Respektlös men osäker?

Sv: Respektlös men osäker?

Tack. (Sen är det väl snarare månader som det handlar om vad gäller att han har testat, men denna gången var första gången jag blev rädd. Det kan bero på att han stegrade och drog mig i backen vid en lastning dagen innan....)

Jag ska absolut försöka vända mina tankar kring vår situation. Självklart förstärker jag situationen genom att förvänta mig att han kommer "bråka med mig"... ska tänka på det!

Tack! Han är värt att kämpa för, för mysigare häst finns inte när han är på det humöret...

Hade han velat attackera dig hade han snarare sänkt huvudet och gjort utfall mot dig, än att piska med svansen, höja huvudet, blåsa och hålla på. Tror jag.

Kan du inte testa att bara låta honom vara? Alltså, bara umgås med honom utan krav. Givetvis ska han inte kliva på dig osv. Han kanske inte är redo för pressen att lyda hela tiden. Gå först och visa honom vägen och be honom bara följa med istället för att säga åt honom att gå själv. Tänk på att han förmodligen fått stryk trots att han försökt vara till lags, klart att han är osäker på att försöka igen.

Jag tror inte det är så farligt om man backar undan nån gång. Om han bufflar kanske du bara kan ta ett steg mot baken där han inte når att buffla utan att slå knut på sig själv. Lära sig att se när han tänker ställa en hov på dig och flytta foten innan han gör det osv. Vissa beteenden blir man bara inte av med tyvärr. Varför skulle han bli en tyrann bara för att du flyttar på dig om han bufflar egentligen? Han är uppenbarligen ingen elak häst utan bara missförstådd och osäker. Lycka till.

Om du läser allt jag skrivit så berättar jag att jag provat att flytta på honom med olika grader av tryck osv, men det ger inget beständigt resultat. Jag flyttar honom bara när jag behöver. T.ex när jag ska byta sida att borsta på osv.

Han följer med när jag lägger tryck på, men han vill gärna testa om han måste.

Jo, men om det inte fungerar att han flyttar för tryck måste du antagligen bli mer exakt och mer bestämd. Det är oacceptabelt att han inte flyttar sig.

Jag vet inte riktigt vad du menar när du säger att han följer med när du "lägger tryck på". Följer inte hästen med när du leder den utan du måste dra den framåt (lägga tryck i nacken")?
Där kan du prova byta positioner, har du problem med framåtbjudningen är sidoposition där du går just bakom bogen och kan peta på honom framåt med hjälp av spö i ytterhanden som du kan dutta på baken om han inte lyssnar på smackning. Är problemet följsamhet kan han gå bakom och du byter håll som du önskar och han följer med.
Även här är halter, igångsättningar etc. bra uppmärksamhetshöjare.

Att jag lösgalopperade (som jag kanske skulle kallat det) var för att jag behöver jobba bort överskottsenergi, men det har strulat i ridningen och jag ville inte riskera att åka av när han var så på tå. Jag ville prova något annat än tömkörningen och longeringen som vi gjort innan. Han lyssnar bra på röstkommandon i normala fall.

Att jag blir rädd är väl för att jag inte kan tolka honom helt och det är ju en viktigt fråga som jag ställt här som jag inte fått svar på. Vad betyder signalerna han gav mig? Alla måste väl få vara nybörjare? Jag har ju ställt frågan här för att jag behöver hjälp och vill ha svar i väntan på att vår NH-tränare han komma ut.
Han har exploderat i lina förut och i och med att jag har sett hans tidigare reaktioner så tyckte jag att det kändes obehagligt när han utmanade mig så. Hade han tagit ett språng framåt eller rest sig så kunde jag lika gärna fått hans hovar i huvudet. Nu stod jag kvar och fick igenom drivningen lugnt och sansat och det känns som en viktig vinst även om jag var rädd.

Han motioneras 6 dagar i veckan med varierad träning så mer motion tror jag inte behövs. Den sjätte dagen är han trött.

Och jag anser att du inte ska lägga så mkt kraft och tanke på vad hans signaler betyder. Just för att du är nybörjare så gör ev. feltolkning av signaler att du blir rädd i onödan, tror att han är dominant och kommer i försvarsposition fastän det kanske inte alls är nödvändigt. Är du med mig med vad jag menar? Det gynnar varken dig eller hästen.

Sätt dig inte i positionen att du har alltför lite kontroll över hästen (vilket händer när den är lös) utan koncentrera dig på att du får igenom dina krav (faktiskt oavsett vad hästen "tycker" om det hela).
Det du vill är att kunna longera hästen så att den får springa av sig lite överskottsmotion, det är ju ingen som helst överkurs eller konstigheter för en häst som är van att bli longerad så se till att den går framåt och sedan lyssnar på dina kommandon.
När det är utfört så har både du och hästen gjort ett bra jobb!

Sedan kan du i samråd med tränare (som faktiskt ser hästen) fifflura om han tyckte det var trevligt, aptråkigt, om han hade aggressiva tendenser eller whatever men då har du ett kunnigt öga som hjälp så att du själv lär dig tolka honom i den mån det är nödvändigt.

Japp. Det är att jag lägger tryck i nacken. Jag får alltså dra lite i honom och släppa trycket och berömma när han går framåt.

Då förstår jag bättre vad du menar. Tack för råden! Jag känner nog så för att jag känner att jag kan läsa hundar snabbt och därför agera på rätt sätt i rätt situation och därför få en snabbt och bra resultat. Med hästarna har jag inte samma koll på signalerna vilket gör att jag känner mig osäker på om jag agerar rätt eller inte.

Jag vill lära mig mer helt enkelt för att inte riskera att göra fel, men jag ska försöka sätta mig i situationer där jag har lätt för att lyckas helt enkelt så får vi se vart det leder.

Japp. Det är att jag lägger tryck i nacken. Jag får alltså dra lite i honom och släppa trycket och berömma när han går framåt.

Det är ju lite knepigt eftersom hästen från början är ett mottrycksdjur.
Jag hade personligen alla gånger föredragit en häst som går framåt direkt jag smackar (är väldigt noga med smackningen eftersom jag vill ha en häst som kan stå helt stilla om den är "platsad") och det görs definitivt lättast genom att driva hästen bakifrån istället för att dra i den framifrån.

Jag vill lära mig mer helt enkelt för att inte riskera att göra fel, men jag ska försöka sätta mig i situationer där jag har lätt för att lyckas helt enkelt så får vi se vart det leder.

Jag tror det är helt rätt attityd. :banana: Kul för både dig och honom när ni lyckas och känner er duktiga, sedan får man gå vidare på svårare grejer under instruktörens vakande öga.

Jag har läst ditt ursprungsinlägg ganska noga, och kanske missförstår jag dig, men jag läser inte in så mycket dominans i din häst (?). Under löslongeringen så brallande han väl bara runt lite allmänt - som rätt många hästar gör - kanske av överskottsenergi, kanske för att du stressade honom av misstag, eller av någon annan orsak.

Jag håller inte på med NH eller ledövningar. Motionera honom ordentligt (6 dagar i veckan skrev du, utmärkt), ta det lugnt och bestämt i vardagshanteringen, och fjäska lite ibland ;) - då löser sig ganska mycket sedan hästen bara hunnit känna av omgivningen.

På rädda hästar så tenderar man ibland att blir lite för försiktig i tron att man skrämmer dem annars. Var övertydlig istället, han blir spänd när han inte förstår vad som väntas av honom och vad som ska hända. "Nej" ska vara tydligt, "Bra" ska vara lika tydligt.

Jag tycker att han låter som en charmig häst, och tror även att ni kommer blir ett fint ekipage tillslut!

Jag kanske missförstod honom. Jag vet inte... men jag upplevde situationen obehaglig. Kanske beror det på bristande kunskap hos mig.
Men jag hoppas i alla fall att du har rätt när du tror att vi blir ett fint ekipage med tiden.
Idag kändes det som att vi tog ett steg i rätt riktning!!

Att bli en bra ledare handlar inte om hurvid man petar på den med fingret eller viftar med en plastpåse, när man vill kommunicera med den.
Hästar läser kroppsspråk och attityd. Om man alltid är lugn och tydlig med vad man vill, blir det lättare för hästen att läsa våra signaler.
Man ska också vara så rättvis som det bara går, att jaga hästen bort är en bestraffning! Om man gör det tillexempel vid longering är risken stor för att hästen förlorar tron på att du vill ha med den att göra.
Om du har jagat hästen ifrån dig och den då ger dig sin uppmärksamhet med att vända örat mot dig. Då viser den ju att den har ångrat det den gjorde som var orsaken till att du jagade bort den i första hand och då bör du förlåta den och låta den komma tillbaka. Om inte du gör det, vet han ju aldrig hur han ska bete sig för att vara dig till lags och då ger han ju upp.

Jag försöker vara supernoga med att släppa all press så fort han vinklar ett öra mot mig när jag har honom lös. Det samma för minsta lilla steg i rätt riktning om jag vill flytta på honom i stallgången t.ex.

IDag kändes det faktiskt som att han tyckte om mig så det känns som om vi är på rätt väg:-) det kanske har med min attityd att göra... jag tror diskussionerna här fått mig att tänka mer positivt kring oss:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 438
Senast: Amha
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar