Sv: Resår på gjorden eller inte?
Jag har endera ingen resår eller dubbel resår.
Som någon skrev - resår i en ände bara gör gärna sadeln sned. MEN, om man nu envisas med resår i bara en ände ska den sitta på sidan man inte spänner på. Dock, så JAG lossar gjorden på båda sidor (sänker på fastsatta sidan) och så drar jag lika många hål på båda sidor. Gillar INTE att dra allt på samma sida, det 'drar' ojämnt i huden på hästen då (kan mildras genom att sträcka ut framben, men ändå..) Och då blir en med enkelsidig resår illa oavsett, eftersom man drar på båda sidor.
Får jag välja köper jag med resår i båda ändarna, men hästarna har sista ordet. Vissa kräver resår, andra kvittar det lika och ytterligare andra vill absolut inte ha resår alls.
Sen jag sålde den dressyrgjord som K hade så har jag bara gjordar (hopp som dressyr) med dubbelsidig resår dock. Sitter uppf rån pall, men hoppar j av/upp i skogen ibland, sadeln glider inte alls. Dock är resren för mina fingrars känsla STUM. Billiga gjordar med sladdrig resår som man kan töja ut med fingrarna blir sämre.
Men, om resår - dubbelsidig. Eller ingen resår. Undvik för alla eventualiteters skull de med enkelsidig resår så slipper du bekymra dig eller tänka på hur du drar/inte drar osv. Och för hästens skull, oavsett gjord - spänn gärna lika mkt på båda sidorna när du sadlar. Tar aningens längre tid ja, men är en ganska liten grej egentligen..