Sv: Resväg till stallet?
Jag stressar inte heller i stallet, men har ändå svårt att få det ta jättelång tid.
Men det beror väl iof på fler variabler än att skynda sig eller ej.
Spelar ju stor roll hur rutiner ser ut och hur lättjobbat stallet är.
Jag står i ett litet väldigt praktiskt och lättjobbat stall där det är nära till allt vilket såklart gör att det går fort att göra alla stallsysslor.
Att jag dessutom har en häst som är väldigt lätt att mocka till gör ju sitt till också.
För mig tar det 15-20min att släppa ut hästarna i hagen, fodra, fylla vatten, mocka och fixa inne och då har jag gjort allt i normal takt, varken stressat eller slöat.
Sen brukar jag rida ut ca 1h och lägga ca 40 min på rykt och pyssel med hästen.
Så det tar ca 2h för mig i stallet, längre tid om jag rider längre.
Men det är klart har man 10 hästar som ska in/ut och det ska av/på med täcken och benskydd/boots/lindor på alla så tar det såklart betydligt längre tid.
Jag är också en som tar tid på mig. Minst 3 tim vintertid om jag ska rida. Jag har mockning, foderfix, skötsel och ridning. Har jag en häst till tar det 4 tim.
Då hinner jag i lugn och ro sköta och umgås med min häst, rida fram ordentligt samt rida effektivt pass och skritta av, samt mocka och göra iordning foder. Skulle jag behöva stressa varje dag skulle jag inte se nåt nöje i att ha häst, samt att mitt finkänsliga sto skulle bli sur så fort hon såg mig. Ser ingen mening i det.
Jag stressar inte heller i stallet, men har ändå svårt att få det ta jättelång tid.
Men det beror väl iof på fler variabler än att skynda sig eller ej.
Spelar ju stor roll hur rutiner ser ut och hur lättjobbat stallet är.
Jag står i ett litet väldigt praktiskt och lättjobbat stall där det är nära till allt vilket såklart gör att det går fort att göra alla stallsysslor.
Att jag dessutom har en häst som är väldigt lätt att mocka till gör ju sitt till också.
För mig tar det 15-20min att släppa ut hästarna i hagen, fodra, fylla vatten, mocka och fixa inne och då har jag gjort allt i normal takt, varken stressat eller slöat.
Sen brukar jag rida ut ca 1h och lägga ca 40 min på rykt och pyssel med hästen.
Så det tar ca 2h för mig i stallet, längre tid om jag rider längre.
Men det är klart har man 10 hästar som ska in/ut och det ska av/på med täcken och benskydd/boots/lindor på alla så tar det såklart betydligt längre tid.