Sv: Reumatism och häst?
Jag har också ledvärk (är under utredning, troligen reumatism) och har tre hästar som bor hemma.
Vintertid är allt såklart mycket jobbigare eftersom jag är mycket sämre då, men tack vare att jag har ett "hemmajobb" så fungerar det skapligt ändå. Jag gör lite i taget de dagar som jag är sämst och det allra tyngsta får maken göra.
Vad gäller ridning så fungerar det inte alltid att komma upp
men alla hästarna är inkörda så då brukar jag köra i stället.
Man lär sig ganska snart att se över det praktiska.
I mitt fall så har jag hittills sett över box-låsen som är hopplösa om de inte är lättöppnade, aluminiumskottkärra, sågspån är mer lättmockat. Dressyrsadel och gjord är lättare att spänna än övriga sadlar. Stadig, HÖG pall för uppsittning. Alla seldon måste vara väldigt välsmörjda för att jag ska kunna sela för osv....
Det tar sin lilla tid att acceptera att man får göra saker och ting annorlunda och att vissa saker kan man inte klara av alla dagar. För tre år sedan var jag fullt frisk och högg i där det behövdes utan att tänka mig för. Att inse att det inte är så längre har varit det absolut svåraste
. Frustration är ett milt uttryck!!
Men att göra mig av med hästarna som så många sagt till mig när de ser hur jag "äntrar" för att få saker och ting utförda skulle aldrig falla mig in. De är min drivkraft och det som håller modet uppe. Trots att kroppen beter sig som en kratta så har jag ett liv om du förstår hur jag menar.
För mig är det även så att när jag väl lyckats kravla mig upp på hästryggen så mjukas jag upp avsevärt av en ridtur och är relativt värkfri ett par timmar efter. Sjukgymnastik du vet
. Sen om man kan kalla det för ridning alla dagar vet jag inte om jag kan påstå
. Åka häst kanske....ponnyridning??