Reumatism och häst?

G

Grimhild

Jag skulle som nydiagnosticerad reumatiker vilja ha kontakt med andra som har samma eller liknande problem, och som har en egen häst. Vore kul att höra lite om hur hästeriet fungerar, hur hästen är uppstallad, hur det funkar vintertid, osv..

Sv: Reumatism och häst?

Jag har ingen egen häst men befinner mig ändå i stall 6 dagar i veckan, mestadels ute.

Det fungerar bra. Man får sköta sina mediciner och så. Vissa dagar är det extra tungt, och när det är det ganska skönt att få hjälp.
Men det beror ju på hur ont du har?

Jag har också ledvärk (är under utredning, troligen reumatism) och har tre hästar som bor hemma.
Vintertid är allt såklart mycket jobbigare eftersom jag är mycket sämre då, men tack vare att jag har ett "hemmajobb" så fungerar det skapligt ändå. Jag gör lite i taget de dagar som jag är sämst och det allra tyngsta får maken göra.
Vad gäller ridning så fungerar det inte alltid att komma upp :( men alla hästarna är inkörda så då brukar jag köra i stället.
Man lär sig ganska snart att se över det praktiska.
I mitt fall så har jag hittills sett över box-låsen som är hopplösa om de inte är lättöppnade, aluminiumskottkärra, sågspån är mer lättmockat. Dressyrsadel och gjord är lättare att spänna än övriga sadlar. Stadig, HÖG pall för uppsittning. Alla seldon måste vara väldigt välsmörjda för att jag ska kunna sela för osv....
Det tar sin lilla tid att acceptera att man får göra saker och ting annorlunda och att vissa saker kan man inte klara av alla dagar. För tre år sedan var jag fullt frisk och högg i där det behövdes utan att tänka mig för. Att inse att det inte är så längre har varit det absolut svåraste :cry: . Frustration är ett milt uttryck!!
Men att göra mig av med hästarna som så många sagt till mig när de ser hur jag "äntrar" för att få saker och ting utförda skulle aldrig falla mig in. De är min drivkraft och det som håller modet uppe. Trots att kroppen beter sig som en kratta så har jag ett liv om du förstår hur jag menar.
För mig är det även så att när jag väl lyckats kravla mig upp på hästryggen så mjukas jag upp avsevärt av en ridtur och är relativt värkfri ett par timmar efter. Sjukgymnastik du vet :idea: . Sen om man kan kalla det för ridning alla dagar vet jag inte om jag kan påstå :o . Åka häst kanske....ponnyridning??

niba skrev:
Jag har ingen egen häst men befinner mig ändå i stall 6 dagar i veckan, mestadels ute.

Det fungerar bra. Man får sköta sina mediciner och så. Vissa dagar är det extra tungt, och när det är det ganska skönt att få hjälp.
Men det beror ju på hur ont du har?

Nu i vinter har jag haft fruktansvärt ont, hela tiden. Jag har inte klarar av att hålla i ryktborsten vissa dagar, och att rida har inte ens varit att tänka på :(. Men kanske kommer det bli bättre nu när jag börjar medicinera?

Vad kul att det funkar okej ändå, med hästarna hemma. Själv har jag min på lösdrift nu, och hade väl tänkt mig eget torp med tillhörande stall så småningom, men med den värk jag har haft i vinter känns det inte just nu som något alternativ, jag som alltid ser mest fördel med lösdrift börjar längta till uppvärmt stall & ridhus :o.

Vad bra med dina praktiska tips :idea:. Hästen min är redan innan van vid att jag kliver upp på honom från pallar och liknande, och sadeln är för det mesta en mjuk barbackamodell, lätt & smidig att bära. Visst, känns det bättre att röa på sig, helt klart! Men för mig har kylan varit ett stort problem, och värken har varit nästan outhärdlig! Det är därför jag undrar hur ni andra klarar er vintertid?

Men har du haft dina besvär i tre år och är fortfarande under utredning? Stackare! :(

Hästarna är åtminstone för mig den viktigaste anledningen till att jag orkar! Trots att flera sagt att jag borde sluta (merparten av dessa inom sjukvården?!? och ej hästkunniga) så känner jag själv att ridningen gör mig bättre (min nuvarande läkare anser också att ridningen är en skonsam träningsform, i mitt fall bättre än gym, yoga och annat som brukar rekomenderas). Tror att det är extra viktigt om man har mycket värk att man ser till att göra saker som man tycker är roligt! För mår inte själen bra så blir kroppen sämre...

Angående vilken typ av häst man skall ha etc. så tror jag att det nog är lite olika beroende på såväl häst som människa. Jag själv har kvar mitt halvblod som jag hade innan jag blev sjuk - visst hon är kanske lite för pigg och stark men jag tycker det kompenseras av hennes levnadsglädje och positiva sinnelag.

Visst har jag fått byta inriktning på mitt intresse (tävlar ej längre så mkt, har sålt en mkt lovande men stor unghäst) och det har väl kanske inte varit helt lätt att acceptera, men jag tror att man som reumatiker bör inse att man kan behöva göra förändringar - att det inte är nyttigt att "köra på som innan". Men å andra sidan tror jag att det är ännu viktigare att sjukdomen ej får ta överhanden och med det menar jag att ens identitet i första hand skall vara "Ryttare" (eller något annat) ej "Reumatiker".

Något som hjälpt min ridning är böckerna "Ett med Hästen" och "Centrerad ridning" av Sally Swift, de har gett mig en ökad förståelse för såväl ryttarens som hästens kropp och samspelet dem emellan. De tips hon tar upp fungerar verkligen i praktiken! (Tilläggas bör väl kanske att författaren trots att hon var svårt skadad av polio, lärde sig rida med hjälp av de metoder hon beskriver i boken). Jag har även varit på kurser hos Maggi von Wachenfeldt/Kinda Häst, som har erfarenhet av att hjälpa såväl friska som sjuka ryttare med deras sits.

Rent praktiska tips är att: byta till en lättare sadel (syntet), ha benskydd, grimmor etc. som är lätta att knäppa, att ha en stötdämpande pad på eller under sadeln (de är fyllda med någon slags gelé, finns på t.ex. Börjes eller Hööks), sadelgjord med resår, att hellre flytta grejor med skottkärran än att bära dem, att träna hästarna på att lyfta hovarna lätt, att ha lätta täcken (ulltäcken och vissa vintertäcken tycker jag är mycket tyngre att lägga på).

Kalla dagar eller om jag har ont brukar jag smörja in händer och fötter med en värmande salva (typ Tigerbalsam) i förebyggande syfte innan jag går ut i stallet - tycker att det lindrar. En annan sak man kanske inte tänker på är att det kan vara skönt att låna hästens liniment, det mjukar upp och dämpar svullnader (jag använder Emins Racing). Kläder som man ej blir kall och fuktig av tycker jag underlättar.

Mitt viktigaste tips får dock bli att lägga in pauser i arbetet. Att kanske inte mocka alla boxar på en gång och att t.ex. ta en skrittpaus i mitten av ett ridpass.

Kom ihåg att man med en liten bit i taget kommer långt!

Hej jag har varit reumatiker i flera år o haft flera hästar. måste säga att vintern är ett h-sike, men övriga årstider går jättebra.Ridningen har jag fått slutat med men även om jag sliter o gråter med foder, vattenhinkar o allt annat o vissa dagar tar jag mig nästan inte dit,så är jag helt säker på att det är just de som håller en igång o att man inte hamnar i rullstol eller så.
Hästarna ger en så mkt tillbaka o jag tycker att de märker när jag är riktigt dålig o sköter sig(tom unghingsten)Som flera sagt så får man se över vissa saker i stallet som kan vara svåra (att vara täckesfreak till flera hästar är bara o glömma om man har problem med händer o rygg) och ett bra tips, se till att du har några duktiga ungar som kan hjälpa till.. i helgen när vi hade 17 grader kallt o mina händer var som "örnfötter" så hade jag världens bästa tjej som mockade o borstade mina älsklingar. Lycka till:)

Men har du haft dina besvär i tre år och är fortfarande under utredning?
Ja, här är de inte snabba ser du....:mad: . Tro att jag fått alla möjliga konstiga svar på den vårdcentral som jag besöker. Allt från psykiskt instabil till att jag varit förkyld. Har fått ett antal narkotika klassade medel som man inte får köra bil på trots att jag vid alla tillfällen jag sökt hjälp talat om att jag är chaufför till yrket och behöver rycka ut vid alla möjliga och omöjliga tillfällen. Samt att jag absolut inte vill ha någon medicin som är vanebildande. Jag vet inte hur många recept som har åkt i papperskorgen.
Nu har jag i alla fall fått en läkare som lyssnar och som skrivit remiss till reumatologen. Dit är det dock lång väntetid så när jag äntligen får en tid är det väl högsommar och jag mår då som bäst :crazy: -
Angående kylan så har min bästa investering i hästlivet varit en riktig arbetaroverall. Den är teddyfodrad överallt och med långkalsonger, ridbyxor och mysbyxor under samt tre tröjor så håller den mig övervarm i alla lägen. Ok, jag ser ut som en Michelin-gubbe men vadå? Vem bryr sig :rofl: :rofl: . Införskaffade också ett par breda stålhätteskor som var 2 nr förstora och i dem får jag ledigt plats med vanliga strumpor och två par ull-raggisar.
Händerna brukar jag mjuka upp i varmt vatten mellan varven. Vattenkokare i stallet :love: .
Förstår att du har det tufft i kylan för som du säger så är värken vissa dagar för-:devil: . För mig är det när det är väderväxlingar i antågande som det är allra värst. Har alltid tyckt att det varit humbug när gamla tanter/farbröder jag har kört i taxin sagt att nu är det regn/snö/blåst i antågande för det värker så i min xxx. Nu funderar jag själv på att byta yrkesbana och ta jobb på SMHI :p .

Grimhild skrev:
Jag skulle som nydiagnosticerad reumatiker vilja ha kontakt med andra som har samma eller liknande problem, och som har en egen häst. Vore kul att höra lite om hur hästeriet fungerar, hur hästen är uppstallad, hur det funkar vintertid, osv..
Jag är reumatiker sedan 13år tillbaka.
Ibörjan i ca 5-6 år hade jag kallblod.Men fick ge upp det till slut då mina handleder blev svagare och jag orkade inte hålla emot som innan vid behov. Jag skaffade då shettisar.Dessa har jag ute året runt med vind/regnskydd.Jag tar in dom vid riktigt dåligt väder dock.Boxarna har jag bytt strö i,halm blev för tungarbetat för mig så jag bytte till spån.Ibland behöver jag hjälp med på och avselning när jag ska /har kört men oftast klarar jag det själv.Lädret måste dock vara av mjuk kvalite så jag slipper att dra som en galning.
Denna vintern har dock varit extra jobbig då jag kom in i en inflammations svacka.Så kraften är som bortblåst i höger handled,orkar vissa dagar inte ens trycka ner handtaget på dörren i huset.Så denna vintern har sambon fått hjälpa mig extra mycket ,samt hästarna har inte varit igång alls.Men nu har jag ny medicin och vid behov tar jag värktabletter samt har handleds stöd på.Så jag hoppas på våren ska komma och förhoppningsvis att jag bli mer rörligare i handleden så jag kan sätta igång hästarna igen.
Man lär sig knep till allt möjligt i vardagen så ofta så lyckas man med motgångarna så småningom ändå.;)
Men sommaren är klart bäst för mina leder...

Grimhild skrev:
Hej. jag fick rematuid artrit när jag var 25 år, var på semester i ungern , bilade ner med några kompisar, fick halsfluss och blev jättedålig, fick ta flyget hem....Blev reumatiker pga av halsflussen, en följdsjukdom, blev jättedålig, benet svullnade tilldet dubbla och hade ont i häl och tår, blev bättre, sen blev jag sämre efter andra barnet...men mår relativt bra idag trots många förstörda leder... finns bra medeciner som tur väl e...:smirk: Mina hästar har alltid varit mitt liv, vet inte vad jag skulle göra utan dem, Det går faktiskt bra för det mesta, skulle mått mkt sämre om jag inte höll igång som jag gör, träna både dressyr och hopp,distans och bruks och rider även in lite ponnyn...älska att hjälpa folk med sina unghästar är i farten så mkt jag bara orka. Lite för mycket i bland ha ha:love: så det bli lite baksmällar ibland...Bor på landet så jag har hästarna hemma, Det bästa med allt är att jag kan bestämma takten själv.......Det ända jag sakna ibland är en medryttare här hemma......;)

Usch, ja ...vet hur dant det är ibland.. svårt att hålla tandborsten, när man ska borsta tänderna, bre mackan, eller sätta nyckeln i täningslåset i bilen och man har så jävla ont, så man få ta andra handen till hjälp för att kunna starta bilen osv,men precis som du säger, vi lär oss våra små knep. Men trots all värk, så finns det, små/stora fina stunder som man få tar vara på och det gör vi verkligen...;)

Har fibromyalgi och hjälper till i ett islandsstall (blir hästägare igen efter stoet jag pysslar med fölat och det är avvänjt). Hade jag inte hästarna så vet jag inte hur det skulle gå. Visst gör det ont (särskilt under vintern) men gör guld värt för psyket.

Har hittat ett underbart ställe att vara på där jag kan göra det jag klarar av för dagen utan att någon blir sur för saker är ogjorda. Hon som ska bli min häst kommer att stå kvar vilket jag är kanonglad för. Vet inte om jag skulle klara att ha en häst uppstallad utan tycker det är underbart att hon går på lösdrift. Ska även köra in henne för att kunna ut och mysa även när man har om mest ont.

Det svåra är att inte göra mer än kroppen klarar av men det är inte alltid så lätt att komma ihåg :rofl: .

Borde starta en fast tråd med tips på saker som underlättar, tex stå på en pall när man ska spänna sadelgjorden.

Senast ändrad av en moderator:

Det där med liniment har inte funkat för mig. Läkaren tipsade om gel som innehåller nitroglycerin för att få igång blodtillströmningen igen... har dock kört utan hitills.

Känns kul med skrämmande att höra alla era erfarenheter :crazy:. Justus kommer jag aldrig att göra mig av med. Han är den stora glädjen i mitt liv. Men nordsvensk som han är så är han ju stor & stark. Kanske är det här ett passande tillfälle att ta tag i mitt vilande intresse för NH? Även om han är snäll & lyhörd, så kan han ju ha egna åsikter...

Hm, vad hände med den såkallade vårdgarantin? :crazy:
Själv har jag haft en seg höst med besök på vårdcentralen, och vanliga antiinflammatoriska tabletter som följd, men fick ändå till slut en remiss till reumatologen! Och äntligen händer det saker, ska till sjukgymnast redan på fredag! Jag vill inte heller gärna ta starka tabletter, men det kanske det kan vara värt för att leva ett så normalt liv som möjligt?

Jag har jättejobbigt med mina händer åretrunt.. Vet inte vad det är för fel... Jag har lixom i nte ont... Utan jag har ingen känsel. Har bara känsel i de små "kuddarna" nedanför fingrarna.. Vet inte vad et kan va...:cry:
Nån som har en bra gissning???

:angel: Jag använder mina tänder när ska spänna sadelgjorden..ha ha :rofl: inte så bra för tänderna kanske...;)

Det är jätteviktigt att du får komma till rematologen för de på vårdcentralen bruka inte vara så duktiga på den här sjukdomen,jätte viktigt att rätt medicin sätts in, bromsmedicin som bromsar förstörelsen av leder och skelett, reumatologen har även 3 veckors rehab som du kan be om att få vara med på, det är både roligt och skönt för kroppen.......Lycka till;)

:o Min högra stotå;) har jag ingen känsel i, men det är bara för jag haft så mycket värk i den och blivit sprutad med kortison....Det är ju så olika på oss.....;)

Hej!!

Äter du inte medicin ännu?

Jag har diagnoserad RA sedan 2000....innan jag fick diagnosen så fick jag heller ingen medicin mer än starka ipren som inte hjälpte ett smack.

Då kunde jag inte gå i trappor duscha lr göra nått själv....det var jobbigt men som tur var fick ja mkt hjälp med hästen...När jag sedan fick diagnos så blev det trots en dålig diagnos ..som en sten lättat...jag fick medicin och kortisonet gjorde att jag snabbt kunde börja röra mig igen...

Nu tar jag kortison när jag behöver ..naproxen varje dag och tar injektioner Humira var 14:de dag.

Det funkar bra nu och om jag inte hade häst och istället vissa kvällar skulle sitta hemma och dega så skull ejag nog int evara så frisk som ja e kroppsligt och psykiskt..

Man lär sig göra saker på annorlunda sätt..folk ser ofta på mig konstigt när jag gör saker på mitt sätt...kan vara som en enkel grej att öppna ett drickesflaska med tänderna...jag gör det utan att tänka...men blir ofta frågad om ja behöver hjälp....

Det jag vill komma fram till är att med rätt medicinering och allt eftersom man vänjer sej vid att ha lite ont förjjämnan så funkar det hur bra som helst att ha häst.

Att hålla igång är den näst bästa medicinen...

Hoppas på det bästa

/
Linda

rocki skrev:
:angel: Jag använder mina tänder när ska spänna sadelgjorden..ha ha :rofl: inte så bra för tänderna kanske...;)

Haha du e inte ensam....vad skull evi gör autan tänder:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama