E

Ewe J

Min mamma o jag har haft dikuchoner om hur res jorde ska sita.. Ska köpa en till min häst då hon reser sig när hon ska volta.. Vart hos en sigenare som krävde att hon skulle stå på stälet o vända.. Men åter till saken.. De ska väll inte va någon rem mellan fam benen :confused:... När jag ser den i tidningen så är de ju typ bar som att den ska gå under magen eller nåt :confused:.. Tycker jag de ser ut som.. har alldrig använt så är tacksam för svar :rofl:

Sv: Resgjord

ehh alltså en speciell sadelgjord som ska förhindra att hästen stegrar sig?

du bör nog ta ut en kiropraktor till din stackars häst om den reser sig när du ska svänga, något verkar vara snett inuti din häst..

och om det är inlärt så gör större volter..

Den ska sitta en bit framför bakbenen, spänn den inte hårdare än att du får in en knytnäve ungefär. Och se till så att den inte kan glida bakåt för då blir det nog inte så roligt!:devil:
Finns säkert fler sätt att fästa den men såhär fick jag lära mig när jag började ha stiggjord/resgjord på min russhingst, ska såvitt jag vet inte sitta på annat sätt hos sto.

Bilden från www.guiden.se:

resgjord_0.jpg

ehh alltså en speciell sadelgjord som ska förhindra att hästen stegrar sig?

du bör nog ta ut en kiropraktor till din stackars häst om den reser sig när du ska svänga, något verkar vara snett inuti din häst..

och om det är inlärt så gör större volter..

Resgjord använder man på travhästar för att de inte ska resa sig på bakbenen i tid och otid eftersom det är ännu farligare än när ridhäst gör det då man ju har vagn bakom som hästen kan ramla och skada sig på.
Resgjorden känns inte för hästen så länge den håller sig på marken men skapar ett obehag(inte smärta) när de reser sig.
En travare som reser sig i volten på tävling är farlig och det måste hindras, även om det bara är tendenser. Men givetvis ska man utesluta att hästen gör det pga av smärta!

hehe oj, ja där var det nog jag som gjorde ett misstag :o
tack så mycket för förklaringen :bow:

Hon kan ju volta o så.. Men varit o en vädligt okunig person.. Som inte har jort de redigt med henne.. Så hon har lärt sig rätt från början men sän lärt sig något annat.. De är när hon ska svänga runt på lite mindre volt som resningen kommer.. Dev är ju då de där han ha lärt henne kommer fram. Så de är mest än säkerhets gräj tills man lärt om henne i gen.. han som hade henne tvingade henne att vända på stälet med vagnen o baka o en massa annat.. Hon är fruktansvärt känslig så man måste göra små små rörelser och är lite bak rädd just nu men de tror jag går över när hon börjar lita på mig mer efter som att hon inte alltid aft de så bra..

Senast ändrad av en moderator:

Kom ihåg att sätta på slaggjord om du ska prova med resgjord! annars kan det bli otrevligt :devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 740
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 655
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2