Resan till de högre klasserna?

Lycanthrope

Trådstartare
Berätta hur den ser ut :D

Om vi förutsätter att det är en frisk halvblodshäst som gör 3årstest osv.
Hur ser resan ut till de högre klasserna? SM? Kanske tom OS?

Vilka tävlingar ska man gå igenom vid vilken ålder osv för att nå toppen.

(nej, inget jag siktar på :D bara nyfiken)

Sv: Resan till de högre klasserna?

Kämparglöd! Kunna ta motgångar och lösa problem :)

Det krävs ju såklart en rätt okej häst också, och massor med träning både för hästen och ryttaren.

Och en sak till.. ge fasen i att stressa fram framgången, träna hästen väl och var väl förberedd på uppgiften ni får och ta väl hand om hästen och undhåll den :)

Sen så antar jag att bör finnas pengar i skuffen också..

Det var inte så jag menade.. det där vet jag redan...

Vill snarare veta när vilka tävlingar genomförs under en tävlingshästs karriär.

3års test, breeders, vilka tävlingar i vilken ålder osv till toppen.

I stallet jag jobbar i ser det ut ungefär så här:
4 år - 1 m klasser
5 år - 120 ev 130 Falsterbo ev Breeders
6 år - 130 Falsterbo ev Breeders
7 år - 140-145 7 års klasser Falsterbo mfl, Lilla rundan 135-140 int. tävlingar
8 år - 145-150 ev GP i slutet på året
9 år - 150-160 int. GP, nationshoppningar

Sen beror det självklart på individen, tex en väldigt försiktig häst kan ju behöva ett annat upplägg för att komma lika långt i slutändan.

Jag ju berätta hur det gick till för en häst som jag varit med sedan den var litet föl.

Visades på 3-årstest, fick 9-10 i hoppning. Rätt mycket lovord med andra ord... :)

Som fyraåring hoppade hon 1 m-klasser, kvalade championatet. Var på finalen, där hon av någon anledning blev väldigt, väldigt spänd. Antagligen ryttaren också då det inte alls blev lika bra där som på alla andra tävlingar, fick inga direkta lovord och gick inte heller till finalen.

Kom igen som femåring, hoppade 1,30 i slutet av hösten. Gick dock varken Falsterbo eller Breeders då kvaltiden inte räckte eftersom hon haft en liten skada i början av året.

Fortsatte i samma anda som 6 åring, dock kom skadan tillbaka under våren. Till hösten debuterade hon 1,35 dock och var placerad.

Som sjuåring gick hon nog alla 7-års tävlingar och en del andra 1,40-klasser. Alltid bra resultat.

Som åttaåring debuterade hon 1,45 och hade nästan placering i varje start. Hon är väldigt, väldigt rädd om sig och river sällan. Det är mest hjärnan som spökar om det är något som går fel. Var med på något internationellt meeting.

I år är hon 9 år och har i helgen hoppat i Göteborg, med fullt godkända resultat. :D

En liten resume av hur det varit för henne i alla fall. Från det att hon var 6 år har hon blivit riden av samma ryttare. :)

Tack! Vad spännande!

Vore kul att höra hur det fortsätter sedan, inte just för den hästen, men som "standard" för hopphästar.
Hela vägen till OS :D

I stallet jag jobbar i ser det ut ungefär så här:
4 år - 1 m klasser
5 år - 120 ev 130 Falsterbo ev Breeders
6 år - 130 Falsterbo ev Breeders
7 år - 140-145 7 års klasser Falsterbo mfl, Lilla rundan 135-140 int. tävlingar
8 år - 145-150 ev GP i slutet på året
9 år - 150-160 int. GP, nationshoppningar

Sen beror det självklart på individen, tex en väldigt försiktig häst kan ju behöva ett annat upplägg för att komma lika långt i slutändan.

Jag håller med om uppägget men vet dock att det finns de som skyndat mera...

Ex. gick ett sto internationell 1.60 GP i december året innan hon skulle fylla 8... Lite tidigt kanske tycker jag. Kände dock inte ryttaren mer än ytligt så jag har ingen koll på varför... Har för mig att stoet inte gick 1.60 på ett halvår ungefär efter det så h*n kanske hade någon idé med den tidiga debuten...

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 663
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 234
Senast: Lavinia
·
Distans Hej distansfolk! Nu behöver jag lite hjälp här, det handlar om en första distansstart och hur jag kommer dit! Efter att ha tävlat...
Svar
11
· Visningar
1 751
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka