Resmålstips

Sicilien är fantastiskt! Man blandar själv så mycket badande, natur och kultur som man vill. Finns ingen hets någonstans. Man tar dagen som den kommer. Vill man ha det ännu lugnare så åker man till någon av de små öarna som finns utanför. Man kan bo fast på en plats eller resa runt, med bil, båt, buss eller tåg. Kommunikationerna är ganska bra, men tidtabellerna är inte alltid att lita på. Speciellt tågen har en tendens att komma när de kommer, vilket inte alltid har så mycket att göra med vad som står i tidtabellen. Båtarna tycks dock gå mer i tid.

Finns massor av fina städer och byar, mysiga fiskelägen etc. Men också mycket fornlämningar (grekiska tempel, amfiteatrar etc) nästan vart man än reser. Människorna är underbara, maten och vinet likaså. Det finns gårdar med "bed and breakfast" eller bara mat. Helt fantastiskt och mycket gemytligt.

Rekommenderar försommar eller höst, dels för att det är mindre turister, dels för att det inte blir lika hett. Men från oktober kan en del turistservice stänga vilket kan bli lite bökigt, speciellt om man vill resa runt. Å andra sidan blir man ännu bättre mottagen, som en privat gäst med många frågor och diskussioner om allt möjligt.

Personligen drömmer jag om Irland och åka häst och vagn mellan små by pubar och bara njuta av livet...
Det är en jättefin dröm, men det kommer nog tyvärr aldrig att hända. Även Irland är på 2000-talet och det är enormt få människor som har häst och vagn som de använder. Precis som i Sverige.

Det är mer troligt att du tar bilen mellan pubarna, eller går. :D:p

Det är en jättefin dröm, men det kommer nog tyvärr aldrig att hända. Även Irland är på 2000-talet och det är enormt få människor som har häst och vagn som de använder. Precis som i Sverige.

Det är mer troligt att du tar bilen mellan pubarna, eller går. :D:p
Fast det finns en hel del bolag som har "turistvagnar" som de hyr ut veckovis inklusive häst/hästar med utstakade rutter där det finns uppstallnings möjligheter/hagar... Så helt omöjlig är inte min dröm, jag har åtminstone fått ett pris på det! ;) Problemet ligger nog snarast i att övertala familjen om att min dröm är deras dröm... ;)

Fast det finns en hel del bolag som har "turistvagnar" som de hyr ut veckovis inklusive häst/hästar med utstakade rutter där det finns uppstallnings möjligheter/hagar... Så helt omöjlig är inte min dröm, jag har åtminstone fått ett pris på det! ;) Problemet ligger nog snarast i att övertala familjen om att min dröm är deras dröm... ;)

En kollega gjorde en (eller om det var två) sådana häst- och vagnsemestrar för många år sedan. Tyckte att det var hel tunderbart att åka mellan byarna/pubarna i maklig takt. Så gjorde han om det för 10-15 år sedan. Det var en mardröm. All trafik på de smala vägarna hade förvandlat de tidigare lugna dagsetapperna till rena skräckupplevelserna.

Annars kan jag åka med dig :angel:

En kollega gjorde en (eller om det var två) sådana häst- och vagnsemestrar för många år sedan. Tyckte att det var hel tunderbart att åka mellan byarna/pubarna i maklig takt. Så gjorde han om det för 10-15 år sedan. Det var en mardröm. All trafik på de smala vägarna hade förvandlat de tidigare lugna dagsetapperna till rena skräckupplevelserna.
Jag är lite rädd för det också... Så det kanske är bra att familjen vägrar följa med och jag kan fortsätta drömma! ;)

Åhh jag håller på att bli knäpp av frustration. Sambon byter jobb i december och först då kan han få reda på när det brukar vara smidigt att ta ledigt... Jag vill ju hitta ett resmål NU! Jag vet ju inte ens om det går att åka iväg en vecka någon gång under våren eller om vi måste vänta till typ april när sommarsemstern bokas.... Gah!

Åhh jag håller på att bli knäpp av frustration. Sambon byter jobb i december och först då kan han få reda på när det brukar vara smidigt att ta ledigt... Jag vill ju hitta ett resmål NU! Jag vet ju inte ens om det går att åka iväg en vecka någon gång under våren eller om vi måste vänta till typ april när sommarsemstern bokas.... Gah!
Ojoj, vad jag känner igen mig! Vi hade bokat en resa till Mexico förra vintern, tillsammans med delar av min familj. Min sambo bytte jobb och kunde då inte följa med... Har nog inte smält det än:yuck:

Jäkla sambos!

@escodobe Jag är ledsen för min känslokyla, men jag förstår inte alls varför du vill boka så lång tid i förväg? Om man inte ska göra något oerhört speciellt, brukar det väl inte vara nödvändigt? Jag brukar boka flyg och hotell ett par tre veckor i förväg, och det går bra och är alltid budgetinriktat.

Jag behöver något att se fram emot. Det är lite lättare om jag vet att jag kan drömma om "ställe X i februari" eller "ställe Y i juli". Dessutom påverkar det andra semesterplaner, åker vi till ställe x i februari så blir det ingen resa till ställe Z under våren.

Om Florens blir för mycket så tycker jag att Lucca är ett mycket trevligt alternativ. Man kan promenera och slappa på muren, det går tåg till Viareggio om man vill bada. Och till Pisa också om man vill titta på tornet. Har dock ingen större aning om pris på boende då jag var där i tjänsten men mat "ute" var i alla fall inte särskilt dyrt.

Ha! Livet tar spännande vändningar. Jag var hemma igår och kände mig rätt döende i en gallopperande förkylning. En nätkompis som jag en gång planerat en resa med (som aldrig blev av) postade att hon skulle till Tobago!

Jag vet inte om det var febern eller något annat som fick mig att överkomma mina normala spärrar , för resan infaller på den jobbmässigt sämsta perioden på hela året, men hursomhelst så är resan bokad!
Jag har lite dåligt samvete för mina kollegor och jag kommer få jobba över en hel del både före och framförallt efter resan men det får det fanimej vara värt!

Jag ska få se REGNSKOG!! Det finns över tjugo ormarter och det kryllar av ödlor och grodor! Jag ska snorkla för första gången i mitt liv. Och det i vatten med en temperatur på sådär 28 grader och en massa spännande fiskar.
Äta cassava och jams! Jag ska förhoppningsvis på en ridtur på stranden (stallet i fråga verkar mycket välskött) och jag kommer cykla omkring på ön tills jag stupar. Och när jag faller kommer jag bara släpa mig till närmsta palm och läsa en bok och titta efter kolibrier...

Kul att du ville följa med, tycker jag!:D Till det priset är det väl svårt att tacka nej, men det är mycket annat som ska stämma med ledighet mm, + att det gällde att bestämma sig på någon timme för att inte platserna skulle ta slut.
Jag ser fram emot sol och bad och snorkling, och så vill jag hyra en rosa cykel och cykla runt. :-)

Jag kan uppdatera med att det var superkul! Ska försöka få in lite bilder. Men när folk frågar hurdet var så kunde man svara "tänk på en söderhavsö... Precis så var det!"Jag tror att sambon skulle gilla det med faktiskt. Väldigt laid back attityd...

10848017_10202026998795444_6215725620022314870_n.jpg

Här är vi båda med:-)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka