situationen, sen kan alla missbedömma hur man klarar en ny miljö) Kanske sätta krav på att ekipaget ska ha startat på en viss nivå?

Lite fler hålltider hade varit trevligt.

Men mest av allt saknade jag skugga till korna! En presening på stängslet hade väl inte varit så svårt.

Därför kommer vi tillbaka nästa år;
Tyckte det var en riktigt trevlig tävling. Omgivningarna bidrar till trevlig stämming tycker jag.

Och clownerna störde mig inte, de roade en del barn (o en del vuxna med :D) så de får gärna va kvar.

Jag åkte hem tidigare än planerat (pallade inte med värmen) och missade det. Vad gjorde dem o på vilket vis var det kasst?

För lågt, ljudmässigt och kvalitetsmässigt. För långt. tjatigt. tråkigt. Blaha.

Icke karismatiskt och trist.

Viktigt i detta är att framhålla att jag tror han gör ett fantastiskt jobb med hästar! Men han är ingen man att visa fram, på något vis, han gör sig nog bäst hemma med pållarna, där jag som sagt tror han gör ett fantastiskt jobb men som show gick det INTE hem.

"Man att visa fram något på en show" skulle det såklart stå.

:o

KL
Jag såg att dom vattnade korna ganska ofta. Det är nog inte så lätt att få fram skugga där tyvärr. Men men, blir det hällregn är det väl alltid någon som vill ha regnskydd till dom.

*KL*
Vi var på HC från torsdag kväll till söndag kväll och har nästan uteslutande positiva intryck. Från vår rena publiksynvinkel finns det egentligen bara småsaker att anmärka på - i det stora hela tycker vi att arrangemanget var minst så bra som man överhuvudtaget kan vänta sig, med små förbättringar från förra året.:bow:
  • Alla publikplatser har bra eller mycket bra sikt, och läktarplatser kostar inget extra
  • Mat och dryck finns i rimlig omfattning, med (iaf mestadels) rimlig tillgänglighet OCH till (iaf mestadels) rimliga priser
  • Toaletter i tillräckligt antal OCH (med få undantag) föredömligt välstädade
  • Tävlingsprogrammet flöt oklanderligt utan uppenbara avbrott eller longörer
  • Kortade avbrott genom två harvar/sladdar isf en
  • Engagerade och enormt hängivna funktionärer
  • Generösa entrévillkor (RHC/WRAS-medlemmar)
  • Alla campingfaciliteter bokstavligen några stenkast från tävlingsplatsen

Bland småsaker som skulle kunna förbättras ytterligare finns, visst, (fler) möjligheter till kranvatten och mer förklarande från de redan väldigt bra kommentatorerna.
Att HC tar fullt betalt för tältplatser på utsidan av campingen alldeles längs väg 619 kan förstås diskuteras... :crazy: men i slutänden är det ändå skönt att de är så flexibla att de inte detaljstyr platserna inne på området utan klämmer in så mycket folk som får plats.

De generösa entrévillkoren tycker vi faktiskt är väl generösa. Hade RHC/WRAS-medlemmar istället för fri entré betalat - säg - 100 kr för hela helgen så hade evenemangsbudgeten fått ett tillskott på i runda tal 40 000 kr. Pengar som delvis skulle kunna användas till prispengar (för att stimulera de aktiva) och delvis till någon form av (extra) uppskattning åt funktionärerna. En hundralapp, motsvarande kostnaden för två öl eller två mjukglass med churros, tror jag inte skulle avskräcka någon enda besökare.

Olika programpunkter attraherar olika besökare och vi hör också till dem som inte fick ut särskilt mycket av "från vild till mild". Alls. :angel: Men förhoppningsvis var det andra som fick det.

Vi hade även litet svårt att se det självklara i att tidningen Hästfocus avlöst Lucky Rider som samarbetspartner/sponsor, men det finns säkert en konkret affärsverklighet bakom det arrangemanget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka