Returrätt/ångerrätt?

kolblakkur

Trådstartare
Köpte en sak till hästarna. När det kom fram ser jag att där är skador på större delen av saken. Kontaktar säljaren och det är inga problem, denne kan skicka en ny. Men jag känner att jag vill nog inte ha denna varan, kvalitén är är tvivelaktig. Hur funkar det? Har jag rätt att vägra en ny?

Sv: Returrätt/ångerrätt?

Man brukar ju ha både bytesrätt och returrätt. Om inte varan uppfyller det man önskar måste man ju få skicka tillbaka precis som när man handlar i vanliga affärer eller internetbutiker.

Tillägg:
Är det köpt från privatperson eller från butik?

Om du köpt av en näringsidkare i Sverige gäller distanshandelslagen.

¨De viktigaste delarna i lagen för dig som konsument är ångerrätten och den information du har rätt att få. När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige.¨

När du fått tillgång till varan. Det är ju först då du kan konstatera hur den i verkligheten är, ev. ångra ditt köp.

Men kontakta säljaren direkt och meddela att du inte längre är intresserad, då slipper du förhoppningsvis en returfrakt.

Du har alltid 14 dagar på dig vid distanshandel att ångra dig. Så skippa reklamation och ångra dig rakt av. Dock får du betala returfrakt.

Men då är det en reklamation och säljaren har rätt att ersätta med en ny vara. Det vill ju inte TS.

Ja, om hon reklamerar, men om hon bara rakt av ångrar köpet med 14 dagars ångerrätt så får hon betala returfrakten. Eftersom hon ville komma undan att bara få en ny vara. Reklamerar hon har säljaren rätt att ge henne en ny vara, denne måste inte betala tillbaka pengarna.

Senast ändrad:

Men nu pratade vi ju om ångerrätten, för att komma runt att säljaren får ersätta varan vid reklamation.

Det är ju smartare att ta ångerrätten (och en möjlig returfrakt) än att reklamera och få rättelse och sedan utnyttja ångerrätten och få betala frakten. Varför ligga ute med pengar längre än nödvändigt om TS vet att hon inte vill ha varan?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 884
Senast: Inte_Ung
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
754
Senast: Angel
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 599
Senast: tott
·
Fordon Har en gammal, lite körd, 8 hk Yamaha i mycket bra skick. Köpte den ifjol och hade den hos en granne på service innan jag tod den ibruk...
Svar
2
· Visningar
256
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern