Rest med småbarn till malarialand?

Ishtar

Trådstartare
Nån här som gjort det? Gav ni profylax och isf vilket?
Jag tror Malarone är bäst och det kan ges från 11 kg. Men det är ju fortfarande en ganska så stark medicin tyvärr.

Jag har hört lite olika rekommendationer, vissa säger att det är bättre att inte ge nåt alls och istället hålla bra koll på bebben. Samt att bebisar är ganska lätta att skydda från myggbett.

Mina föräldrar har hus i Västafrika och spenderar alla vintrar där, pappa har inte ens träffat sitt barnbarn än. Där de bor finns inga mygg alls men man ska ju ta sig dit från flyget också, och kanske man nån gång ska våga sig nån annanstans också! ;) Så vi skulle gärna vilja åka dit nästa jul när lille skrutt alltså är drygt 13 månader - är han uppe i 11 kg då månntro? När han var drygt 2 månader vägde han 6130 gram. Då vill hela sambons familj också åka med så det skulle bli såå roligt.

Sv: Rest med småbarn till malarialand?

Jag har inte känt något alls när jag ätit Malarone. Ingen i vårt stora sällskap (med vuxna, måste jag tillägga) fick biverkningar. Eftersom det är vinter är det ju väldigt få mygg. Men några mygg råkade vi ut för på något konstigt ställe och det var i mars i Västafrika. Jag skulle nog egentligen känna mig rätt så trygg med att INTE ge malariaprofylax eftersom det är lågrisk. Men... Tänk om det mot alla odds skulle hända något? Ett afrikansk barn fick malaria under tiden vi bodde där. Men de sov knappats med myggnät.

Jag har också fått malaria där, hade kanske 5 myggbett... Man behöver bara ha otur! Då åt jag lariam men de var köpta lokalt så de var förmodligen nåt fuffens i. Så jag blev inlagd med dropp där nere och med så starka mediciner att jag tappade greppet helt. :crazy:

Det är jättesvårt att råda över nätet.
Ett problem med förebyggande läkemedel mot malaria är att dels så kan de ge symptom som liknar malaria och dels så kan man få malaria trotts profylax, det behöver inte vara något fuffens. Det kan bli svårare att ställa diagnos och kan ta längre tid att få behandling. Samtidigt så förstår jag att du vill skydda ditt barn genom att förebygga.

Är det detta läkemedel du menar?
http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=19970630000153&DocTypeID=7&UserTypeID=0

Det är ett svårt dilemma. Samtidigt så är just diar`e kräkningar och illamående en vanlig biverkning hos malarome och de kan ju också leda till utorkning. Fast här får ni ju chansen att se om det fungerar innan avresan. Att förebygga med myggnät ska man ju göra i vilket fall som helst och det ärmen som sagt ett myggbett kan räcka. Men det går ju att behandla malaria. Samtidigt så verkar malarome främst på p.falsiparum (vilket ju är bra) men vet du om de andra sorterna är vanliga i just det område du ska till?

Har du kikat på dessa sidor? Just nu hittar jag inte någon karta men det ska gå att hitta malaria trycket i ett visst område eller fråga dina föräldrar om de kan få reda på vilka arter och hur vanliga de är. http://www.who.int/ith/en/index.html

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 679
Senast: skuggi
·
Övr. Barn Gammal medlem, nytt konto för anonymitet. Jag håller på att noja sönder och letar graviditetssymptom överallt, hjälp :D Jag kan ju...
Svar
10
· Visningar
2 496
Senast: Kaos
·
Övr. Barn Vi fick en jättefin julklapp av min sambos ex igår: en stämning. :eek: Lite bakgrund: Sambons barn på 11 och 13 har bott heltid hos...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 758
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar