Resår på gjorden eller inte?

N

nalle

Har lite funderingar på det här med sadelgjordar. En del är det resår i båda ändar och en del i bara en och en del ingen alls. Vad är att föredra och varför är det bra med resår och vad är mindre bra med resår?

Funderingar från en som aldrig haft resårgjord.

Sv: Resår på gjorden eller inte?

Den erfarenhet jag har o det jag fått lära av tränare o sadelmakare...
Resår i ena sidan är inte att föredra, det dra oftast sadeln lite snett o du riskerar med stor sannolikhet att sitta ner din sadel snett.
Då är båda ändar bättre.

Nästa nackdel är att man faktiskt kan spänna gjorden för hårt!? Låter kanske knasigt, men det är ju faktiskt lättare att dra åt som katten med resåren.
Så det bästa är egentligen en vanlig gjord utan resår i ngn ände.

:)

det jag har lärt mig av först o främst egen efrarenhet men även fått föklarat av diplomerad sadelgubbe är att om man har resår i ena ändan så kan sadeln vilja dras snett.
om man har resår så skall man ha det i båda ändorna.
sen så skall det vara 3-lagers resår. annars är den för sladdrig!

Jag har ganska nyligen varit på M*st*ng och där fick jag lära mig att mina gjordar med resår på ena sidan kan jag lika gärna kasta, dom dög inte att provrida i.. :o
Där föredrar dom gjordar med resår men det ska vara på båda sidor och precis som remmis säger ska den vara i tre lager, annars duger den inte heller.. :cool:

Där ser man vad roligt det kan bli med olika råd.

Jag har läst i en bok (har den hemma, kommer inte ihåg vad den heter) om sadelutprovning är att om man har en resårgjord så skall det vara resår på ena sidan bara. Däremot så skall resårsidan inte vara på den sidan där man spänner gjorden. Utan slutspännarsidan skall vara icke elastiskt.

Tvärtom alltså vad de flesta har den (och jag också hade det förut). Resåret finns inte där för att du skall kunna spänna lättare utan för att den skall flexa lite när hästen rör sig. Därför är det viktigt att gjorden är av mycket god kvalitet (och förhoppnisvis då även resåren) för det får inte flexa för mycket för då sitter inte sadeln still.

Mvh

Tora

Tack för svaren!

Hittade en gjord som är trippelelastisk, då är det väl 3-lagers?
Eller om det står att det är trippelresår?

Kanske är skönare för hästen med en resårgjord, men är det inte lättare att sadeln snurrar med resårgjord (när man ska upp i sadeln)? Eller har man då en dålig resårgjord kanske?

Har faktiskt provat en resårgjord en gång men den var nog inte med trippelresår men upplevde då att sadeln gärna ville glida åt sidan vid uppstigning.
(Iofs är jag ju tung OCH osmidig)

då skulle jag rekomnedera att du gör så att du hoppar upp från en pall. det spar dåde på din rygg och sadeln glider inte med, snällare mot pållen vill säga.

så gör jag och alla jag känner. o jag är varken stor eller osmidig.

På min häst glider sadeln mera vid uppsittning om jag har gjord utan resår. (så jag har resårgjord)
Tycker det blir trevligare för hästen med resår eftersom gjorden blir mera följsam.

Som jag har lärt mig av min sadeldoktor så ska där vara resår på båda sidor och den ska vara stenhård för den ska bara röra sig med hästen, inte kunna flytta sadel.

Jo jag brukar faktiskt alltid ta en pall till hjälp. Men ibland om man måste hoppa av på ridturen kanske man måste kunna ta sig upp utan pall.

Det har även kommit nya (eller har de funnits länge?) sadelgjordar med resåren mitt på sadelgjorden.
Detta ger att man inte ska kunna dra den snett eller spänna för hårt som man kan med andra resårgjordar om man inte är försiktig.

Jag har endera ingen resår eller dubbel resår.

Som någon skrev - resår i en ände bara gör gärna sadeln sned. MEN, om man nu envisas med resår i bara en ände ska den sitta på sidan man inte spänner på. Dock, så JAG lossar gjorden på båda sidor (sänker på fastsatta sidan) och så drar jag lika många hål på båda sidor. Gillar INTE att dra allt på samma sida, det 'drar' ojämnt i huden på hästen då (kan mildras genom att sträcka ut framben, men ändå..) Och då blir en med enkelsidig resår illa oavsett, eftersom man drar på båda sidor.

Får jag välja köper jag med resår i båda ändarna, men hästarna har sista ordet. Vissa kräver resår, andra kvittar det lika och ytterligare andra vill absolut inte ha resår alls.

Sen jag sålde den dressyrgjord som K hade så har jag bara gjordar (hopp som dressyr) med dubbelsidig resår dock. Sitter uppf rån pall, men hoppar j av/upp i skogen ibland, sadeln glider inte alls. Dock är resren för mina fingrars känsla STUM. Billiga gjordar med sladdrig resår som man kan töja ut med fingrarna blir sämre.

Men, om resår - dubbelsidig. Eller ingen resår. Undvik för alla eventualiteters skull de med enkelsidig resår så slipper du bekymra dig eller tänka på hur du drar/inte drar osv. Och för hästens skull, oavsett gjord - spänn gärna lika mkt på båda sidorna när du sadlar. Tar aningens längre tid ja, men är en ganska liten grej egentligen..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag är ute efter en sadelgjord med platta som har fast resår. Den får dessutom inte vara för bred, utan måste vara väl utskuren för...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: Jeps
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 077
Senast: cili
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 057
Senast: TantAgda
·
Utrustning Min häst tycker lädergjord blir hemskt varmt och kliigt på sommaren, så jag skulle behöva lite tips på något svalare. Han har rätt...
Svar
7
· Visningar
879
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka