Rex katter

Sv: Rex katter

Det är helt olika beroende på hur allvarlig, och vad för slags allergi man har.
Det bästa är att prova. Hälsa på någon som har rexar, kanske en uppfödare eller liknande.
Sen går det ju att leva med katt, även om man är allegisk. Finns många sätt att gå tillväga på.
Devons är de underbaraste, vackraste katter som finns :love: :angel: (inte alls partisk ;) ) hehe

Nej, jag hävdar bestämt att devon rex iaf inte är allergivänligare än någon annan ras. Allergi är oerhört individuellt. En del tål vissa raser eller tom. bara en specifik katt medan andra inte tål någon katt alls.

Om du är intresserad av att skaffa katt tycker jag att du ska kolla upp de raser som finns och sedan åka och hälsa på uppfödare till de olika raserna och prova om du reagerar på just den ras du är intresserad av. Jag är allergisk och har devon rex, men tål katter bra överlag. Har haft huskatter utan problem också. Min erfarenhet är att de flesta allergiker inte tål devon rex.

Det enda "allergivänliga" med dem är att de som regel fäller lite, men vissa individer fäller mycket.

Vi ÄLSKAR rexar, speciellt sambon...

Men JAG får ett sådant gräsligt astmaanfall varje gång jag besöker någon som har rex :cry:

Nej det är dom inte, inte ett dugg mer lämplig än någon annan ras!

Det har jag bittert fått erfara med exsambon trots flera provsniffningar.:(

Allergi är lite svår, man kan reagera på saliv, pälsen, utsöndrigen (typ svetten) osv. Dom som reagerar på pälsen har säkert inga problem med rexarna, men det är ju olika. Endel som är kattallergiker kan bara ha långhåriga katter t.ex.

Testa Sol's tips att hälsa på hos uppfödare/ägare, det ger nog bäst resultat.

Den Sibiriska katten har visat sig vara allergivänlig för en del personer med allergi. Det är dock väldigt individuellt om man tål den rasen eller ej. Såg att du bor i Sundsvall, det finns testhem för katter där. Du hittar info på deras hemsida: http://www.sibiriskkatt.nu/

Testa Sol's tips att hälsa på hos uppfödare/ägare, det ger nog bäst resultat.

Jag tycker man ska gå ännu längre om man nu är allergisk från början. -Försöka låna hem en katt. Ofta om man är allergisk kanske man är allergisk mot fler saker men man reagerar inte på dom om det inte "blir för mycket" man kan alltså vara allergisk mot något i sitt eget hem utan att veta om det och sen kommer det en till grej man är allergisk mot men inte reagerar enbart på den men summan blir en allergisk reaktion.

Min exsambo är kattallergiker (och allergisk mot lite annat smått och gott också) men devon funkade kanon, vi var hos uppfödaren 3-4 gånger och han reagerade aldrig trots att hon hade ett 10tal katter i en relativt liten lägenhet. Vi köpte två unga hannar och allt funkade kanon i 4 månader sen small det och det gick inte mer, allergimedicinerna tog inte och det var bara att välja. Antingen fick han flytta eller katterna... Katterna bor fortfarande kvar:angel:

Vi har något liknande här...

Eftersom jag inte tål korthåriga katter har vi bara långhåriga i lägenheten.

Sambons mamma som bor några mil bort har en korthårig vanlig huskatt som dessutom går ute.

Och sambon hjälper henne med allt möjligt på helgerna då även hon är svårt reumatisk sjuk.

Men på söndagskvällarna när han kommer hem är han oftast sur och grinig och har en sprängande huvudvärk och efter ytterligare några timmar är han helt täppt i näsan.

Fast när han inte har varit där har han inte dom symptomen.

Min "hemmagjorda" slutsats är då att det beror nog på mammans korthåriga katt, eftersom han normalt inte har dom symptomen.

Dock säger hans mamma att det beror på att vi har våra katter inomhus, och att sambon blir "utvädrad" när han är där och därmed känner av våra katter när han kommer hem igen.

Men då säger min logik att det inte kan stämma eftersom han inte har dom symptomen om han inte har hälsat på henne.
Vad mer som talar för "min" teori är att när vi hälsat på mina föräldrar som inga djur har, får han inga symptom heller... eller :confused:

Är de lämpliga ur allergisynpunkt har hört både och?

Nej, inte mer lämpliga skulle jag säga. I regel beror allergi inte på hår utan på mjäll/stöv osv (precis som MissFideli påpekar). Min mamma har aldrig varit kattallergiker, men över 50 år gammal utvecklade hon kattallergi - allra värst var den när hon umgicks med/passade min ena cornish rex. Bondkatten och den andra rexen gick bättre. Min nuvarande sambo träffade rex nummer 2 (den äldsta var då död) och efter att aldrig ha märkt någon allergi mot katter tidigare i livet (däremot är han allergisk mot mycket annat; men ej mot djur tidigare) så märkte han att han blev allergisk.

Så; nej; allergi är allergi. Vill man ändå ha katt så får man nästan prova ut en individ som fungerar (och kanske vara beredd på att inte låta kisse sova i samma sovrum mm).

Jag tycker man ska gå ännu längre om man nu är allergisk från början. -Försöka låna hem en katt. Ofta om man är allergisk kanske man är allergisk mot fler saker men man reagerar inte på dom om det inte "blir för mycket" man kan alltså vara allergisk mot något i sitt eget hem utan att veta om det och sen kommer det en till grej man är allergisk mot men inte reagerar enbart på den men summan blir en allergisk reaktion.

Min exsambo är kattallergiker (och allergisk mot lite annat smått och gott också) men devon funkade kanon, vi var hos uppfödaren 3-4 gånger och han reagerade aldrig trots att hon hade ett 10tal katter i en relativt liten lägenhet. Vi köpte två unga hannar och allt funkade kanon i 4 månader sen small det och det gick inte mer, allergimedicinerna tog inte och det var bara att välja. Antingen fick han flytta eller katterna... Katterna bor fortfarande kvar:angel:

Tänkte som en första åtgärd. Jag tror ingen lånar ut sin katt bara sådär, det är ju en risk att göra det. Dom flesta vill säkert träffa dom först och man börjar med att snosa i pälsen, reagerar man då så är det ju onödigt att låna hem en katt.

Det sista :rofl:

*kl*
en kattallergiker här x) har en vuxen, en halvtvuxen och 6-7 ungar i mitt sovrum xD Enda gången som jag känner av allergin är när jag tagit i dem och kliar på huden, gnugga in vad det nu är, är ingen hit :D Och när bebiskatterna klöser en, då jäklar blir det nässelutslag xD
Numera delar jag tydligen även rum med en massa vintermyggor, är mer allergisk för dem än vad jag är för katterna. (enligt ett allergitest jag gjorde för ngra år sen är jag en 4 på en 5 gradig skala allergisk mot katter :crazy: )

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
459
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka