Respektlös men osäker?

Willja

Trådstartare
Jag försöker förstå min häst och skulle behöva lite hjälp ifrån er.

Han har haft en tuff period på ett försäljningsstall för något år sedan där han blivit vanvårdad och åkt på riktigt mycket stryk efter vad jag hört ifrån kontakter som sett honom där.

I början hos mig fick vi jobba upp förtroende för att jag överhuvudtaget skulle komma upp på honom. Han var vek i hagen och försiktig.

Nu verkar han ha landat och visar nya sidor som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera. Han har haft överskottsenergi pga för mycket foder och har varit lite läskig att rida och jag har inte litat på honom och dessutom varit irriterad på honom för det de senaste veckorna... (Dumt, jag vet!)

I grund och botten visar han ganska dålig respekt för mitt personliga utrymme. Han vill gärna knuffas, ställa en hov på min fot, inte följa med i alla lägen osv. Jag löslongerade honom på banan för någon vecka sedan och då kändes han obehagligt dominant.

Han gick med huvudet jättehögt. Kastade med huvudet och vände sig in mot mig, blåste upp sig, piskade med svansen och gjorde ett sånt där "utblås", hur man nu ska förklara det. Därefter sträckte han sig högt och lyfte överläppen sådär som de gör när det luktar brunstigt sto... Han tog några spända steg emot mig osv.

Jag hade fullt sjå att hålla mig lugn och inte backa och istället driva honom ifrån mig och få honom att gå i det varv jag ville. I början stegrade han, när jag försökte driva på honom genom att gå emot honom. Bockade, kickade osv. men efter hand så slappnade han av.
I slutet (efter en kvart kanske) sprang han faktiskt med lägre huvud (Fast inte så lågt som jag önskar mig...) och innerörat vänt mot mig. När jag vände honom så vände han med huvudet bort ifrån mig istället för emot mig. Det var en annan känsla helt enkelt och han kändes inte lika otäck.

Jag har nu byggt en rundkorall för att kunna jobba bättre och senast var han inte lika dominant, men han verkar inte heller vilja komma nära mig längre. Han lyssnar på mitt kroppsspråk när jag driver honom och byter varv, men när jag släpper trycket på honom så verkar han rätt ointresserad av mig.

Hur ska jag hantera honom?
Ska jag tolka honom som dominant eller osäker? Hur får jag honom att respektera mig men samtidigt tycka om mig? Det känns inte som om han gör det längre:(

Sv: Respektlös men osäker?

Är den en hingst eller en valack? Är det en hingst så kan det ju vara rätt förståeligt, ren hingstighet. Men det jag funderar lite på är om han har ont i något ben. Ungefär sådär betedde sig mitt sto då vi longerade henne i höger varv, och det visade sig att hon hade en massa inflammationer i högra frambenet. :/ Är det i båda varven eller bara i ett? Stegrar/kickar/sparkar han mot dig? Var bara försiktig så att du inte skadas!

Det är en valack.

Han är kollad högt och lågt på klinik och utav en ET. Jag tror inte det har med smärta att göra i och med att det även är t.ex. i stallgången som han bufflar sig. Det är i båda varven, men inte alltid...

Den gången när vi var på banan så kändes det som att han verkligen utmanade och siktade mot mig, men det gjorde han inte sist. Då kändes det mer som att han inte litar på mig. Han byter varv när jag ber om det t.ex. men han ser ut som att han inte gillar det...

Det är ungefär som om han testar mig men samtidigt förväntar sig stryk? Jag slår honom inte.

Har den överskottenergi så måste den motioneras ordentligt! Nästan alla hästar blir odrägliga och svåra att hantera om de har för mycket energi.

Å vad jag känner igen det. Jag fick hem ett högdräktigt sto av samma kaliber men jag löste det genom NH av sorten Natural Humanship där hon fick bestämma och domdera.:D Under våra 17 år tillsammans hade vi ständiga drabbningar, inte på elakhet utan på bus och hon kunde komma farande med strukna öron och blottade tänder, för att i nästa sekund "säga" ska vi pussas?:p

Jag tog hennes dominans och aggressivitet från den skämtsamma sidan och gjorde ingen affär av det utan jag kunde svara med att busa till det lite istället eller retas.:devil:

Av det "asociala vraket" blev det en levnadsglad, busig och kelig kompis som var med på allt jag bad om men jag försökte aldrig bestämma över henne utan det var "nu ska VI göra" istället för att "nu ska DU göra".

Läste en intressant sak i Sven Forrströms bok "tala hästarnas språk" igår, att rädsla och respekt går inte ihop. Dvs. om hästen är rädd för dig, så har den inte heller respekt för dig och samma på andra hållet om du är rädd för hästen så får du heller ingen respekt från den! Tänkte på det när du nämnde att han gick på dig och inte visade någon respekt, och sen nån annanstans att du blev rädd för honom.
Sen är det ju klart, det ÄR stora djur och man blir rädd ibland, men det kan vara en bra sak att ha i bakhuvudet :)

Men annars i sådana situationer(eller alltid egentligen) som när du longerade honom så gjorde du precis rätt att hålla dig lugn! När hästen stirra upp sig, blir rädd m.m så ska människan inte låta sig "påverkas" av det utan hålla samma sinnesstämning hela tiden :)

Det låter ju helt sunt!

Jag har varit på bibblan och lånat en hög med böcker idag och är i kontakt med en NH-tränare som jag hoppas kan hjälpa mig.

Det känns så komplicerat när det blir lite dubbla budskap eller vad det nu är vi håller på med.

Han gick med huvudet jättehögt. Kastade med huvudet och vände sig in mot mig, blåste upp sig, piskade med svansen och gjorde ett sånt där "utblås", hur man nu ska förklara det. Därefter sträckte han sig högt och lyfte överläppen sådär som de gör när det luktar brunstigt sto... Han tog några spända steg emot mig osv.

En följdfråga på detta! Tolkar ni dessa signaler som dominanta allihop? Eller vad kan ni utläsa av det jag försöker förklara?

Varför gör du det så komplicerat?

Går hästen på dig, säg åt den på skarpen och be den respektera ditt utrymme, det kan krävas ett par upprepningar
men leder till att hästen får respekt för dig. Gör hästen något du tycker är fel, visa att den gör fel på ett korrekt vis.

Går hästen ifrån dig, påkalla uppmärksamheten och gör om och visa noga vad du vill att hästen ska göra. Den förstår
antagligen inte vad du vill att den ska göra. Det kan ju jämföras med att du skulle åka till ett annat land där de talar ett
helt annat språk än dig. Du bryter mot några av deras regler utan att veta om det och de börjar babbla på ett för dig
okänt, upprört språk. Det är klart att du inte kommer att förstå då.

Går hästen på dig, säg åt den på skarpen och be den respektera ditt utrymme, det kan krävas ett par upprepningar
men leder till att hästen får respekt för dig. Gör hästen något du tycker är fel, visa att den gör fel på ett korrekt vis.

Går hästen ifrån dig, påkalla uppmärksamheten och gör om och visa noga vad du vill att hästen ska göra. Den förstår
antagligen inte vad du vill att den ska göra. Det kan ju jämföras med att du skulle åka till ett annat land där de talar ett
helt annat språk än dig. Du bryter mot några av deras regler utan att veta om det och de börjar babbla på ett för dig

:bow:
Bra skrivet!

Ja, det är bra skrivet! För att hjälpa frågeställaren så ge ett exempel!
-HUR ber du den att respektera ditt utrymme i dessa situationer? (Lös i roundpen el liknande, i stallgången..) Vi vet ju att det inte hjälper att föra en människodialog,'tala om' för den att den ska respektera mitt utrymme etc...

-HUR påkallar du uppmärksamheten? Använder du några hjälpmedel t.ex.? (Lös i roundpen......)HUR visar du vad du vill att hästen ska göra? (Komma till dig, inte ignorera dig)
//Annika

Har den överskottenergi så måste den motioneras ordentligt! Nästan alla hästar blir odrägliga och svåra att hantera om de har för mycket energi.

Det är sant. Vilken tur att det går att lära sig att hantera det, och att dirigera överskottsenergin till något positivt. Gäller ju både mental och fysisk överskottsenergii!:laugh:
//Annika

När hästen kliver in på mitt personliga utrymme, markerar jag för hästen att det inte är acceptabelt genom att med tryck få hästen att flytta sig ifrån mig.
Ett finger i bogen räckte på min häst, nu kliver hon aldrig in i mitt utrymme, vissa hästar behöver tydligare markeringar. Men allt ska gå lugnt och konsekvent till.

Vill jag ha hästens uppmärksamhet, och den tittar åt ett annat håll eller dylik så hanterar jag den i grimma eller i halsrem i början. Det är ganska dödfött att försöka
påkalla sig en hästs uppmärksamhet genom att börja med att göra det på ett stort utrymme där hästen kan springa iväg, det kommer senare i hanteringen när hästen
lärt sig vad man vill den. Jag brukar helt enkelt be hästen att titta på mig, genom att korrigera den med hjälp av grimman eller halsremmen. Sedan så promenerar man,
och ber hästen följa. Vill hästen inte följa, påkalla uppmärksamheten igen. Jag tycker att de flesta hästar reagerar mycket fint på klickljud, vissling eller en lätt smackning.
När hästen gör rätt, så förstärker man det positiva. Jag bestraffar aldrig hästen när den ignorerar mig, jag ber den lyssna och om den lyssnar så får den belöning - eftergift.

Jag tror inte jag gör det komplicerat. Jag tror han är komplicerad.
Jag har försökt säga åt honom på skarpen på många olika sätt.
Att t.ex. knuffa tillbaka hans huvud lugnt om han knuffar till mig i mitt område ger ingen som helst effekt. Jag kan knuffa tillbaka det 30 gånger utan att han slutar knuffa. Jag har försökt under senaste halvåret allt ifrån att bara lugnt flytta tillbaka till någon gång att slå till honom i ren desperation när han knuffade till mig så det kändes som att jag höll på att bryta näsan. Jag blev skitarg rent ut sagt för det gjorde så ont. Det är ingen skillnad på resultatet. Förutom att när jag slagit till honom så förlorar jag i förtroende vilket bara skapar med distans emellan oss. OBS! Jag slår honom inte i normala fall. Den gången gick på ren reflex...

Jag behöver ju kunna säga till på skarpen som du säger, men jag har inte lyckats hitta något sätt att säga till på skarpen som ger resultat. Det enda resultatet jag fått är att vi inte är kompisar för tillfället och det är så tråkigt. Jag vill verkligen att vi ska trivas med varann och jag försöker verkligen hitta ett sätt som fungerar för oss båda.

Han går inte ifrån mig speciellt ofta. Han kommer gärna fram i hagen, även om han ser mer tveksam ut nu än vad han gjorde för någon månad sen. Jag belönar när han kommer fram. Vi gör även ledövningar i repgrimma och rep enligt instruktion från NH-tränare.

Problemet är väl att det känns som att vi är på väg åt fel håll.

Senast ändrad:

Ja, det är bra skrivet! För att hjälpa frågeställaren så ge ett exempel!
-HUR ber du den att respektera ditt utrymme i dessa situationer? (Lös i roundpen el liknande, i stallgången..) Vi vet ju att det inte hjälper att föra en människodialog,'tala om' för den att den ska respektera mitt utrymme etc...

-HUR påkallar du uppmärksamheten? Använder du några hjälpmedel t.ex.? (Lös i roundpen......)HUR visar du vad du vill att hästen ska göra? (Komma till dig, inte ignorera dig)
//Annika

I stallgången flyttar jag på honom med tryck. Först ett lätt tryck med pekfinger som sedan ökar. Han flyttar motvilligt på sig efter ett tag. Står still i en liten stund och flyttar oftast tillbaka igen och så får vi börja om.

När jag har honom lös går jag mot honom och fokuserar på bakdelen. När han utmanade mig så sträckte jag ut båda armarna och gjorde mig så stor och stark jag kunde. För att vända honom så fokuserar jag framför honom och bryter hans väg.

När jag leder ifrån hagen så stannar jag och lyfter handen framför hans huvud för att få honom att stanna. Stannar han inte utan går in i mig så backar jag honom några steg och gör om proceduren.

För att han ska komma till mig sänker jag blicken, Kryper ihop. Sätter mig ner och petar i gräset. Kommer han inte så vänder jag ryggen mot honom och går långsamt bort. Då kommer han efter på behörigt avstånd.

Ibland jobbar vi i repgrimma och rep. Då börjar jag med små signaler och ökar. Vi gör övningar som vi fått av en NH-tränare i höstas...

Han slår med huvudet när jag ska tränsa och spänna nosgrimman. Jag håller bara löst fast i remmarna för att inte tappa taget och när han varit still i 2-3 sekunder så berömmer jag med godis. Det är samma här att det funkar för stunden, men nästa dag så börjar vi om.

(Jag har klickertränat med hund mycket och försöker utnyttja tänket. Tyvärr är jag inte lika bra på att läsa hästar som att läsa hundar...)

I grund och botten visar han ganska dålig respekt för mitt personliga utrymme. Han vill gärna knuffas, ställa en hov på min fot, inte följa med i alla lägen osv. .

Du verkar inte ha fångat din hästs uppmärksamhet. Här får du vara tydlig, snabb och bestämd, han får självklart inte kliva på dig, kliva över dig etc. Ber du honom flytta så ska han flytta på sig (däremot finns det absolut ingen anledning att flytta hästen om det inte behövs! Man ska inte domdera i onödan).

Följer han inte med byter du håll, flyttar han sig inte för ett lätt tryck så får du vara mer bestämd. Var noga med att berömma när han gör rätt!

Jag löslongerade honom på banan för någon vecka sedan och då kändes han obehagligt dominant

Jag hade fullt sjå att hålla mig lugn och inte backa och istället driva honom ifrån mig och få honom att gå i det varv jag ville.

Men varför i all världen blir du rädd för sådant?! Skit i löslongeringen och nybörjarbedömningar av hans beteende och longera som vanligt (om det nu nödvändigtvis ska longera, själv föredrar jag tömkörning). Där ser du till att han går fram för dina hjälper (ha med longeringpisk el. tömkörningspisk som extra framåtdrivande hjälp om han inte lyssnar på rösten) och får bli av med lite överskottsenergi. Aktivera honom med många avsaktningar/igångsättningar efter att han har fått springa av sig och beröm när han lyssnar på kommandon.

Sedan ser du till att motionera honom regelbundet.

Om du läser allt jag skrivit så berättar jag att jag provat att flytta på honom med olika grader av tryck osv, men det ger inget beständigt resultat. Jag flyttar honom bara när jag behöver. T.ex när jag ska byta sida att borsta på osv.

Han följer med när jag lägger tryck på, men han vill gärna testa om han måste.

Att jag lösgalopperade (som jag kanske skulle kallat det) var för att jag behöver jobba bort överskottsenergi, men det har strulat i ridningen och jag ville inte riskera att åka av när han var så på tå. Jag ville prova något annat än tömkörningen och longeringen som vi gjort innan. Han lyssnar bra på röstkommandon i normala fall.

Att jag blir rädd är väl för att jag inte kan tolka honom helt och det är ju en viktigt fråga som jag ställt här som jag inte fått svar på. Vad betyder signalerna han gav mig? Alla måste väl få vara nybörjare? Jag har ju ställt frågan här för att jag behöver hjälp och vill ha svar i väntan på att vår NH-tränare han komma ut.
Han har exploderat i lina förut och i och med att jag har sett hans tidigare reaktioner så tyckte jag att det kändes obehagligt när han utmanade mig så. Hade han tagit ett språng framåt eller rest sig så kunde jag lika gärna fått hans hovar i huvudet. Nu stod jag kvar och fick igenom drivningen lugnt och sansat och det känns som en viktig vinst även om jag var rädd.

Han motioneras 6 dagar i veckan med varierad träning så mer motion tror jag inte behövs. Den sjätte dagen är han trött.

Bli inte för nedstämd när det känns som att det går åt fel håll.
Jag hade en tränare som beskrev lärandet som en trappa där man ibland blir stående på ett och samma steg länge innan man är redo att gå vidare. Din häst kanske inte är redo och har gått tillbaka ett steg? I början är det nästan alltid lättare att se små framsteg och därmed bli motiverad av dessa. Längre upp på trappan blir stegen större och ibland tar det tid att komma vidare. Du har kontakt med en tränare som vad det verkar hjälper dig med övningar och tips vilket är en utmärkt förutsättning för att lyckas.

Så länge DU orkar och har tålamod att fortsätta kämpa och letar lösningar på problemen så kommer det att lösa sig!

Kämpa på och lycka till!

Jag håller med IW att du krånglar till det. Hästen hade överenergi en dag och du blev rädd (det där du beskriver kan mycket väl vara en lite överladdad häst, gör det inte så stort)

Jag tror att oavsett övningar så handlar det om vad han känner av från dej, dvs din tveksamhet, brist på förtroende för honom, lite rädsla. Det är dej själv i förhållande till hästen du behvöer jobba med. Våga se att det är en vanlig häst inte nån komplicerad häst. Det är sällan hästar är så komplicerade. Dom är främst hästar.

Gaska upp dej själv och våga lita på hästen, när du markerar ditt revir så sträck på dej, känn dej stor och värd respekt, och kräv hästens uppmärksamhet. Den ska fokusera på dej, inget annat. Kräv det när du leder den, stanna och begära att den stannar när du gör det, om den inte vill stå still en stund som en markering av vad du ville och var hela tiden LUGN i det du gör. Då tror jag ni kan hitta förtroendet för varandra!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 438
Senast: Amha
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar