Om det är uppskyltad ridled, ska givetvis inte skidspår läggas där. Men ofta är det promenadstigar och andra vägar som inte är skyltade alls, motionsspår eller hunddragsspår, som pistats och dragits skidspår på.
Det är såna platser som jag som tidigare fritidspolitisk ledamot i fritidsnämnden menar.
Jag blev också upprörd förr över hur vi ryttare trängdes undan de 3-4 månader av 12 som snön låg så pass att folk kunde åka skidor i Örebrotrakten. Bli nu inte ilskna igen jag vet att snömängden och snötiden är olika beroende på var man bor
Jag red ofta i skog och mark, även på vintern och korsade skidspår, vilket är ok. Sedan kom fler och fler hästar och ryttare i trakten som kom från "stan" och inte hade samma respekt som oss gamla lantisar och red sönder både motionsspår vår, sommar och höst, samt i skidspår och draghundsspår på vintern. Plötsligt satte då kommun och länsstyrelse upp förbudsskyltar för all ridning i skogen nära byarna. Så ville man fortsätta rida i skogen fick man antingen lasta hästen eller rida 6 km extra enkel väg för att komma till skog.
Jag ber om ursäkt för att jag är otydlig och otrevlig och verkar ha något emot hästmänniskor.
Jag har varit hästmänniska sedan 1973 och hade egen häst 2001-2013 och 85 procent av facebookgrupper och sidor jag läser och diskuterar i än idag är häst. Och som fritidspolitiker kämpade jag i alla år för hästens rätt i samhället.
Men jag som hästmänniska står ändå för att vi inte kan kräva att alla vägar och stigar är öppna för oss året om.
Förlåt att jag är så otrevlig.