Sv: Respektlös men osäker?
Om du läser allt jag skrivit så berättar jag att jag provat att flytta på honom med olika grader av tryck osv, men det ger inget beständigt resultat. Jag flyttar honom bara när jag behöver. T.ex när jag ska byta sida att borsta på osv.
Han följer med när jag lägger tryck på, men han vill gärna testa om han måste.
Jo, men om det inte fungerar att han flyttar för tryck måste du antagligen bli mer exakt och mer bestämd. Det är oacceptabelt att han inte flyttar sig.
Jag vet inte riktigt vad du menar när du säger att han följer med när du "lägger tryck på". Följer inte hästen med när du leder den utan du måste dra den framåt (lägga tryck i nacken")?
Där kan du prova byta positioner, har du problem med framåtbjudningen är sidoposition där du går just bakom bogen och kan peta på honom framåt med hjälp av spö i ytterhanden som du kan dutta på baken om han inte lyssnar på smackning. Är problemet följsamhet kan han gå bakom och du byter håll som du önskar och han följer med.
Även här är halter, igångsättningar etc. bra uppmärksamhetshöjare.
Att jag lösgalopperade (som jag kanske skulle kallat det) var för att jag behöver jobba bort överskottsenergi, men det har strulat i ridningen och jag ville inte riskera att åka av när han var så på tå. Jag ville prova något annat än tömkörningen och longeringen som vi gjort innan. Han lyssnar bra på röstkommandon i normala fall.
Att jag blir rädd är väl för att jag inte kan tolka honom helt och det är ju en viktigt fråga som jag ställt här som jag inte fått svar på. Vad betyder signalerna han gav mig? Alla måste väl få vara nybörjare? Jag har ju ställt frågan här för att jag behöver hjälp och vill ha svar i väntan på att vår NH-tränare han komma ut.
Han har exploderat i lina förut och i och med att jag har sett hans tidigare reaktioner så tyckte jag att det kändes obehagligt när han utmanade mig så. Hade han tagit ett språng framåt eller rest sig så kunde jag lika gärna fått hans hovar i huvudet. Nu stod jag kvar och fick igenom drivningen lugnt och sansat och det känns som en viktig vinst även om jag var rädd.
Han motioneras 6 dagar i veckan med varierad träning så mer motion tror jag inte behövs. Den sjätte dagen är han trött.
Och jag anser att du inte ska lägga så mkt kraft och tanke på vad hans signaler betyder. Just för att du är nybörjare så gör ev. feltolkning av signaler att du blir rädd i onödan, tror att han är dominant och kommer i försvarsposition fastän det kanske inte alls är nödvändigt. Är du med mig med vad jag menar? Det gynnar varken dig eller hästen.
Sätt dig inte i positionen att du har alltför lite kontroll över hästen (vilket händer när den är lös) utan koncentrera dig på att du får igenom dina krav (faktiskt oavsett vad hästen "tycker" om det hela).
Det du vill är att kunna longera hästen så att den får springa av sig lite överskottsmotion, det är ju ingen som helst överkurs eller konstigheter för en häst som är van att bli longerad så se till att den går framåt och sedan lyssnar på dina kommandon.
När det är utfört så har både du och hästen gjort ett bra jobb!
Sedan kan du i samråd med tränare (som faktiskt ser hästen) fifflura om han tyckte det var trevligt, aptråkigt, om han hade aggressiva tendenser eller whatever men då har du ett kunnigt öga som hjälp så att du själv lär dig tolka honom i den mån det är nödvändigt.