Resistenta bakterier

Spirran

Trådstartare
Är det någon här inne som har erfarenhet av resistenta bakterier?
Min ponny har ett operationssår där det uppstått resistenta bakterier. Hon är pigg i övrigt och ingen feber.
Men i operationssåret som nu är 1,5 månad gammalt är det fortfarande inte läkt på två ställen och är infekterat.
Så frågan är om det är någon som har erfarenhet av detta? Hur lång tid tog det innan kroppen lyckades ta hand om infektionen själv?
Jag har haft veterinär ute tre gånger och såret/bölden har läkt ut en gång och sen kommit tillbaks. Sista utvägen är att lägga in ponnyn för intravenöst dropp- något som ses som sista halmstrå.
Eller är det kört lixom??

Har du provat med riktig medicinsk honung?
Det har man gjort försök med även i humanvården med gott resultat på resistenta bakterier.
Ja i princip behöver det inte vara medicinsk honung som ju kostar skjortan. Men det ska vara honung som inte är värmebehandlad och helst inte heller ympad för att så mycket som möjligt av det nyttiga ska vara kvar.

Det har man gjort försök med även i humanvården med gott resultat på resistenta bakterier.
Ja i princip behöver det inte vara medicinsk honung som ju kostar skjortan. Men det ska vara honung som inte är värmebehandlad och helst inte heller ympad för att så mycket som möjligt av det nyttiga ska vara kvar.

Ja, jag har köpt in riktig medicinsk honung och behandlat i två dagar. Men det är nog för tidigt att visa något resultat.

Jag tänker medicinsk honung med. Läste nyligen att det enligt en studie utförd i Sydafrika var mera effektivt än antibiotika på flera typer bakterier.

Annars -är bakteriarna testade resistenta mot alla typer antibiotika? I det fall jag har erfarenhet med fanns det någon typ de inte blivit resistenta mot, som vi fick använda.

Jag tänker medicinsk honung med. Läste nyligen att det enligt en studie utförd i Sydafrika var mera effektivt än antibiotika på flera typer bakterier.

Annars -är bakteriarna testade resistenta mot alla typer antibiotika? I det fall jag har erfarenhet med fanns det någon typ de inte blivit resistenta mot, som vi fick använda.

Veterinären sa att bakterierna var resistenta mot de flesta antibiotikor och skulle hon få mer antibiotika så måste hon bli inlagd och få det intravenöst.

Medicinsk honung är toppen. Det fanns dock inte när min tidigare valack fick multiresistenta bakterier i ett sår. Resistenta mot all antibiotika utom EN. Tyvärr en sort man ogärna allmänbehandlar i onödan med. Det var dock sistahandsalternativet, ställa honom på klinik och ge iv. Och hoppas han överlevde det.

Dock var vet påhittig och prövade först att behandla lokalt med nämnd antibiotika i oral pulverform för grisar. Pulvret blandades i torsklevertran och på med det på såret. Läkte på en vecka - phew.

Man kan använda vanlig svensk honung också. Det allra bästa är om man får tag på nyslungad honung, direkt från en biodlare. Svensk honung med sigill får inte värmebehandlas innan den säljs, och det är viktigt eftersom de viktiga mjölksyrabakterierna dör vid temp över 40 grader.
Jag brukar smeta på ett tjockt lager honung och sedan lägga en bit gasbinda över, som jag tejpar fast, för att hålla honungen på plats. Byter en eller två gånger om dagen.

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite erfarna ögon på detta kastrationssår skall jaga vet imorgon och se om jag kan maila bilderna till honom men här finns väl...
Svar
6
· Visningar
5 460
Senast: Ninni112
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 407
N
Katthälsa Urinstopp! Det finns en lösning! Efter 4 spolningar som inte gav något resultat bestämde vi oss för att göra en operation på Aslan...
Svar
1
· Visningar
7 131
Senast: kebabbert
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 234
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar