Reser sig i vagn

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Emmiz87
  • Startdatum Startdatum
E

Emmiz87

Jag har ett russ som jag tävlar med i ponnytrav.
Ibland får hon för sig när man kräver nått av na att hon ska stå på två ben istället för fyra,jag kör med resnings gjord för både min och andras säkerhet men min fråga är om man kan lära na av med dom här dumheterna?

Sv: Reser sig i vagn

Ingen som vet hur man får dom att sluta med detta?

Det beror ju på i vilken situation hon gör det? Jag hade iaf börjat att leta efter smärta. Tycker det känns bäst att vara säker på att ponnyn inte stegrar av den anledningen innan man funderar vidare på vad orsaken kan vara.

Grejen är det att hon kan resa sig helt utan anledning,kan stå cool lugn på stall gången å sen är det rakt upp å rakt ner å så är det bra så.
Andra gånger kan det vara när jag kräver att hon ska stå still eller när folk ikring henne är stressade/uppspelta.
Visst jag kan kolla henne för smärta men jag tror att det kan vara nått annat och i så fall hur får man henne att sluta?

En ponnytravare jag skötte om agerade likadant. Hos honom fanns de ingen smärta utan han protesterade helt enkelt. Först protesterade han för springremmen. När den togs väck blev han stabil ett tag, men sedan började vi att korta checken på honom och nu ställer han sig bara när han är påcheckad. Därför ser vi till att checka av när han är i rörelse och inte står still.

Det är lite det jag tror att det är hos damen ifråga också så jag undrar hur man tar ur henne dumheterna. Man kan ju oftast ta ur en häst som slår att sluta med det men hur gör man med en som reser sig?

Hos oss låg svaret i att hålla honom i rörselse när han är påcheckad. Skulle han stå still så var de bara att se till att checken knäpptes av.. När han är igång så behöver han stödet annars dimper han ner med nosen och nästans snubblar omkull. Man kan tro att han istället då springer och spänner sig med checken men de gör han inte.

börja med låååååång käk så att hon inte assosierar med att vara uppkäkad. Så lång du kan ha den. Kör så ett bra tag, korta ett håll och fortsätt så ett tag, osv. Vid minsta negativ reaktion börja om igen där det gick helt smärtfritt.

Hon går inte med käk utan hon reser sig t.ex i stall gången lr ute på banan när man kräver att hon ska stå still eller liknande

Ok, då missförstod jag helt. Eller kanske jag läste o uppfattade knepigt.

Ett förslag som jag har är att du kan leda och stanna, men att du går innan du märker att hon e pågång. Man måste då kunna läsa henne, för att kunna agera innan hon reser sig.

Men funkar bara om hon gör det när du leder henne.

Lycka till

Hur har det gått med alla tips?
Vi brukar ha stängt huvudlag på de som vill ställa sig på bakbenen. Och även vid inkörning för det brukar göra att dom ej vill resa sig...

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 238
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
455
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 753
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18