Resultat från återbesöket på HBG

Spirit

Trådstartare
Nu har jag varit i HBG med gubben. Tyvärr så var han fortfarande 4 grader halt höger fram & 3 grader halt vänster fram.

Nu provade vet. att spruta in ett annat medel i lederna för att se om det kunde hjälpa samt han skulle skos med Natural balance skor fram för att främja överrullningen.

Nu har han fått 3 nya boxviledagar & jag hoppas han inte försöker riva boxen i ren frustration :crazy:
Ska bli utsläppt igen på måndagkväll i mindre hage & släppas på sommarbetet igen på Tisdag.

Är han inte bättre om 3 veckor på återbesöket så skulle dom ev. gå in i leden & titta om försäkringsbolaget godkänner det eller så är det bara utdömmning kvar.

Men jag undrar.

Har kan en häst som inte är initialt halt bli 4 graders halt vid falangböjning?
När han longeras så sträcker han visserligen inte ut utan rör mer benen upp & ned & inte speciellt mycket fram?

Han har aldrig visat någon hälta i hage eller vid ridning, alltid varit pigg & glad men springer på 3 ben vid böjprov?

Anledningen till jag åkte till HBG var för han var öm i ryggen..
Hältan bak var bättre, säkerligen pga han slappnade av i ryggen av buttabehandlingen.

Jag överväger att besöka en annan klinik för att se vad dom säger om det hela. Vill ju inte att snutten skall bli utdömd. :cry:

Sv: Resultat från återbesöket på HBG

Jag skulle då aldrig klara ett böjprov tror jag... Ändå lever jag och mår utmärkt och är inte halt i vanliga livet.

Om han kan röra sig utan att ha ont (kan ju dock vara svårt att veta) när man inte är och provocerar fram hälta så behöver han ju inte dömas ut iaf. Men du kanske läste min åsikt i tidigare tråd? ;)

Jag hade inte iheller klarat ett böjprov.
Men man kan inte vända ryggen åt resultaten man ser & tycka att hästen ändå går att rida på.

Det är svårt..
Ska konsultera en annan klinik & se vad dom säger om det hela.

Har sett ditt inlägg i andra tråden, har tänkt mycket på det.

Nej, kanske inte rida, det skulle kanske inte min kropp heller klara (den belastningen). Men arbete från marken skulle den (kroppen) helt klart klara (och gör).

Fast jag kanske är udda som tycker arbete från marken är så kul och utvecklande att jag inte skulle bry mig ett dugg om hästen inte gick att rida? ;)

Konsultera en annan klinik du, det skulle jag iaf gjort. Det finns ju faktiskt veterinärer som böjer dit hältor. Har det varit samma vet båda gångerna?

mja.
Jag har ju häst främst för ridningen skull, men jag tömkör en del eller bara tar en gräsätarpromenad i grimman.

Det är samma vet & tjej som har genomfört böjningarna.

Blir han oduglig som ridhäst så får jag köpa en annan att rida på. Men tyvärr så är en vuxen häst inte lika billig att hålla som sällskapshäst mot vad en ponny kostar, därav inget alternativ för min magra plånbok. Men jag hade gjort det om jag haft ekonomisk möjlighet. Han är supertrevlig & mysig annars.

Åh din stackare..vad jobbigt. Själv e jag också van vid sjuka hästar. Jag tror faktiskt att om jag hade haft en annan veterinär så hade inte mina hästar levt idag någon av dem. HAn vet hur mycket de betyder för mig och gör allt för att få dem friska. Mitt gamla sto kämpade jag med i 6 år efter två borrelia attacker och alla sa att jag skulle avliva henne, även veterinärer utom min veterinär. Nu är hon 20 år och pigg som en unghäst. Hon har varit frisk i ca 5 år nu. Mina andra häst som är 5 år i år skadade sig i hagen förra sommaren med totalt söndermosade gaffelband och frakturer på bägge fram samt en spark fraktur på bakhasen. Nu har det gått ett år och han läker jättefint. Visst tar det tid och jag vet fortfarande inte om han kommer hålla att rida på..men jag tänker inte ge upp...Gör inte det du heller såvida du inte vet att det är tvärkört.
En annan fråga. De här skorna, natural någonting...vad är det för skor? Mitt gammel sto skulle behöva hjälp med överrullningen fram.
Lycka till!

Usch, vad hemskt.
Är ju aldrig fel att åka till någon annan klinik. Jag åkter till stenestad, där är de superbra, ialla fall enligt min åsikt.
Är det hästen på bilden som är halt?

Ja det är hästen på bilden som är halt vid böjprov. :cry:

Tänkte ringa Bollerup först som finns ca 10 km från mig, men måste fråga försäkringsbolaget först om dom godkänner klinikbyte.

Nu skall jag ned i stallet & fixa fler grenar med löv att fläta in i boxgallret så han har att pyssla med medans jag är borta över dagen.

Det där med initialt ohalt och sen rejält halt vid böjprov är ju kopplat till att du vid böjprov provocerar/stressar leden mer än att 'trava på en volt' gör. Och därför man kan tolerera låga reaktioner om hästen inte har besvär i ridning etc.

Men min unghäst var ju nitialt typ ½ grad halt på ena fram (glömt vilket) men hade EXTREMA böjreaktioner bägge fram vid låg böjning. Hon som alltid varit vänligheten själv att böja ställde sig rakt upp och började konstra bara vet böjde ihop benet. Jag muttrade faktiskt åt henne att 'skärp dig! Sådär ont gör det inte!', men efter 30 sekunders VÄLDIGT mjuk böjning och hon travade iväg tvärhalt konstraterade veterinären nedstämt att 'jo, så ont gjorde det nog..'. Med 'normalt' böjprov hade hon varit blockhalt, med 'mesböjprov' var hon 4 resp 3 grader halt. 1 grad från knäet på benet hon var tregradigt halt på lågt.

Det man för övrigt såg initialt och det som var det JAG reagerade på var att hon va kort och stum fram, och att hon var 'lat', dvs hon ville verkligen inte springa.

I skritt var hon helt UA.

Hon behandlades med tuppkam i blodet och kortison intramuskulärt, och mota lla odds (vi hittade röntgenförändringar i bägge framkotorna..) var hon ohalt igen både initialt och vid böjning (normalt). Så även fast man såg så 'lite' initialt så var det ju rejäla ledinflammationer fram, precis som böjprovet indikerade.

Jag tror det har att göra med smärttröskel och förmåga att kompensera, den där skillnaden mellan initialt och böjprov. Kompisens häst var ungefär engradigt halt initialt på ett ben, och kändes okej men inte hundra i ridningen men absolut inte halt. Efter böjprov var hon REJÄLT halt på i princip alla ben och alla leder. Kontroll av ledvätskan visade att den var som kranvatten, bara blask.

Så, precis som du själv sa så kan man inte bara 'blunda' för böjreaktioner bara för hästen är ohalt initialt. Min herre var ju KLOCKREN både rakt fram, longering i alla gångarter på mjukt underlag, på håt underlag och även vid ridprov på volt. Fanns verkligen INGENTING. Men jag var där förr han kändes 'off' och 'loj'. Vi böjde 'bara för att vara säkra på att det inte var något'. Hmmm.. halt på tre ben, fem leder. Visade sig sedemera vara erlichios, och han behandlades och blev bra. Böjdes UA och var inte loj/slö längre. Och där stod verkligen TVÅ veterinärer och stirrade opå honom när vi sprang, han longerades, jag red etc och det fanns ingenting nån stans. Men ganska rejäla böjreaktioner.

Men klinikbyte tror jag kan vara bra, MIN erfarenhet är att försäkringsbolagen inte brukar ha så mycket emot det sålänge man inte far från klinik till klinik och får samma besked men vägrar acceptera det.

Jag håller tummarna för din herre!

Jo, det är ju viktigt du kollar med försäkringsbolaget först.. de hittar ju gärna alla möjliga kryphål...
Hoppas verkligen det löser sig för dj... Har själv en häst jag måste fara massa men, vet hur det känns. Den 15/7 får jag förmodligen reda på om det går att göra något åt det.. =/
Ska hålla tummarna för dj!

Men han visar ngt lite vid longeringen att han bara rör benen upp & ned i trav, sträcker inte fram så mycket som han borde för att "vinna" mark.
Ngt markbunden i skritten, blev mer swung när han bedövades i kotorna.

Men jag skall be veterinärerna ta blodprov på han, har har kanske fästingsjukdom som spökar?
Enl. vet så har vi inte så många alternativ kvar förrutom att ev. nästa gång gå in i leden & titta. Det blev klargjort sist. Skall upp igen den 22/7 (tror jag, får kolla lappen)
Vilket jag vill bespara han ifrån så länge jag kan. Helst att det inte skall gå så långt.

Jag har ett liknande problem med min häst. Har varit hos vet här i Sverige. Har behandlat m m men hästen blir inte bättre. På onsdag åker min häst ner till en klinik i Tyskland där de b l a har magnet röntgen m m m m. Fick väldigt bra förtroende för veterinärerna där också tror jag att de ligger steget före Sverige inom veterinärvården.

E inte han huvudveterinären där LIIIIITe väl petig?? :confused:
Han ville dömma ut en häst för spatt som 6 åring (går idag 130-140 klasser)
min andra häst ville han dömma ut för att han hade överben fram (hästen e 12 år har tävlats 130 140 klasser sen den va 6 o e världen drullputte. Dessutom satt överbenen "bra" till och han har alltid haft dom..

Men de e klart bara man har förtroende för en veterinär så.. Fast jag kan hålla med hon att dom e bra på Stenestad när de gäller operationer.. Då finns det ingen annan klinik jag litar på.. :)

Spirit skrev:
Men han visar ngt lite vid longeringen att han bara rör benen upp & ned i trav, sträcker inte fram så mycket som han borde för att "vinna" mark.
Ngt markbunden i skritten, blev mer swung när han bedövades i kotorna.

Men jag skall be veterinärerna ta blodprov på han, har har kanske fästingsjukdom som spökar?
Enl. vet så har vi inte så många alternativ kvar förrutom att ev. nästa gång gå in i leden & titta. Det blev klargjort sist. Skall upp igen den 22/7 (tror jag, får kolla lappen)
Vilket jag vill bespara han ifrån så länge jag kan. Helst att det inte skall gå så långt.

Som min dam var då, som en symaskin fram. Men så hade hon problem med, och det visade sig ju, precis som för din, vid böjprov då min var 3 och 4 gradigt halt vid låg böjning.

Ta gärna blodprov, men om hältorna inte vandrar eller det är många leder som är inflammerade eller det verkligen (som i min unghästs fall) saknas vettig förklaring till problemen är det inte troligt det är det. Men jag har ju haft en med erlichios, så jag är ju FÖR att ta B/E-prov när man anser att det kan vara troligt det är det. (Vi tog ju på unghästen med, kom ju TYVÄRR tillbaka negativt)

Han var æven halt bak innan men det var bættre denna gång, ngt bulig øver lænden som om han ær svullen. & har en svullnad ovanfør svansroten som vet. sa att den var från en spark.
Han går med åringshingstar som en sorts "dæmpande" effekt på dom så det ær inte helt omøjligt att någon hingst har blivit sur & gett "gubb-:devil::n" en kænga.

Ryggen blev førklarad av att eftersom han har ont fram så spænner han sig i hela kroppen dærav svullen øver lænden & att det var på væg ned i bakbenen, dærfør han markerade bak.
Han har inte længre ont i ryggen efter butta behandlingen men ær fortfarande "svullen" & pluffsig nær man trycker. Kænns inte alls som en muskel. Plus att han markerade inte alls lika mycket bak efter bølprovet.

Gav han Microbalans samtidigt han fick butta før jag fick ett tips att det kunde vara svullen blindtarm efter han gick från mitt magra bete till ett mega stort saftigt sommarbete. Fick en reaktion på något sætt.
Kan inte riktigt førklara eftersom jag inte riktigt fattade det sjælv.

Vet inte vad jag mer kan prova.. det kænns just nu som om jag står på en rulltrappa & førsøker springa åt motsatt håll.. :( hoppas vi båda lyckas hoppa øver kanten till sækerheten.

Ikvæll ska han få slippa boxvilan, har stått i 3 dagar nu. Han kommer bli glad, gør ont i hjærtat att se dom sorgsna bruna øgonen & ledsna gnæggningen nær man læmnar stallet efter en visit med lite kli & mys samt liten present som lite maskrosor att mumsa på. :cry:

Nu har vi varit iväg & fått taget ett B/E blodprov. Får svaret hem i brevlådan i mitten på nästa vecka.

Jag hoppas VERKLIGEN att det är E!!

*håller tummarna så knogarna vitnar*

Har ni provat longera hästen på hårt underlag, alltså asfalt? Ibland kan man få en helt annan bild av hur hästen rör sig på asfalt eller ibland också på liten volt på mjuktunderlag. Om hästen inte är halt eller stum fram på hårt underlag hade nog jag också ifråga satt böjprovet och tyckt att hästen kanske inte klarar ett böjprov men klarar den det dagliga arbete utan problem så kan man se förbi böjprovet. Men om hästen är halt på hårtunderlag vid longering så visar nog böjprovet rätt iaf. Resultatet när man longerar på hårtunderlag är otroligt talande. För att en häst ska vara helt frisk anser iaf jag att den ska kunna trava ett varv på en tjugometers volt på asfalt utan att halta.

Jag tycker personligen att de flesta veterinärerna på HBG är bra. Men det finns ju undantag. Jag har gjort praktik där så jag har sett dem i arbete med många olika hästar. Om man inte vill byta klinik kan man bara byta veterinär på kliniken. Speciellt på HBG eftersom där är så många.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 679
Senast: Josofinito
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 660
Senast: Madde_padde
·
Hästvård Lägger ut en tråd här för se om någon känner igen symptomen/bolla lite tankar med. Har en ponny av tyngre modell som sedan...
Svar
8
· Visningar
2 098
Senast: zoomzom
·
Hästvård Min valack -02 blev dålig i juli 2012, kunde inte sätta fingret på vad som var fel men han var inte sig själv. Kallade dit...
2
Svar
23
· Visningar
4 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka