Rescue pitbulls

En ny användning de ska testa: plundrade arkeologiska föremål
Tydligen tänker man sig att det som är relativt nyligen uppgrävt ska kunna skilja sig i lukt från legala föremål, som då varit i cirkulation en längre tid. Tror ni det kommer fungera?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=6868956

Finns en arkeologihund i Sverige. Jag skulle gått på föreläsning och visning på Öland i somras men det krockade med jobbet. En schäfer som heter Fabel.

Jag har för mig att de använder människohår.

Det var nått repotage, minns inte var jag såg det, om detta i samband med Kim Wall. Bla användes en Svensk hund. Minns jag rätt så fanns bara 4 st i Sverige.
Men de tränar på mer men i första hand på kontaminerade saker som tyg. När de söker i vatten så är det gasernas doft de går på.

Det var nått repotage, minns inte var jag såg det, om detta i samband med Kim Wall. Bla användes en Svensk hund. Minns jag rätt så fanns bara 4 st i Sverige.
Men de tränar på mer men i första hand på kontaminerade saker som tyg. När de söker i vatten så är det gasernas doft de går på.
Hunden heter Ben, en spaniel :)

För den som vill se lite hur de tränar så finns ett Instagramkonto, polisen_specialsokshund_syd tror jag det är. Rätt kul att följa!

Vid liksök är det kontaminerade föremål det tränas på. I USA kan de säkert få möjlighet att träna på riktig tissue som donerats till body farms någon gång, men även dom kör för det mesta på kontaminerade föremål.

Vet att det provats med griskadaver, men det säger ju sig självt att det luktar annorlunda. Men det finns säkerligen ngn organisation som kör på det i ngt land.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka