Magiana
Trådstartare
Oj. Är det vanligt att säljaren kan bestämma på det sättet?
Jag menar, till 1 maj är ju jääääättelångt för en flyttsugen köpare....
Du behöver väl inte betala något mer än möjligen handpenning innan dess?
Jag har verkligen ingen aning om hur vanligt det är. Men ja, det är lång tid. Å andra sidan var ett flexibelt inflyttningsdatum av viss betydelse för att det var jag som skulle få skriva kontrakt och inte den andra krångelnissen som vann budgivningen.
Nej, jag kommer inte att behöva betala något mer än handpenningen förrän det är dags att flytta in.
Men efter att vi hade skrivit kontraktet så insåg jag en sak som inte alls var kul. Jag är ju bunden av kontraktet och har ett bolånelöfte. So far so good, men om något händer, gudförbjude, så att min inkomst skulle ändras till det sämre, då kan bolånet ligga löst . Förvisso har jag marginaler men tanken är läskig. Jag tog ett snack med banken om den saken och tydligen finns det inget man kan göra för att skydda sig mot sådant skit. När lånet väl är utbetalt, då finns det skydd, men inte innan.
Nu sitter jag och ber (till de högre makterna) om att damen som bor där flyttar ut kvickt så jag kan ta över stället och hoppas på att livet fortsätter precis som vanligt under tiden.