Rh negativ...

Mirraya

Trådstartare
Jag funderar på en sak... kommer att få svar av BM sedan, men det är ju en hel vecka till des:angel:
Jag fick reda på att jag är RH negativ så innan nästa BM besök ska jag lämna ett blodprov för att kolla så jag inte har börjat bilda antikroppar(ifall barnets blod är RH positivt)mot barnets blod.

Tyckte då att "ja, det lät ju logiskt.. " Fick hem ett papper att läsa igenom ang detta och där står att OM antikroppar bildas som bryter ned bebis vita blodkroppar, då måste bebis blod bytas direkt efter förlossning(detta var vanligast om man bildar antikroppar vid första förlossningen och inte får den berömda sprutan och barn två också är Rh positiv). men under grav görs hursomhelst ingenting.... Då undrar jag, varför vill man kolla detta med antikroppar redan nu? Det kan man ju kolla straxt innan BF eller så - eftersom ingenting görs nu i vilket fall som helst....?

Sv: Rh negativ...

För att man ska veta det i god tid, som Brandgul sa, bebisar kan komma tidigare. "Strax innan BF" är väldigt relativt, min skrutt kom i 36+2.

Jag är också Rh-negativ, och testet togs tidigt i grav och togs sedan om en gång, pappret hade jag med mig till förlossningen när det var dags att föda, och fick en otrevlig spruta efter förlossningen, eftersom min dotter är positiv (i förebyggande syfte för nästa grav.).

Grattis till graviditeten och som övriga har skrivit så är det viktigt att hålla koll på antikropparna, jag tror till och med att de kan byta blod när bebis ligger i magen eftersom det skulle ge syrebrist i vissa fall.

jag har fått gå och testa mig var 4 vecka under den här graviditeten, men så är det ju bara i tredje ledet som jag har antikroppar och det verkar inte ha ökat något.

Lycka till och grattis.

Ps jobbets arbetsbyxor är hemska!

Ett tips är att kolla pappans blod, jag tror att om han är rh- så är även bebis det och då är det inget problem alls !

Fast sjukvården bryr sig sällan att kolla pappans blod. Tänk om den mamman säger är pappa inte är det....

Tänk var olika det är.

Jag är Rh- och min svägerska också. Båda våra gubbar är A+. När min svägerska födde sin första så var han positiv och hon skulel fått en spruta men vägra eftersom hon är spruträdd. Detta resulterade i att när hon vänta barn 2 så fick hon göra betydligt fler koller. Efter barn 2 så var de smarta nog att ge henne sprutan medans hon fortfarande var vimsig efter förlossningen så med barn 3 sedan var det inga extra koller. Hon tog ingen spruta efter trean eftersom de inte skulle ha fler barn. För två år sedan föddes helt plötsligt en fyra utan att de visste det och utan några extra koller osv. Barnet mådde bra.

När jag fött ettan så fråga jag efter spruta men fick ingen. Vet inte om han är en minus iofs. När jga födde tvåan frågade jag också efter en spruta men fick ingen. Personlen undrade till och emd varför problemen skulle enligt dem uppstå ändå om de uppstod med trean. Tvåan är positiv och trean är positiv. Efter trean fick jag papper med hem att de måste hållas nogrannare koll vid en eventuell fyra eftersom trean är positiv.

Så här var det för oss så det verkar vara väldigt olika. Kan tillägga att ettan föddes i stockholm/huddinge och alla svägerskan barn rä födda där. Mina andra barn är födda i Västervik

För att man ska veta det i god tid, som Brandgul sa, bebisar kan komma tidigare. "Strax innan BF" är väldigt relativt, min skrutt kom i 36+2.

Jag är också Rh-negativ, och testet togs tidigt i grav och togs sedan om en gång, pappret hade jag med mig till förlossningen när det var dags att föda, och fick en otrevlig spruta efter förlossningen, eftersom min dotter är positiv (i förebyggande syfte för nästa grav.).

Ja det är klart att de kan. Bebis blod kontrolleras via navelsträngen först efter förlossning i vilket fall som helst... Sedan som det stod i informationen och som BM sade att det är inget fara med första barnet, det kan vara så att det under förlossningen kommer över av bebis blod i mitt och då kan jag bilda antikroppar OM bebis blod är Rh pos, och det är då heller ingen fara för denna bebis utan ev för nästa om den skulle vara Rh pos.

Nåja.. jag träffar ju BM på måndag och kan fråga henne då.

Grattis till graviditeten
Ps jobbets arbetsbyxor är hemska!

Tack! Har du gått på mammaledighet nu...?
Byxorna ja..... jag tog på mig dem, gick in till chefen...fick gå och köpa egna som företaget betalar:grin: Helt otroligt att de inte tar fram en annan mdell....:mad:

Hm... är det så att synen på hur viktig denna spruta är varierar då?
Jag är ju alltid mot strömmen, så jag kommer säkert att läsa på om dessa sprutor och säkert starta en storm i ett vattenglas om dem...:D
Nejå, klart att det känns viktigt att hålla koll. Men jag trodde att man kanske fick denna spruta redan under graviditeten om man börjat bilda antikroppar tidigare eller liknande, men så när jag läste om det så står det att inget görs förrän efter förlossning. Så det var därför jag vart jag fundersam... för det lät som att jag skulle gå och lämna blodprov inför varje BM besök... å jag gillar inte att lämna blod:crazy:

Nej inte än. Just nu är jag fortfarande sjukskriven. Men börjar fl på måndag. Fast det är ju ett par månader kvar. BF 11 februari och du?

Jag är beräknad till 27 mars, så det är ett tag kvar! men det närmar sig fort!!

Jag fick spruta efter förlossning! Inga problem! Lilltösen gick jag över också med! :cool: :angel:Ta det lugnt så ordnar sig säkert! Jag hade också en urinvägsinfektion innan så jag var tvungen ha dropp för det under förlossningen! :o

Bm tog blodprov på mig vid inskrivningen i vecka 10. Inte förrän vecka 25 fick jag reda på alla provsvaren, däribland också att jag var Rh-negativ. Då togs ett blodprov till för att kolla så jag inte bildat antikroppar. Ett till prov tog i slutet, kring vecka 37 tror jag.

Bebis var också Rh-negativ så jag behövde ingen spruta!
De tog prov från navelsträngen vid förlossningen och svaret fick vi på bb dagen efter.

Ja det ser väl ut ungefär som mig, blodprov vid inskrivning. Hos BM nu detta om RH negativ. Nytt blodprov vill de ha till nästa möte för att se att inte antikroppar bildats... men ok, då kanske det inte är så att jag ska lämna blodprov vid VARJE BM-besök utan att de tar nästa prov sedan vid v 37 någonting... det verkar ju helt ok.:)

Har jag tur slipper jag lömsk spruta sedan också....:D

Liknande trådar

A
Gravid - 1år Har en snabb fråga... Jag genomfick en abort för några dagar sen och fick då veta att jag är Rh-negativ. Fick en spruta när allt var...
Svar
5
· Visningar
1 243
Senast: Nillizan
·
V
Övr. Barn Är det fler här som har erfarenhet av det? Dvs mamman bildar antikroppar mot barnetsblod vilket kan leda till missfall, blodbrist hos...
Svar
6
· Visningar
5 478
Senast: valborg
·
Gravid - 1år Lite bakgrund: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=957339 Jag var på Aurora-samtal och blev lovad lustgas under alla...
2
Svar
28
· Visningar
3 306
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 586
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka