Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Behöver tips på en bra kärleksresa i sommar, antingen v 27 eller 28 (så vet ni vädermässigt att vi älskar värme).

Vi vill ha sol, bad och romantiska dagar tillsammans, precis sådär som på film när dom bara dricker drinkar och tittar på varandra under solhatten ;)

I augusti blir det 2 veckor i Spanien och Maldiverna tänker vi spara tills lite senare när man desperat längtar efter värmen framåt vintern igen :love:

Så vad?
Båda vill till Italien där vi ej varit ännu, men får man ihop sol och bad i Italien? Eller ska man köra mer "vingård och upplevelser"?!
För då blir det en "ren vinresa" nästa höst istället till Valpolicella :)
 
Behöver tips på en bra kärleksresa i sommar, antingen v 27 eller 28 (så vet ni vädermässigt att vi älskar värme).

Vi vill ha sol, bad och romantiska dagar tillsammans, precis sådär som på film när dom bara dricker drinkar och tittar på varandra under solhatten ;)

I augusti blir det 2 veckor i Spanien och Maldiverna tänker vi spara tills lite senare när man desperat längtar efter värmen framåt vintern igen :love:

Så vad?
Båda vill till Italien där vi ej varit ännu, men får man ihop sol och bad i Italien? Eller ska man köra mer "vingård och upplevelser"?!
För då blir det en "ren vinresa" nästa höst istället till Valpolicella :)
Finns ju massor med badställen/semesterorter med sol och badtema i Italien. Jag skulle titta på östra kusten, mot adriatiska havet. Jag har varit i lignano och i rimini/riccione. Båda mysiga, den förstnämnda mer turistig dock. Å andra sidan ligger det typ 1 1/2h med buss och tåg från Venedig och det kan ju vara romantiskt att kombinera med (varnar för stora mängder turister dock)
 
Behöver tips på en bra kärleksresa i sommar, antingen v 27 eller 28 (så vet ni vädermässigt att vi älskar värme).

Vi vill ha sol, bad och romantiska dagar tillsammans, precis sådär som på film när dom bara dricker drinkar och tittar på varandra under solhatten ;)

I augusti blir det 2 veckor i Spanien och Maldiverna tänker vi spara tills lite senare när man desperat längtar efter värmen framåt vintern igen :love:

Så vad?
Båda vill till Italien där vi ej varit ännu, men får man ihop sol och bad i Italien? Eller ska man köra mer "vingård och upplevelser"?!
För då blir det en "ren vinresa" nästa höst istället till Valpolicella :)

Om du med sol och bad avser finkornig sandstrand så kolla på Sardinien.
Själv älskar jag amalfikusten för dess romantiska atmosfär - Sorrento, Capri och Positano, men några paradisstränder finns det inte vad jag känner till. Sicilien kan kanske också vara ett alternativ? Rimini och städerna/byarna runt om är ju klassiska semesterorter med fina stränder, men där är det verkligen packat med folk och (väldigt dyra) solstolar.
 
Vi har slagit bort tanken på Aruba. Just nu står det mellan kryssning i Karibien eller en resa till Zanzibar kanske i kombo med lite safari på fastlandet. Någon som har något tips?
Jag var där förra sommaren och håller med @tornblommas bror om att det var fantastiskt. Vi började med Tanzanias fastland och var på safari i olika parker i fem dagar. Vågade dock inte bo i tält utan sov på olika hotell. Vi jämförde lite först och köpte sen ett paket via en resebyrå som drevs av en svensk i Tanzania. Det enda tråkiga var att maten på hotellen (alltid buffé) var väldigt mycket "det här kommer ni att gilla för det är vad såna som ni äter - white people food" och så var det ett stort hopplock av vad man äter i Europa och USA, typ. Vi hade ju hellre testat afrikanska rätter.

Själva safarin var verkligen ett minne för livet - massor av djur att se hela dagarna och guiden var väldigt respektfull mot dem och tydlig mot oss om hur vi behövde/fick bete oss, så det kändes bra för deras skull. En sak som vi är glada att vi läste oss till under researchfasen är att safariupplevelsen kan bero jättemycket på typen av fordon. Hur sätena är placerade och hur många passagerare det tar påverkar hur man kan se, så det är värt att kolla upp innan man väljer arrangör/guide.

Sen var vi på Zanzibar i två veckor och där var vi glada att vi flyttade runt en del för det hade nog blivit tråkigt att vara så länge på samma plats. Vi blev inte behandlade som kungar så det hjälper nog att välja lite billigare hotell. :D Först var vi i huvudstaden och gjorde utflykter, sen testade vi att bo på ett ställe vid norra kusten och ett vid sydöstra och då var det mera att vi hängde nära hotellet och gick på promenader längs med stranden. För hotell utanför staden vill man nog kolla vad som finns i närheten så att man inte hamnar i en all inclusive-fälla och behöver åka taxi för att se något annat, det tyckte jag var ganska tråkigt. I övrigt var det en superfin ö! Jag har även tips på världens coolaste guide som kan visa runt en på promenadturer i huvudstaden, säg till om du vill ha! :D
 
Är det någon som har erfarenhet av de rundresor i Turkiet som turkiska staten/turistbyrån(?) sponsrar? Resorna är alldeles löjligt billiga, inte ens 2000 kr per person för en vecka med flyg, boende på 4/5-stjärnigt, frukost och chartrad buss. Jag funderar på att släpa med min gamla mor och uppleva den turkiska landsbygden i september/oktober.
Jag var intresserad att boka förra året men det blev aldrig av och nu hittar jag inget erbjudande fast jag håller ögonen öppna efter det så du får gärna skicka pm var du hittat erbjudande någonstans.

Jag har en vän som rest med dem, hon var nöjd och beredd på upplägget med försäljare så hon köpte ingenting utan tyckte det var en winwin resa. Jag har också en del skinn på näsan så jag skulle inte heller handla något, har jag inga pengar kan jag ju liksom inte handla.
 
Jag var där förra sommaren och håller med @tornblommas bror om att det var fantastiskt. Vi började med Tanzanias fastland och var på safari i olika parker i fem dagar. Vågade dock inte bo i tält utan sov på olika hotell. Vi jämförde lite först och köpte sen ett paket via en resebyrå som drevs av en svensk i Tanzania. Det enda tråkiga var att maten på hotellen (alltid buffé) var väldigt mycket "det här kommer ni att gilla för det är vad såna som ni äter - white people food" och så var det ett stort hopplock av vad man äter i Europa och USA, typ. Vi hade ju hellre testat afrikanska rätter.

Själva safarin var verkligen ett minne för livet - massor av djur att se hela dagarna och guiden var väldigt respektfull mot dem och tydlig mot oss om hur vi behövde/fick bete oss, så det kändes bra för deras skull. En sak som vi är glada att vi läste oss till under researchfasen är att safariupplevelsen kan bero jättemycket på typen av fordon. Hur sätena är placerade och hur många passagerare det tar påverkar hur man kan se, så det är värt att kolla upp innan man väljer arrangör/guide.

Sen var vi på Zanzibar i två veckor och där var vi glada att vi flyttade runt en del för det hade nog blivit tråkigt att vara så länge på samma plats. Vi blev inte behandlade som kungar så det hjälper nog att välja lite billigare hotell. :D Först var vi i huvudstaden och gjorde utflykter, sen testade vi att bo på ett ställe vid norra kusten och ett vid sydöstra och då var det mera att vi hängde nära hotellet och gick på promenader längs med stranden. För hotell utanför staden vill man nog kolla vad som finns i närheten så att man inte hamnar i en all inclusive-fälla och behöver åka taxi för att se något annat, det tyckte jag var ganska tråkigt. I övrigt var det en superfin ö! Jag har även tips på världens coolaste guide som kan visa runt en på promenadturer i huvudstaden, säg till om du vill ha! :D
Tack så mycket! Nu ska jag verkligen försöka sälja in detta till min mor! Jag är redan såld på konceptet :D återkommer om den där guiden när vi bestämt oss :bow:
 
Miami och Key West var jag i i januari. Miami var för stort och stökigt för mig, men Key West var toppen. Vi bilade, bokade rabatterade hotell från dag till dag. Är det något speciellt du vill göra. förlåt för att jag inte gör frågetecken men jag har skadat armen och kan inte.

Förlåt för sent svar! Har själv varit ute och rest.
Gärna tips på boenden på väg ner/i Key West och saker att göra. Miami har vi nog bra koll på men Key West har vi ingen koll på alls mer än att jag surfat runt en massor på olika hotell/bokningssidor.
Någon restaurang du minns som var bra?
 
Behöver tips på en bra kärleksresa i sommar, antingen v 27 eller 28 (så vet ni vädermässigt att vi älskar värme).

Vi vill ha sol, bad och romantiska dagar tillsammans, precis sådär som på film när dom bara dricker drinkar och tittar på varandra under solhatten ;)

I augusti blir det 2 veckor i Spanien och Maldiverna tänker vi spara tills lite senare när man desperat längtar efter värmen framåt vintern igen :love:

Så vad?
Båda vill till Italien där vi ej varit ännu, men får man ihop sol och bad i Italien? Eller ska man köra mer "vingård och upplevelser"?!
För då blir det en "ren vinresa" nästa höst istället till Valpolicella :)

Jag var på Sicilien 2014, i Taormina och tyckte det var en fin och lite romantisk stad. Otroligt god mat :love: Tog en dagstur upp till Etnas topp vilket var en riktigt häftig upplevelse som jag verkligen rekommenderar. Dessutom såg vi en hel del av landsbygden på vägen. Rekommenderar att hyra bil om man är där och åka runt lite. Även om det inte finns en sandstrand precis i Taormina (där finns det stenstrand) så var det inte långt om man ville ha just sand.
 
Sitter just nu och filosoferar om jag kanske ska ta och unna mig en ego-tripp i sommar eller höst. Tänkte typ en torsdag till söndag-resa helt själv. Just nu lutar det åt antingen Oslo där jag aldrig varit eller Helsingfors dit jag inte rest på säkert tio år och inte minns så mycket av. Brukar ni åka på ego-tripps, alltså dra iväg helt själva och bara göra vad f'n ni vill? :)
 
Behöver tips på en bra kärleksresa i sommar, antingen v 27 eller 28 (så vet ni vädermässigt att vi älskar värme).

Vi vill ha sol, bad och romantiska dagar tillsammans, precis sådär som på film när dom bara dricker drinkar och tittar på varandra under solhatten ;)

I augusti blir det 2 veckor i Spanien och Maldiverna tänker vi spara tills lite senare när man desperat längtar efter värmen framåt vintern igen :love:

Så vad?
Båda vill till Italien där vi ej varit ännu, men får man ihop sol och bad i Italien? Eller ska man köra mer "vingård och upplevelser"?!
För då blir det en "ren vinresa" nästa höst istället till Valpolicella :)
Jag tipsar också om Sicilien, fast vi var i Cefalu. Flög direktflyg till
Palermo och sen tåg eller taxi till Cefalu där vi hyrde en lägenhet precis vid havet. Sen rörde vi oss enbart mellan stranden, restauranger och lägenheten i en vecka :D
 
Det här med att resa ensam, vågar man ge sig på det? Har en resa till Polen inbokad nästa vecka men mitt sällskap har fått förhinder. Funderar på om jag ska våga mig på att åka själv? :nailbiting::nailbiting:
 
Det här med att resa ensam, vågar man ge sig på det? Har en resa till Polen inbokad nästa vecka men mitt sällskap har fått förhinder. Funderar på om jag ska våga mig på att åka själv? :nailbiting::nailbiting:
Det är klart du ska åka! Jag har rest en massa gånger själv, skulle aldrig missa en resa bara för att jag inte har något resesällskap.
 
Det här med att resa ensam, vågar man ge sig på det? Har en resa till Polen inbokad nästa vecka men mitt sällskap har fått förhinder. Funderar på om jag ska våga mig på att åka själv? :nailbiting::nailbiting:

Själv är jag inte av det allra modigaste/mest dumdristiga slaget så det finns absolut ställen i världen dit jag inte hade velat resa själv, oavsett om man hört eller läst om många som rest själva och inte råkat illa ut i den specifika regionen/landet. Polen är däremot inte ett av dessa ställen, dit hade jag lätt åkt utan sällskap!
 
Det här med att resa ensam, vågar man ge sig på det? Har en resa till Polen inbokad nästa vecka men mitt sällskap har fått förhinder. Funderar på om jag ska våga mig på att åka själv? :nailbiting::nailbiting:
Var där förförra hösten och jag skulle nog inte vilja påstå att det var någon större skillnad där än någon annan stans. Jag skulle dock inte rekommendera att som kvinna åka båt dit ensam då jag bokstavligen fick sparka och slå bort en man som tyckte att jag skulle följa med honom till hytten :rage: Det slutade med att vi fick dela upp oss och sitta varannan tjej/kille i sällskapet och hålla om varandra för att männen skulle hålla tassar borta. :meh::cautious:
 
Det här med att resa ensam, vågar man ge sig på det? Har en resa till Polen inbokad nästa vecka men mitt sällskap har fått förhinder. Funderar på om jag ska våga mig på att åka själv? :nailbiting::nailbiting:
Polen är ett intressant och välkomnande land, jag hade utan att tveka åkt även utan resesällskap.
 
Förlåt för sent svar! Har själv varit ute och rest.
Gärna tips på boenden på väg ner/i Key West och saker att göra. Miami har vi nog bra koll på men Key West har vi ingen koll på alls mer än att jag surfat runt en massor på olika hotell/bokningssidor.
Någon restaurang du minns som var bra?

Det jag minns spontant var att Seashell Beach Resort på Crawl Keys var galet prisvärt och bra, och så bodde vi på Parrot Resort i Key West, vilket var fint men lite dyrare. (Man kan ju kolla efter last minute deals och sånt)
 
Det jag minns spontant var att Seashell Beach Resort på Crawl Keys var galet prisvärt och bra, och så bodde vi på Parrot Resort i Key West, vilket var fint men lite dyrare. (Man kan ju kolla efter last minute deals och sånt)

Åh tack ska kolla in!
Bokade ni direkt hos boendet eller via någon bokningssida?
 
Åh tack ska kolla in!
Bokade ni direkt hos boendet eller via någon bokningssida?

Via booking.com. Är man medlem där och har bokat ett antal nätter tidigare kan man få ännu bättre priser än deras "smart deals", och jag bokar nästan alltid samma morgon som vi ska checka in, eller kanske kvällen innan, och då är det mycket som är kraftigt rabatterat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 694
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp