Resultatrapportering

G

Groom-pelle

Apropå bl a. Härjedalsrittens (som ju var en fantastisk ritt och kanonarrangemang!) bristfälliga resultatrapportering så letade jag fram Ridsportsförbundets anvisningar och rekommendationer ang hur resultatrapportering skall ske efter tävling. De finns på den här sidan: http://www2.ridsport.se/t2_5.aspx?p=91590&x=1&a=888888

Värt att notera att Distanslistan tillhör dem som omedelbart skall ha resultaten för publicering!

Sv: Resultatrapportering

Självklart vill man ju se alla resultat direkt för man är ju så nyfiken! Även om man är på plats är det ju alltid lite suddigt hur det gick för alla ändå.

Pratade med min kompis från Sveg och de hade i onsdags fortfarande inte hunnit göra rent lånesaker och städa området klart. Att de dessutom bjöd på fler klasser än någon tävling bidrar nog till intensiteten under tävling och efteråt.
Jag håller med om att det iom resultatlistor som kommer sent blir svårare att tex rapportera till press o dyl - som faktiskt för framåt vår sport.

Hur kan vi hjälpa alla tävlingsarrangörer för att resultaten kommer direkt? Fråga för DK? Har ju hört det tisslas och tasslas om nya datasystemet Equipe samt de där halsremmarna med transponder på hästarna?

En stor eloge till Svegs RF!

Epuipe används ju på de flesta tävlingar, men det hjälper ju inte när ingen lägger ut resultatet på nätet.

Rimbo fick ju ut resultatet samma kväll, likaså Vasaritten. All heder åt dom.

Det är MÅNGA arrangörer som får ut resulaten samma kväll och det är inte mer än man kan begära år 2007.

Så många är det väl inte. Inte ens hälften, skulle jag tro?

Göingeritten är ju föregångarna till snabb resultatsredovisning inom vår sport. Några få timmar efter tävlingens slut har de i flera år haft resultaten ute på nätet.

Jag har mycket, mycket svårt att tänka mig att det är något tvång från SvRF:s del att arrangörerna måste skicka resultaten till Distanslistan. Det är nog önskvärt, men jag har inte sett något beslut om att ridsportsförbundet eller DK sagt att man MÅSTE.

OM man gjort så, så tycker jag själv att beslutet är under all kritik eftersom Distanslistan inte på något sätt är en officiell resultatlista. Bra och kul, ja. Men inte en instans man måste rapportera till under tvång.

Liten vit: Det håller jag med om. Det viktiga är att resultaten snabbt kommer ut och mest lämpligt är väl arrangörens hemsida i första hand.

På Rf's officiella hemsida finns (länken hittar du i mitt första inlägg itråden) Rf's anvisningar för hur resultatsrapportering skall gå till. Det är bara att läsa innantill! Jag tycker det är jättebra att Rf erkänner Distanslistans värde som inofficiell statistik- och resultatlista! Den är en av distansens viktigaste verktyg så länge de officiella resultatrapporteringarna inte fungerar! Resultatdatabanken på Rf fungerar ju inte alls förrän säsongen är över!
Utan Distanslistan lever inte Distansen som gren, hur inofficiell listan än är!
Det är SAMMANSTÄLLNINGEN som är viktig, inte bara deen enskilda tävlingen. Tycker jag....

Senast ändrad av en moderator:

Spelar ingen roll hur viktig och bra Distanslistan känns. Ärligt talat skulle jag inte stressa för att sända resultat dit i första hand.
Förstår faktiskt inte varför man erkänner en lista som inte är officiell. Om den vore det, hade det varit annorlunda.
Det måste jag ta upp i Distanskommittén för jag vill inte minnas att ett sådant beslut blivit taget, men jag kan ha missat det i något protokoll. Jag tycker att det är helt fel.

Senast ändrad:

Spelar ingen roll hur viktig och bra Distanslistan känns. Ärligt talat skulle jag inte stressa för att sända resultat dit i första hand.
Förstår faktiskt inte varför man erkänner en lista som inte är officiell. Om den vore det, hade det varit annorlunda.
Det måste jag ta upp i Distanskommittén för jag vill inte minnas att ett sådant beslut blivit taget, men jag kan ha missat det i något protokoll. Jag tycker att det är helt fel.

Mycket tråkigt och onödigt inlägg enligt mig.....och vilka konsekvenser har det inte fått!!!!!
Jag förutsätter nu att DK tar tag i och gör en motsvarande lista där alla resultat finns med.

Madde, du har ingen aning om vad som föregått detta så jag föreslår att du inte uttalar dig så säkert utan att ha någon bakgrund.

Jag är övertygad om att distansen så småningom kommer att ha en lista som sköts centralt och som vi inte riskerar att bli av från en dag till en annan.

Jag som tävlingsarrangör kan inte påstå att det varit vare sig stressande eller betungande att rapportera resultat till Distanslistan.
Däremot har jag försökt få iväg resultaten så snabbt som möjligt, just för att det är på den sidan säkerligen 99 % av de som är intresserade av distans tittar.
Jag tror inte att vi nånsin kommer att få en lika bra sida i ridsportförbundets regi.

Vår ritt har alltid rapporterat till alla instanser så fort som möjligt, så jag pratade inte i egen sak.

OM det däremot läget är sådant att man inte hinner med allt som arrangör så måste man ju göra en prioritering, eller hur? Det som är tvingande prioriteras först och det som inte är tvingande kan göras i efterhand.

Vi gillar vår distanslista! Den har betytt mycket för många av oss under många år. Men det kanske inte går att hejda den här utvecklingen. Upp till bevis ridsportsförbundet! Gunilla har lagt ner mycket jobb på den officiella, men för att få den fullödiga rapportering vi vill ha behövs mer resurser. Hur kan vi domare tex se att ett ekipage är kvalificerat utan Gerts lista?

När man ändå sitter vid datorn och mailar resultat, ahndlar det bara om sekunder att få iväg dom till distanslistan, så jag kan inte se ett problem?
Har man lagt ner flera hundra timmar innan ritten så ska det inte gå att skylla på tidsbrist att få iväg resultaten till de som önskar dom.

Madde, du har ingen aning om vad som föregått detta så jag föreslår att du inte uttalar dig så säkert utan att ha någon bakgrund.

Jag är övertygad om att distansen så småningom kommer att ha en lista som sköts centralt och som vi inte riskerar att bli av från en dag till en annan.

Jag är både läskunning och kan lyssna på snacket i distanskretsar så jag anar en hel del, men jag är väl den enda som vågar skriva här att detta troligen var droppen... Och nu får DK som sagt upp till bevis att de ordnar en lista också!!!

Jag tycker att vi måste respektera alla som arbetar ideellt för distansen och det är viktigt att tänka på personen som ligger bakom det arbete som kritiseras.
Ingela

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka