Respektlös häst...

C

C F

Hur får man en häst att se att det är jag som bestämmer? Vad ska man göra för att få den att lita på en?

Har ett litet problem med min häst med just detta. :(

Sv: Respektlös häst...

Nu vet jag ju inte vad det är hästen gör, men framförallt måste man vara konsekvent. Inte låta hästen stanna och beta på vägen till hagen var 5:e gång, och alla övriga gånger bråka som sjutton på den för att den vill stanna men inte du, t.ex.

Går den över dig och struntar i att du står där så MÅSTE du sätta en TYDLIG gräns! Aldrig, aldrig, aldrig att en häst får göra så mot en människa! Det står till och med i NH-böcker att om hästen inte respekterar din personliga sfär så måste man ge igen med samma mynt. I ett sånt läge fungerar det inte att backa undan, utan man måste gå framåt, mot hästen, och visa sin pondus. Titta på hur hästar interagerar med varandra i hagen t.ex.

Om hästen trampar omkring när du ska sadla, sitta upp, rykta m.m. så gäller samma sak som ovan, hoppar man undan och följer med hästens rörelser i sidled så visar man bara sin undergivenhet och hästen kommer garanterat fortsätta på samma sätt. Går man istället emot hästen och visar "Hörru, jag STÅR här!" så kommer en häst som är normalt funtad att respektera det. (Återigen, var konsekvent!) Som alltid, en häst som fått bete sig hursomhelst hela livet blir inte "botad" på ett par dagar.

Jag vet inte vad du har problem med, som sagt, men detta är bara exempel på situationer som ofta leder till att häst och människa inte kommer överrens. Du kan inte få en häst att lita på dig om du är inkonsekvent och beter dig olika från dag till dag. Och skriker du och gormar och slår och sparkar så kommer den inte heller lita på dig. Som jag skrev ovan, titta på hur hästar behandlar varandra, man kan lära sig mycket om etologi om man bara står och tittar på medan hästarna betar eller äter hö ur olika högar. Det brukar märkas ganska fort vem om är ranghög, och hur denne behandlar flocken.

Förklara lite. I vilka situationer uppstår problem?

Hälsn.
Nyfiken

C F skrev:
Hur får man en häst att se att det är jag som bestämmer? Vad ska man göra för att få den att lita på en?

Ett litet råd är att du börjar läsa om NH. Det är svårt att hjälpa dig när man inte vet vad hästen gör resp. vad du gör. Det finns verkligen en djungel av NH-böcker i omlopp, men en bok som jag tyckte var toppen när jag började med NH var "Horsemanship i praktiken" av Sven Forsström. Han är duktig på att förklara på ett enkelt sätt och jag tycker att han täcker grunderna ganska bra.

Annars håller jag med ovanstående i sin fråga "I vilka situationer uppstår problem?" Försök förklara så kanske det är lättare att hjälpa :-)

Lycka till! :-)

C F skrev:

Jag rekommenderar VERKLIGEN att du ska läsa Dansa med hästar som är en bok om horsemanship och en massa olika viktiga grejer som kan vara bra att veta.

Svaren på dina frågor står tillexempel i den boken. Så läs den!

/Ida :D

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
787
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 035
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka