Sv: Resultatrapportering
Ja, två dagar är ju gränsen när det gäller att skicka resultatet till förbundet. Har man hunnit göra kontrollerna och de eventuella rättelserna i resultatlistorna till dess så att de stämmer, så har man ju alla filer klara att sändas iväg överallt. Ett litet aber till här, är att man ska hålla i minnet att resulaten ska sändas i olika format till olika ställen och att ibland kan något av formaten ställa till besvär. (Vi fick till exempel inte resultatprogrammet att göra txt-filer som är kravet för inlämning till en av resulatinstanserna). Alla har inte dagarna lediga för att sitta och greja med datorn och då tar det kanske lite längre tid att ordna fram rätt filer, när man får göra det efter jobbet dagen därpå.
Jag har därmed förståelse för att olika arrangörer har olika bra upplagt. En del har en väl uppdaterad hemsida, snabba och intresserade personer på resultatinmatningen och som därmed också kan ordna resultatrapporteringen ögonaböj. Vår ritt har aldrig haft någora större problem på den punkten. Men så finns det andra arrangörer som inte har det så. De måste få utnyttja den tid som är given utan att nån börjar att ringa och klaga på dom innan tiden ens gått ut. Därtill bör deras prioritering få vara att det som är tvingande görs först, det andra får vänta ett tag. Det betyder inte att det inte behöver göras alls.
Jag anser också att distansen ska hålla en så hög ambitionsnivå som möjligt, alltså resultat ska ut så fort man vet att de stämmer och filerna är klara.
Men, ska man snegla om de andra disciplinerna så är det inte särskilt vanligt att de får ut sina resultat samma kväll som tävlingen är avslutad. Vi är ute och tävlar nästan varannan helg och jag tror att av 20 tävlingar så har tre fått ut resulaten samma dag, resten får man vänta på ett par dagar, i värsta fall en hel vecka (men då är man inte så glad). Jag sitter också och kikar på de klubbarnas hemsida och väntar spänt. Det är alltid kul att se exakt vilka tider, fel eller poäng ens eget ekipage egentligen hade och se hur det gick för de andra. Men resultaten kommer ju ut och jag hjälper ju inte direkt arrangören genom att ringa och gnälla. Jag utgår faktiskt från att alla gör så gott de kan och att ingen sitter och maskar.
Så det var det jag ursprungligen reagerade på: Låt arrangörerna få den tid de har rätt till, för att ordna sina resultat. Det finns regler och prioriteringsordningar för detta. Man kan inte klaga innan den tidsfristen gått ut.
Att hitta lösningar så att det ska gå fortare är helt OK och en bra idé att ta upp på arrangörsmötet, liksom att som nu: få en bra mjukvara som underlättar och snabbar upp processen. Gnäll och skäll brukar däremot inte hjälpa värst mycket.