Nu har jag kommit hem från två veckor i Kenya och Tanzania. I Kenya var vi först två dagar i Nairobi och det var ganska... chockartat, särskilt för mig som aldrig varit utanför den s.k. västvärlden tidigare. När vi promenerade genom centrala Nairobi var det fullsmockat med folk på gatorna men jag såg inte en enda vit människa på flera timmar. Det ger lite perspektiv. En trevlig överaskning i Nairo bi var att Uber funkade skitbra! Vi blev iofs varnade för att vi kunde bli "attackerade", och då inte av Uberchaufförer utan av andra taxichaufförer som tydligen hatar Uber pga de är för billiga. Nairobi upplevde jag som ganska rörigt (trafiken är.... ja alltså jag har inte ord. Sjukt kaotisk är väl det som kommer närmast) och relativt dyrt. Tanzania som vi åkte till sen var billigare, även på turistställen.
Efter Nairobi besteg vi Point Lenana på Mount Kenya, 4985 m.ö.h. Det var betydligt tuffare än vad jag hade räknat med - inte rent fysiskt, men psykiskt eftersom höjden tog hårt. Jag åt nästan ingenting under de 24 h då vi befann oss som högst på berget, matlusten var som bortblåst. Men upp till toppen kom vi i gryningen och det var en fantastisk känsla att ha klarat det. Sen mådde jag skit i några timmar till, tills vi var nere på 4000 m ungefär och höjdsjukan började släppa. Tillbaka på 3000 m mådde jag som vanligt. Märkligt det där!
Vi avslutade med en vecka i Tanzania, tre dagar safari i Ngorongoro, Ndutu och Serengeti och sedan tre dagars vandring i Crater Highlands inom och strax utanför Ngorongoro Conservation Area. Jag kan verkligen rekommendera den vandringen, Crater Highlands var ett väldigt häftigt landskap och man passerar bl.a. den aktiva vulkanen Ol Doinyo Lengai "Mountain of God".
Lite bilder:
På väg upp för Mount Kenya. I bakgrunden syns Point Lenana längst till vänster, den högsta toppen heter Batian.
Jag och min sambo på toppen.
Soluppgång över Kenya sedd från toppen.
Bufflar som lerbadar och en pumba
Simba betyder såklart lejon på swahili, det hade jag mitt pucko inte fattat.
I februari är det babyboom i södra Serengeti. Zebrafölen var bedårande
En får erkänna att de stora katterna är fascinerande. Här en dräktig gepardhona.
Lill-simba med morsan.
Vi hade lite flyt och fick även se leoparden. Seröst det vackraste djur jag någonsin sett live; man förstår ju varför pälsen blivit ett så populärt mönster!
Elefantbäbis, några veckor gammal
heart
Elefanter är tydligen dräktiga i 22 (!) månader.
Vinkväll på savannen
Jag och vår massaj-guide Daniel på väg ner i Empakai kratern.
Åsnor bar vår packning under den avslutande vandringen.
Crater Highlands. Coolt som sagt.
Jag fattar varför det kallas "Mountain of God". Om Gud finns så bor nog hen här.
Ursäkta bildspam men jag hade väldigt svårt att välja. Det var verkligen ett minne för livet!