Resultat av 7-games!

M

maverick

:) :) Helt förstummad! Hästen och dottern har alltså varit på en kurs med Parelli-instruktör. Pga av värmen kortades kursen av ngt både igår och idag men alla 7 övningarna gicks igenom plus att man idag hann rida.
Som slutkläm skickade både jag och dott in hästen på transporten. Samma häst som förra helgen stegrade sig, var allmännt tokig och tog 4 timmar på sig innan hon gick på.
Jag är faktiskt helt häpen.
Så till alla med svårlastade hästar: svaret kan vara en Pirelli9kurs! /Maverick

Kul att det funkar, är lite nyfiken om det här med 7 games.. Ska leta efter nån duktig som kan hjälpa mig lite med det... :)

Pat Parellis "Natural Horse-Man-Ship" är den enda skrivna källan som kan erbjuda dig "originalet", han har också gjort videos om Seven Games.

Mer eller mindre halvtaskiga översättningar:

NNHA -> Fråga får svar -> Seven Games

Communication, Not Control -> CNC i praktiken -> Seven Games (min egen hemsida, lek 6 o 7 är ej klara ännu).

Tänkte bara berätta att idag fortsatte vi med 7 games och när de var genomgågna så skickade "dott" in hästen i transporten som var med idag igen för första gången sen den 10:e. Och hästen klev självklart, självsäkert in, från båda hållen :bow: :bow: Parelli rules!
Jag är så tacksam och glad över att jag kunde betala kursen och få sån bra hjälp!

mkt bra hem sida!!! du som verkar vara haj på sånt här....
jag har börjat leka "följa john" med min kuse efter jag har longerat, i början jönsade han bara efter men nu e han väldigt uppmärksam på var jag går o hur jag rör mig, kan till o med "finta" och byta riktning snabbt!! men min fråga är; är detta bra eller ska jag sluta??
han verkar tycka att det e kul!!

har en till fråga; i tryckleken, ska man då säga tex "backa" el "flytta" samtidigt som man trycker??

det gör jag nu. tex hästen står precis i öppningen när jag öppnar boxen, då säger jag bara "backa" för det mesta så lyder han...

Tycker ni att det är roligt så busa på! Men jag skulle råda att hålla det just på leknivå, "satsa" inte på det utan låt det bli lite som det blir. Jag tycker det är roligare så, samtidigt som det ger träning på fokus och kommunikation.

När det gäller röstkommandon så är det helt valfritt, jag tycker dock att det kan vara smartast att först träna upp det fysiska trycket så att hästen flyttar undan ett minimalt tryck och SEN lägga på ett röstkommando. Har funkat bäst för mig, i alla fall.

:)

tack för svar!!!
jo det var lixom inte tänkt att vi skulle ställa upp i "följa john"-tävling ;)
bara att jag tycker att det är kul att hitta på andra saker att göra med kusen förutom att rida, umgås typ, speciellt nu när jag inte får rida på ett tag!!!

fler tips på saker att leka??? :)

Det bästa tips jag kan ge dig är att experimentera. Försök hitta vad din häst tycker är roligt, kom på hur man kan göra nåt kul av det, bryt ner det roliga i flera små steg och lär in steg för steg. Är din häst en "munhäst" som ska bita och känna på saker med munnen så kan man lära dom att plocka upp saker, apportera eller ha dragkamp med dom, en häst som tycker det är jättekul att buffa med huvudet kan man leka med en sån stor pilatesboll med osv osv.

Det är väldigt olika vad hästar tycker är roligt, och vissa tycker inte ens om att "leka" utan föredrar att bli gosade med, medans andra bara vill lära sig ALLT.

Ett litet följdtips är att alltid vara på en speciell plats och använda speciell utrustning (t.ex. en speciell grimma och grimskaft) och använda särskilda kommandon som du bara använder just vid "trickträning". Detta dels för att du ska bli mentalt inställd på att nu ska det busas, och dels för att hästen ska koppla trickeriet till ett visst scenario. Det kan minska risken att hästen t.ex. börjar riva ut ryktlådan, som min gärna gjorde :angel:

jo hade han lös i paddoken idag, varpå han "hittar" en vojlock, tar den mellan tänderna o springer runt med den o viftar hej vilt!!!
har gått på kryckor ett tag (precis blivit av me dom), dom brukade han sno o stå o flaxa med!!

hihi, jag köpte en rosa grimma med ludd för nga dar sen :love:, endast för att den var sååå ful,
den blir bra då jag inte direkt vill att han ska ha den i hagen... folk kan ju se han :o
ska prova lite nya saker imorrn, tack för inspiration!!! :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var det åter dags för nivå 4-tränaren att hålla kurs och jag hade anmält mig både till ridningen och den sista teorilektionen. Jag...
Svar
0
· Visningar
213
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 273
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar