Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den enda bakterie jag hört dem prata om är E-coli men det kan ju inte va den som är resistent.
KL
Jag hade en diskussion med en veterinär i förra veckan om hygien och resistens. Hon tror att man inom en inte allför lång framtid kommer att förbjuda all antibiotikabehandling på djur (OBS det var hennes egen teori) för att minska resistensbildningen.
Det blir inte roligt att vara djurägare eller jobba inom djursjukvården då.
Jo, det kan faktiskt vara E. coli som är boven. Se denna artikel från Sahlgrenska om ESBL, som visserligen är riktad till den humana vården men är applicerbar även på veterinärsidan.
Men ffa tror jag man måste jobba på att få DJURÄGARE att fatta att INTE använda den där tuben socatyl eller streptocillin på minsta småsår eller efter eget huvud. Och att börja ODLA i betydligt större omfattning för att kunna behandla riktat från början.
KL
Jag hade en diskussion med en veterinär i förra veckan om hygien och resistens. Hon tror att man inom en inte allför lång framtid kommer att förbjuda all antibiotikabehandling på djur (OBS det var hennes egen teori) för att minska resistensbildningen.
Det blir inte roligt att vara djurägare eller jobba inom djursjukvården då.
Kom att tänka på när min son var liten och hade öroninflammation stup i ett, han fick penicillinkurer varje gång, tills vi kom till en läkare som sa att det går lika bra med värktabletter och nässpray. Och visst gjorde det väl det. Efter det började jag ge nässpray så fort han var tät och han har inte haft öroninflammation nåt mer. Nu kanske hans inflammationer var lindriga i förhållande till andras, men nog tror jag att penicillin skrivs ut alldeles för lätt.