Resår på sadelgjorden?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Preed
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 723
P

Preed

Bra eller dåligt? Jag har en bomlös sadel och det är ett rent h-vete att spänna gjorden (utan resår) så att sadeln sitter ordentligt iom att det är fårskinn på både sadeln och padden, plus att det är en ganska tjock padd.. Bäst är ju om jag kan spänna gjorden när jag sitter på hästen och trycker ihop allt men skulle jag försöka med det blir jag avkastad garanterat.. :) Plus att jag inte är nog vig för att nå ner hehe..

Så jag funderar på att köpa en med resår.. Frågan är, går det då att sitta upp från marken utan att sadeln rullar runt? Blir isåfall en Glen Gordon bananformad dressyrgjord.. Ibland måste jag sitta av när jag är ute och rider, som häromdagen trampade damen fast en sten mitt i strålfåran så jag fick sitta av och peta loss.. Det var inga problem att sitta upp igen den gången däremot har jag försökt sitta upp från marken(utan pall;) med min gamla sadel som hade resår på ena sidan och det gick inte för sadeln bara snurrade.. :/ Så ska man hålla sig till en gjord utan resår eller funkar det tror ni?

Kan någon tipsa mig var jag kan hitta en bananformad dressyrgjord utan resår som inte kostar mer än max 600-700kr?

/ Fredrik

Sv: Resår på sadelgjorden?

Hej.

Jag tycker att resåren är bra, OM det är en gjord av bra kvalitet med bra resår.

Tänk på att kolla så att resåren är sydd med minst 3 band och att det är resår på båda sidor/ hela vägen.

Att ha resår i bara ena sidan är mindre bra. Om man har det så tänk på att spänna gjorden på den sidan som inte har resår.

Om sadeln snurrar så kan det bero på att den inte sitter korrekt på hästen. Men har man en rund häst med liten manke så kan sadeln snurra ändå.

Lycka till

bara bra, lättare att spänna gjorden och tror de blir skönare för hästen. Dessutom hålls sadel bättre på plats, tycker iaf jag.

Enligt duktig personal på M*stang ska man gärna ha resår men endast om det är en bra, tjock resår och om det är resår på båda sidorna, EJ om det är resår endast på ena sidan.

Ska man ha resår ska den vara ganska stum, inte som de "gummisnoddar" som sitter på billiga gjordar. 3 lager brukar vara bra...

Den ska även vara monterad i antingen båda ändar eller mitt på gjorden, för jämn tryckfördelning åt båda håll.

Liknande trådar

Utrustning Min Islandshäst har svårt sadelläge. Superkort rygg, överbyggd och obefintlig manke. Jag har en Ghost sadel till henne som egentligen...
Svar
5
· Visningar
960
Senast: Buck
·
Utrustning Ja, nu har jag provat ut en sadel till min häst (Schumacher Connect II) och ska köpa stigläder och sadelgjord. Men vad tusan ska man...
Svar
12
· Visningar
1 236
Senast: Rodluvan
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 276
Senast: Lavinia
·
M
Träning Nu får ni hjälpa mig tänka. Jag har stött på lite trassel i ridningen och jag kommer inte riktigt på vad jag ska göra. När jag sitter... 2
Svar
38
· Visningar
4 309
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka