Resultat av besiktning - synpunkter önskas

K

Katinka

En väninna till mig är i färd med att köpa sig en äldre läromästare att rida dressyr på och hon har nu efter många månaders letande hittat en häst som föll henne i smaken. Det är ett 16-årigt sto som tävlat tom 130 cm hoppning, inte tävlat någon dressyr men hon är mycket välutbildad på marken och det skulle inte bli några som helst problem att "skola om" henne till dressyrhäst.

Tyvärr visade det sig vid veterinärbesiktningen att hästen är 1 grad halt lågt vid böjprov vänster fram, helt ren i de andra benen och det syns heller inget vid longering. Vänsterbenet röntgades och det fanns inget på röntgen men veterinären tyckte att hon skulle avvakta med köp och göra en ny besiktning om en månad.

Hur resonerar andra? Skulle DU köpt hästen även om den har 1 grad hälta och om du isf skulle få hästen till kraftigt reducerat pris? (kan tillägga att hästens prislapp innan besiktningen var 50 000 kr) Vågar man chansa när det gäller en såpass gammal häst?

Sv: Resultat av besiktning - synpunkter önskas

Jag själv hade i alla fall aldrig köpt en häst som reagerat på böjprovet.
Känns väldigt onödigt. Man hade ju inte kunnat rida som vanligt utan bara oroat sig för det där benet.
Sen går det väl inte att försäkra hästen helt iheller? Det blirl reservation på försäkringen tror jag..

men det kan ju vara så att hästen bara har vrickat sig.
då får man låta hästen stå en vecka och sedan rida hästen regelbundet och på samma sätt som innan i en månad och sedan komma tillbaka och göra en ny besiktning.
då är det viktigt att ägarna verkligen rider hästen ordentligt så att den inte får stå ett par veckor, då kommer den antagligen inte visa nånting nästa gång utan det visar sig först då den ansträngs.

Aldrig. Reservation på försäkringen, ingen livförsäkring vad gäller det benet, ingen veterinärvårdsersättning vad gäller det benet.

Nix, det finns många fräscha hästar i den prisklassen. Bara att leta vidare - tycker jag.

Om det går att överta tidigare försäkring behöver det inte bli ngt problem.
PL

Jag skulle ha väntat och bes. igen, om jag verkligen ville ha hästen. Visar den ngt. på nästa böjprov skulle jag inte ta den.

Jag vet inte hur det fungerar men det BORDE väl vara som så att man kan ta över hästens försäkring och isf blir det ingen reservation? Det krävs väl ingen besiktning vid köp om köparen bara tar över den gamla försäkringen, dvs försäkringsbolaget behöver ju inte ens veta att man kollat hästen...

Ja, det är väl så väninnan har tänkt sig det hela. Hästen ska arbetas lugnt i en månad och sedan blir det en ny besiktning. Om hästen fortfarande är halt så backar hon ur köpet men är den fräsch så blir det köp, dvs man får hoppas att hältan bara var något högst tillfälligt...

Ja, får hoppas på det. Märren jag har har aldrig varit halt förutom EN gång, hon snubblade i hagen och fick hovledsinflammation. Hon är 21.... ;)

Vet ni något om historiken?
Tidigare skador/behandlingar?
Gick reaktionen bort helt efter böjningen?

Böjprov är egentligen inget bra sätt att få veta om hästar är friska.
Hade hästen reagerat på båda ben hade jag avrått, men att en 16 åring som gått en del reagerar på böjprov är inte unikt.

Om hon köper den så skall hon givetvis ta över försäkringen!

Både halt och hopphäst, hon skulle ju rida dressyr, leta vidare efter en 16 åring som gått Msv dressyr istället, om det inte råkar vara största kärleken, då skulle jag avvakta och besikta igen.

AnnaKarinA skrev:
Jag skulle ha väntat och bes. igen, om jag verkligen ville ha hästen. Visar den ngt. på nästa böjprov skulle jag inte ta den.

Så skulle jag också ha gjort.

Hej...

skulle nog inte bry mig om att beskitiga igen. Min syster köpte en häst som visade lite på första besiktningen. Hon tyckte om hästen och den ombesiktigades efter en månad. Visade då ingenting och hon köpte hästen. Hon hade hästen ett tag (minns inte exakt hur länge) men säg ca 6 mån, sedan började problemen...idag finns han inte mer...blev 7 år...

därför känner jag mig mycket osäker inför hästar som inte genast går igenom besiktning...men visst det kanske kan gå bra också ju...

Köpte en fullblod för 5 år sedan.
Reagerade på böjprov vid besiktning.
Tog hem honom på prov en månad, för jag ville ha han under uppsikt så ingen matade honom med anti infl el liknande.
Besiktade om hemma och då hade han en markering på det andra fram, men det ben han markerade på vid första bes var ok så jag köpte honom.

Det är 5 år sedan och han har gått * ft, LA hopp.
Böjs han har han någon markering men det har aldrig blivit någon hälta. Det jag fått som förklaring är att han är ganska rak i sina kotor och det kan bero på det.

Han är inte öm vid böjningen.

Dumt att chansa. Jag har bekanta som gått på blåsning efter blåsning...blivit omkullpratade av duktiga försäljare...och som fått betala dyrt i slutänden. Hästen ska vara ren och klara besiktningen och det gäller oavsett prisklass och ras. :cool:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite goda råd och tips inför hur jag ska tänka eller vad ni själva tänker. Efter många om och men hittade jag äntligen en...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 986
Senast: Sirap
·
Hästvård Nu prövar jag att få lite kloka tankar från er andra! Vi har en riktig toppenponny som vi köpte för fyra år sedan och som dottern har...
2
Svar
27
· Visningar
4 446
Senast: Fenestra
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 354
Senast: mackan
·
Hästvård Kort snabbfakta om läget hittills: - Jag har haft hästen på fråga på foder i lite mindre än ett år. Vi gjorde dock ingen besiktning...
Svar
14
· Visningar
2 623
Senast: mackvack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama