Det viktigaste är att få fram fakta, så du fattar dina (ekonomiska) beslut på korrekta grunder. Annars kan det bli väldigt galet längre fram.
Först och främst gäller det att få fram konsekvenserna av att/om det saknas bygglov. Olika kommuner är olika stränga, bara tre km från oss (en annan kommun) har de fått bygga om ett tak som vid nybyggnad inte blev exakt i de grader som angavs i bygglovsansökan. Helt galet, alla grannar ute på bygden har olika taklutningar så det spelade verkligen mindre roll mitt ute på åkern. Här grumsar de, men har inte tillräckligt med resurser för att utreda och vitesförelägga (mer än grannen som fått göra om fasaden då de inte hade bygglov för träfasaden de bytte till).
Om det går att ordna med fördyrat bygglov, är nästa steg hur utbyggnaden är gjord. Jag hyser inget större förtroende för byggaren som inte har klart för sig att det fanns bygglov eller inte, men ändå byggt. Jag hade därför utan tvekan gjort en fördjupad besiktning för att ha klara besked, nu när så mycket annat framkommit.
Att riva allt alternativt bygga om allt (med toalett involverad) är dyrt och krångligt, inget man vill börja sitt husägande som. Men var i alla fall säker på vad du köper.