Resultatet av operation av/för sträng.

E

ewa_85

Hej!

Nu äntligen har jag tid att talaom hur det har gått för mig å Skjóni efter det att han opererades i maj.

De första 2 veckorna var det longering 2 ggr/dag, för att det inte ska bildas en ny sträng osv. sen har vi sakta börjat att försöka få honom att ta det lugnt i volt, innan vi red ut.

Han travade MYCKET mer och bättre efter op. Likaså med skritten, man såg verkligen skillnaden på stegen, nu vågar han verkligen ta ut de mer. Och inte "trippa", som han gjorde innan...

Men jag tycker galoppen blivit oren... Han liksom springer med bakbenen... Fast sen nästa gång kan han ha en rund och fin galopp...

Han har även visat antydan till tölt, just precis när man ska få honom att tölta från skitt, så tar han några få steg i tölt.

men tyvärr är han inte speciellt mkt lugnare, men det kan ju väl vara så att mkt sitetr i huvudet om han haft det länge...

Så framtiden får utvisa vad som händer och sker.

Sen häromdagen när jag red, så var han super förbannad och irriterad när jag red, men inte när jag gick med honom... Så det borde ju vara ngt med sadeln, eller ryggen... Eller?

Ja, det va lite upptadering för er som vill veta.

Ha det bra i Sommar värmen!

//Ewa.

Sv: Resultatet av operation av/för sträng.

Longera inte med lina, använd löslongering. Linan kan dra hästen fel, kroppen blir felvänd liksom.

Ja, det är väl så, att det sätter sej i huvudet. Vågar du rida barbacka?? Kanske det känns bättre för hästen? (jag rider inte barbacka på alla mina hästar så vet du, har ett par tittiga hästar så man far av!!) Om det märks skillnad kan det vara sadeln.

Lycka till!

Jag löslongerar i en volt. (Mitt fel). jag har inte ridit så mkt barbacka på honom då han är som han är, men jag är inte rädd så... Men ridbyxorna är så himmla hala...

Men jag ska testa det.

Jo, det blir väl tyvärr så... Men han kanske kommer på att dte inte gör ont...

//Ewa.

Kanske ett par helskodda ridbyxor :-) kan göra susen! Blir lite som lim!

Jo, de är ju super, men tyvärr då har jag växt ur mina helskodda... Så jag har bara vanliga oskodda... Men jag kan ju alltid låna min mammas :P

//Ewa.

Liknande trådar

Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 826
Senast: TinyWiny
·
Islandshäst Jag misströstar nått så in i... snälla hjälp! Min islänning, 10 år i år, kunde tölta rent (men efter slit och tandagnisslan, perfekta...
2
Svar
21
· Visningar
2 887
Senast: Gry
·
Ridning Hej Behöver verkligen hjälp nu då det snart brister för mig. Har nog lagt tråden rätt då det är ridproblem jag har. Varning för mega...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Dressyren
·
Hästvård Min kille köpte i somras ett 12-årigt sto. Hon har gått upp till 1,30 som 6-åring, och gick 1,10 med förra ägaren som haft henne i 2 år...
Svar
7
· Visningar
3 552
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17